Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Kjøpe bolig, må EK stå på en bestemt konto?

Cinemarxism

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg og kona skal ut i vår første budrunde i morgen. En del "siste liten"-nerver over ting jeg ikke har tenkt over tidligere.

Jeg har et finansieringsbevis fra Sparebank 1 og fra DnB (på omtrent samme beløp).

Deler av egenkapitalen vi vil stille med står på konto hos meg, i en liten lokalbank.

Resten (majoriteten) av egenkapitalen står på konto hos kona mi, hos DnB.

I tillegg står en liten slump på en konto hos min mor (som vi skal få til hjelp)

Det jeg lurer på er: Dersom vi skulle vinne budrunden, på hvilken måte fungerer dokumenteringen på at man kan betale vinnerbudet? Jeg forstår det slik at megler ringer banken for å forsikre seg om at finansieringen er i orden. Og i vårt tilfelle vil megler få bekreftet at vi har finansieringsbevis, hvor mye vi kan låne, osv. Men hva med den spredte egenkapitalen. Må denne samles på én konto, eller i det minste i én bank, og da den samme banken som tilbyr finansieringsbeviset?

Setter veldig stor pris på svar her. Jeg tenkte i utgangspunktet at vi kunne ordne med pengeflyttingen etter at budrunden var over, men ble plutselig redd for at boligen kan ryke på grunn av spredningen av EK..

Kan hende jeg stresser uten grunn, men greit å få det bekreftet/avkreftet av noen som har kjøpt bolig før.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke vært i nøyaktig samme situasjon, men kjøpte bolig i sommer.

Megler ringer deres kontaktperson i banken(e) og forsikrer seg om at finanisering er i orden. Kan aldri tenke meg at det er et problem å ha EK spredt over to banker. Megler er interessert i å vite om dere kan finansiere, det får han/hun bekreftet etter de to telefonsamtalene. Så ordnes det rent praktiske senere i prosessen.

Lykke til! Budrunder er både gøy og helt grusomme på samme tid.

Lenke til kommentar

I vårt tilfelle er totalen på finansieringsbeviset noe lavere enn hva vi faktisk kan (og antageligvis kommer til å) by.

Vi opplyste til banken at vi ville (og dokumenterte at vi kunne) spytte inn 600 000,- i EK. Fikk tilbud om et lån på 3 000 000,-, dvs. total kjøpesum 3 600 000,-. Men vi har mer egenkapital enn dette, og noe av den blir vi nok nødt til å spytte inn i kjøpet. Dvs at vi vil kunne komme til å by f.eks 4 000 000,-. Det er 400 000,- høyere enn totalen som fremgår av finansieringsbeviset. Vi kan selvsagt umiddelbart dokumentere at dette er penger vi har på bok (og lånesummen forblir uforandret). Og i forbindelse med søknadsprosessen (av finansieringsbevis) opplyste bankene at dette er uproblematisk, totalen kan økes så mye vi ønsker såfremt økningen kun kommer fra EK. Men betyr det faktum at finansieringsbeviset viser en lavere sum da at det allikevel kan bli kluss når megler ringer for å forhøre seg?

Takker! Tenker jeg nok må ta en telefon til bankene som har tilbudt finansieringsbevis i morgen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...