Gå til innhold

Hvordan ser Norge ut om 100 år?

Anbefalte innlegg

Ett noget spesielt paradoks du da lever i.

Absolutt ikke, fordi jeg har vesentlig mer til felles med kinesere enn jeg har med nordmenn. Skal et ekteskap fungere, så er det viktig at man har samme verdier. Det samme gjelder for en nasjon.

Jeg er ikke imot innvandring, så lenge vi kan selektere hvem som kommer inn, sånn som Australia gjør. Det jeg er imot er ukontrollert innvandring hvor man blander ikke kompatible kulturer. 

Endret av Camlon
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Camlon, Du oversetter billion galt, på norsk er det milliard.

Trillion kan du oversette til billion.

Takk, det er rettet.

Vi har hatt en 100 % forbedring på hundre år. hvis vi får like bra fremgang de neste hundre, så har vi ikke bare roboter som kan være mennesker, men mennesker som kan være roboter.

Ja, de siste 100 årene har vi hatt høy vekst, men i alle andre århundre så var veksten lav.

Det er ingen garanti at det forsetter, og mye tyder på at det ikke vil skje.

ftblog7121.png

1 prosent økning pr år vil gi 270 prosent vekst over hundre år.

Hva er tallmaterialet basert på?

Endret av Sir
Lenke til kommentar

Det du ikke ser på grafen er at veksten synker. Med dagens tempo vil veksten derfor være negativ om 10 år.

Altså vil produktiviteten om 100 år ikke ligge på 270% av dagens verdi.

Med mindre noe drastisk skjer vil produktiviteten ligge langt under 100% av dagens verdi, jeg kan bare tippe på hvor mye.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det du ikke ser på grafen er at veksten synker.

...og det du ikke ser heller.

Du kan heller forklare hvorfor du tror vi blir mindre effektive?

Du forutsetter at den synkende trenden i dag stanser og at grafen skal flate ut.

Det er en vanvittig spådom.

Kort fortalt så tar du feil.

Å fylle opp et land med intolerante mennesker det vil føre til konflikt, uansett hvor tolerant den beboende befolkningen er.

Tror du indianere ville blitt skånt fra innvandring om de bare var mer tolerante?

Dersom du ikke er klar over det så ble indianere massakrert og nesten utryddet av sykdommer. Å si det var deres egen feil fordi de ikke var tolerante nok er en ufattelig påstand. Mener du ungdommene på Utøya har seg selv å takke også? De skulle bare vært mer tolerante?

Endret av IntelAmdAti
Lenke til kommentar

Ja, de siste 100 årene har vi hatt høy vekst, men i alle andre århundre så var veksten lav.

Det er ingen garanti at det forsetter, og mye tyder på at det ikke vil skje.

ftblog7121.png

1% økning vil gi 170% vekst over 100 år, men de siste årene så har vi ikke hatt 1% vekst, og trenden går nedover. Derfor er det lite trolig at vi klarer å forsette med 1% vekst over de neste 100 årene. 

Du spør, "hvorfor skal vi ikke bli mer effektive?" Teknologisk sett så vil vi bli mer effektive, men det er andre faktorer som kan trekke oss nedover. 

1. Vi kan ikke lenger selge dyre høyteknologiske varer til utlandet, og kjøpe billige, fordi land som Kina har begynt å lage varene dem selv. Mister vi denne fordelen så mister vi produktivitet. 

2. På grunn av ukvalifisert innvandring og et dårligere skolesystem, så har vår sosial kapital forfalt. Hvis man trenger 2 ansatte for å gjøre 1 jobb, fordi de er ofte borte fra jobb, jobber ikke særlig produktivt og de har ikke kunnskapen som arbeidsgiveren trenger, da faller produktiviteten. 

3. En del teknologi gjør oss mindre produktiv, fordi vi kan lettere kaste bort tid på jobb. 

Jeg vet ikke om dette er nok til å skape negativ produktivitetsvekst, men det jeg vet er at vi vil ikke klare å ha like høy vekst i dette århundre som vi hadde i det forrige.

Kilde: http://blogs.ft.com/gavyndavies/2014/10/26/is-economic-growth-permanently-lower/

For å unngå betalingsmur, gå hit: https://goo.gl/images/fbJNDo

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Så du har ingenting?

Tror du indianere ville blitt skånt fra innvandring om de bare var mer tolerante?

Dersom du ikke er klar over det så ble indianere massakrert og nesten utryddet av sykdommer. Å si det var deres egen feil fordi de ikke var tolerante nok er en ufattelig påstand.

For vi vet alle at det du mente med blanding av kulturer handlet om sykdom.

Mener du ungdommene på Utøya har seg selv å takke også? De skulle bare vært mer tolerante?

Hvis Breivik var mer tolerant og hadde mindre fremmedfrykt, hadde han ikke gjort det han gjorde. Toleranse er ikke et skjold, og det har jeg heller aldri påstått. Det er noe som tar vekk hat, og lar folk være forskjellige.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Så du har ingenting?

Dersom du ikke er klar over det så ble indianere massakrert og nesten utryddet av sykdommer. Å si det var deres egen feil fordi de ikke var tolerante nok er en ufattelig påstand.

For vi vet alle at det du mente med blanding av kulturer handlet om sykdom.

Mener du ungdommene på Utøya har seg selv å takke også? De skulle bare vært mer tolerante?

Hvis Breivik var mer tolerant og hadde mindre fremmedfrykt, hadde han ikke gjort det han gjorde. Toleranse er ikke et skjold, og det har jeg heller aldri påstått. Det er noe som tar vekk hat, og lar folk være forskjellige.

Det er du som har ingenting. Du ser på en trend som minker og så antar du at den bare skal stabilisere seg, det kalles ønsketenking. Din antagelse er ikke fakta.

Blanding av kulturer innebærer også blanding av sykdommer. Om det blir verst for de innfødte eller de migrerende er 50/50, i verste fall utryddes begge parter av sykdommer motparten er resistente mot.

Siden du ikke svarte på spørsmålet skal jeg stille deg et enklere spørsmål.

Var innvandring bra for indianerene? Hvis ikke, hva gikk galt? Hvordan kan samfunnet unngå at slike som deg gjør samme feil på nytt?

Og sier du at det er ikke godt nok at innbyggerne er tolerante, migrantene må være tolerante også?

Vil det si at du er imot innvandring av intolerante mennesker?

Hvordan definerer du intolerante mennesker? Er du tolerant om du ikke kan jobbe som dørvakt fordi det serveres alkohol inne? Eller som servitør fordi restauranten selger bacon? Eller om du hater homofile?

Det kan virke som at du er imot innvandring av muslimer, men det er kanskje en misforståelse du kan klarne opp i?

Eller vent litt, kanskje du mener vi bare må være mer tolerante overfor kriminelle mennesker? Jeg er ikke glad i kriminelle mennesker, jeg liker heller ikke å bli ranet. Har jeg da fremmedfrykt? Gjør fremmedfrykten min verden til et dårligere sted eller er det kriminelle mennesker som gjør verden til et dårligere sted?

Kanskje du heller vil bo i et samfunn med bare kriminelle mennesker, enn lovlydige mennesker som ikke liker kriminelle mennesker?

Endret av IntelAmdAti
Lenke til kommentar

1% økning vil gi 170% vekst over 100 år, men de siste årene så har vi ikke hatt 1% vekst, og trenden går nedover. Derfor er det lite trolig at vi klarer å forsette med 1% vekst over de neste 100 årene.

http://www.telegraph.co.uk/finance/economics/11788526/At-last-wages-are-rising-and-productivity-is-growing.html

Du spør, "hvorfor skal vi ikke bli mer effektive?" Teknologisk sett så vil vi bli mer effektive, men det er andre faktorer som kan trekke oss nedover.

1. Vi kan ikke lenger selge dyre høyteknologiske varer til utlandet, og kjøpe billige, fordi land som Kina har begynt å lage varene dem selv. Mister vi denne fordelen så mister vi produktivitet.

Du forklarer ikke hvordan vi med dette mister produktivitet. Som jeg ser det så er dette slik man øker økonomisk vekst, ved å gjøre ting der det er lavest kostnader, og heller kjøpe varene tilbake når de er ferdige.

Jeg vet ikke om dette er nok til å skape negativ produktivitetsvekst, men det jeg vet er at vi vil ikke klare å ha like høy vekst i dette århundre som vi hadde i det forrige.

Kilde: http://blogs.ft.com/gavyndavies/2014/10/26/is-economic-growth-permanently-lower/

For å unngå betalingsmur, gå hit: https://goo.gl/images/fbJNDo

Jeg får ikke opp hvordan de har regnet ut produktiviteten.

Endret av Sir
Lenke til kommentar

Det er du som har ingenting. Du ser på en trend som minker og så antar du at den bare skal stabilisere seg, det kalles ønsketenking. Din antagelse er ikke fakta.

Blanding av kulturer innebærer også blanding av sykdommer. Om det blir verst for de innfødte eller de migrerende er 50/50, i verste fall utryddes begge parter av sykdommer motparten er resistente mot.

Siden du ikke svarte på spørsmålet skal jeg stille deg et enklere spørsmål.

Var innvandring bra for indianerene? Hvis ikke, hva gikk galt? Hvordan kan samfunnet unngå at slike som deg gjør samme feil på nytt?

Og sier du at det er ikke godt nok at innbyggerne er tolerante, migrantene må være tolerante også?

Hvordan definerer du intolerante mennesker? Er du tolerant om du ikke kan jobbe som dørvakt fordi det serveres alkohol inne? Eller som servitør fordi restauranten selger bacon? Eller om du hater homofile?

Det kan virke som at du er imot innvandring av muslimer, men det er kanskje en misforståelse du kan klarne opp i?

Jeg respekterer at du ikke har en rasistisk agenda med dette som mange andre tomsinger, men vi må uansett slutte å være så redd for "alle de andre" hele tiden. Gi folk en sjanse, så godt som alle er good guys. Disse Islamistene er ekstremiteter som ingen vil ha og det er vi alle, også våre eventuelle nye landsmenn, skjønt enige om.

Vi har ett sett med lover som alle må følge, helt uavhengig av kulturbakgrunn eller opphav. Det er vel egentlig ikke verre enn det, so let`s give them a break.

Endret av Thoto79
Lenke til kommentar

Jeg baserer meg ikke kun på én graf. noe det ser ut til at du gjør?

Var innvandring bra for indianerene? Hvis ikke, hva gikk galt?

Intoleranse?

Nei.

Toleranse handler ikke om at noen har rett til å jobbe et sted man ikke kan gjøre en fullverdig jobb.

Lenke til kommentar

Jeg respekterer at du ikke har en rasistisk agenda med dette som mange andre tomsinger, men vi må uansett slutte å være så redd for "alle de andre" hele tiden. Gi folk en sjanse, så godt som alle er good guys. Disse Islamistene er ekstremiteter som ingen vil ha og det er vi alle, også våre eventuelle nye landsmenn, skjønt enige om.

Vi har ett sett med lover som alle må følge, helt uavhengig av kulturbakgrunn eller opphav. Det er vel egentlig ikke verre enn det, so let`s give them a break.

Løsningen på problemet rundt fremmedfrykt er ikke å fjerne ytringsfriheten og straffe alle som kommer med informasjon eller dårlige nyheter. Du kan ikke bare forby fremmedfrykt og forvente at alt skal ordne seg. Sverige har forsøkt og ingen vil ende opp som de. De beveger seg mot borgerkrig som skjedde i Libya eller mot krystallnatt og konsentrasjonsleire, jeg håper de klarer å snu trenden før den tid.

Fremmedfrykten må gjøres ubegrunnet. Det er ikke lett, det innebærer å sile ut farlige mennesker på grensen og å sende hjem farlige mennesker. Nøyaktig hvordan vi skal gjøre det har jeg ikke fasit på, men dess bedre løsning vi finner dess mindre blir fremmedfrykten.

Jeg er for innvandring, men det er rom for forbedring når flyktninger må leve i skjul i Norge fordi vi inviterer inn fiendene deres og terrorister også.

Endret av IntelAmdAti
Lenke til kommentar

Nei.

Men Breivik kom til øyen. Det gikk dårlig for de som var på øyen. Du sa det var fordi Breivik ikke var tolerant nok.

Ser du hva jeg vil frem til? At toleranse må gå begge veier? Om noen er en tolerant homofil så hjelper det lite når steinene hagler fra intolerante mennesker.

Hadde alle vært tolerante så ville det gått bra.

Det virker som at du mener at problemet er at nordmenn ikke er tolerante nok. Hvis bare alle hadde vært like tolerante som deg så ville det ikke vært noen problemer. Dette er fullstendig galt, du klarer ikke å komme overens med alle som kommer hit. Selv om du er så tolerant at du er villig til å prøve så vil ikke alle kunne tolerere deg.

Lenke til kommentar

Selv om du er så tolerant at du er villig til å prøve så vil ikke alle kunne tolerere deg.

Og det er problemet.

I en perfekt verden hadde vi ikke hatt lover, låser, fengsler, uvenner eller fiender. 

Men verden blir ikke perfekt av at vi fjerner lovverk, låser og fengsler.

Kan du se en bedre løsning enn å unngå å blande inn intolerante mennesker i befolkningen?

Med det mener jeg at de som hater jøder, homofile eller andre grupper skal nektes innpassering.

Hvis du hater jøder så har du ingenting i Israel å gjøre, og det betyr ikke at Israelitter er dårlige mennesker  :)

Endret av IntelAmdAti
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg lurer alltid på hvordan man kan rasjonalisere seg frem til å rope "fremmedfrykt" som om det var et argument for noe som helst i dag.

Noen fakta: Norge har hatt en netto nedgang i den etnisk norske befolkningen siden midten av 00-tallet. Bokstavelig talt all befolkningsveksten vår siden 2004, over en halv million mennesker, er ikke etniske nordmenn. Nærmere en million av våre innbyggere har utenlandsk opphav, hvorav nesten halvparten er muslimer. Immigranter og innbyggere med opphav fra den tredje verden, og da spesielt muslimske land, står for en andel av kriminalitet som er ekstrem, og totalt ute av proporsjon med både nordmenn og andre innvandrere. I tillegg så er immigranter fra den tredje verden, og da spesielt muslimske land, et gigantisk økonomisk sluk; jeg henviser til tallene som ble gjennomgått av media for en liten stund siden hvor Somaliere per capita tapper landet for kr 9 mill, Irakere 4 mill, og Sri Lankere 1 mill.

Tafatte anklager om fremmedfrykt henger ikke lenger på greip. Det er ingenting som vi frykter som er fremmed. Tvert i mot så er det du kaller fremmedfrykt er i realiteten en protest mot det vi nå uttrykkelig vet om konsekvensene av en slik politikk.

Det er en grunn til at man ikke ser denne 'fremmedfrykten' mot Vietnamesere eller Polakker. Så, vær så snill, ikke sitt der og moraliser om fremmedfrykt som en annen hanrei når folk egentlig vil hindre at destruktivt naive politikere og borgere tapper statskassen og permanent endrer kulturen vår til det verre. Tallene sier sitt, og de taler mot din posisjon.

Endret av Torpedo_Peter
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...