Gå til innhold

Oppfører voksne seg mer og mer som barn? Har folk stadig kortere oppmerksomhetsevne? Synker samfunnets konsentrasjonsnivå?


Oppfører voksne seg mer og mer som barn? Har folk stadig kortere oppmerksomhetsevne? Synker samfunnets konsentrasjonsnivå?  

25 stemmer

  1. 1. Oppfører voksne seg mer og mer som barn?

  2. 2. Har folk stadig kortere oppmerksomhetsevne?

  3. 3. Reduseres menneskers konsektrasjonsevne i dagens samfunn?

  4. 4. Blir folk dummere og dummere

  5. 5. Øker polariseringen i samfunnet?



Anbefalte innlegg

Jeg sitter med en følelse av at flere og flere voksne oppfører seg som små barn, tenker som små barn og resonerer som små barn. Jeg er ikke så altfor gammel så jeg kan ikke si med sikkerhet at det IKKE var slik før i tiden, men det virker som det er noe nytt som sprer seg blant denne generasjonen "voksne". Tar det kortere tid å modnes seksuelt, men lenger tid å modnes til å bli voksen i dagens samfunn enn det gjorde før? Kan det være en årsak? Er voksne mer barnslige av seg nå til dags enn tidligere? Er voksne barnslige i tenkemåten sin idag? Isåfall, hva kan årsaken til det være?

 

Kan det ha sammenheng med at folk har stadig kortere oppmersomhetsevne? Jeg vil ikke si at folk har fått gullfiskhukommelse akkurat, men jeg vil si at folks langtidshukommelse har blitt redusert i forhold til hvordan folk var når jeg vokste opp, på 1990 tallet. Har folk mistet en viktig del av sin hukommelsesevne og har en redusert oppmerksomhetsevne som resultat av det? Har folk generelt en lavere oppmerksomhetsevne nå enn de hadde for 20 år siden eller 50 år siden? Hvis de har det, kan det skyldes menneskers stadig økende bruk av datamaskiner? Og særskilt utstrakt bruk av mobiltelefoner som "distraherer" folk hele tiden og fratar dem evnen til å ikke bli distrahert av altslags og dermed reduserer oppmersomhetsevenen og konsentrasjonsevnen.

 

Jeg sitter med en følelse at svært mange mennesker idag sliter med konsentrasjonsevnen, så alvorlig, at de ikke klarer å holde fokus og se sammenheng mellom ting, som mennesker enkelt kunne se sammenheng mellom for 20 år siden eller 50 år siden. Har folk mistet konsentrasjonsevnen sin? Har det ført til at folk ikke klarer å tenke skikkelig og ikke klarer å måle ting opp mot hverandre og kun ser ting slik som de ønsker å se dem? Er det årsaken til økt polarisering i samfunnet vårt, hvor folk ikke klarer å konsentrere seg og heller oppsøker ting som sammenfaller med egne inntrykk, noe som i lengden skaper stadig større polarisering i samfunnet, fordi ingen gidder å se ting sånn som de er, og heller ser ting slik de har plassert seg, og slik lojaliteten er, kombinert med å oppsøke ting som passer til sin posisjon og lojalitet, heller enn som passer til virkeligheten som den er. Har folk mistet konsentrasjonsevnen totalt? Hvor mange isåfall? Er dette en konsekvens av at mennesker f.eks 100 ganger per dag lar seg distrahere av telefonen sin og unyttig fjas på telefonen? Eller er det motsatt, at livet distraherer fra telefonrealiteten og at den har overtatt for den virkelige realiteten, noe som gjør det vanskelig å håndtere sannheten i verden som den er, heller enn sannheten slik som man ønsker å se den basert på en slags fantasiverden man lever digitalt (på f.eks telefonen)..

 

 

Noen formeninger om dette temaet. Om en eller alle disse tingene er sanne, hva slags konsekvenser har det for samfunnet, og hvilke konsekvenser vil det ha for samfunnets fremtid? Hva slags konsekvenser har det for folks intellektuelle evner og hvordan vil menneskets tankegang utvikle seg i fremtiden om en slik tendens fortsetter?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje vi mennesker bare rett og slett er barnslige? Jeg ser på barnslighet, til en viss grad, som en god kvalitet.

 

Enig. Det bør være en god kvalitet med tanke på livsglede og det er vel kanskje det som er viktigst? 

 

Det kan også tenkes at folk har mer å tenke på i dagens samfunn. Tror vi alle kan være enige at det er mer stress i dagens samfunn, selv for folk som er litt oppe i årene

Endret av BMWcoupeftw
Lenke til kommentar

Selv syntes jeg det er motsatt, stadig flere godt voksne som oppfører seg og resonerer som en 12-åring, om man ser på enkelte steder på facebook og i kommentarer på nettaviser er det veldig mange godt voksne oppføre seg som barn.

Det motsatte ville være barn som oppfører seg som voksne, noe jeg kun har sett i samfunn der pappa Staten ikke overbeviser dem om at de er hans barn fra vugge til grav.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg syns ikke det. Svarte nei på alt. Jeg tror man tror at dette er tilfelle fordi samfunnet er mer gjennomsiktig, vi er mer åpne, og mer kritiske til irrasjonalitet enn før. Paradoksalt nok fører det til at det virker som vi blir mer av det vi observerer.

Lenke til kommentar

Forskjellen som merkes om man vandrer i diskusjonsfora og kommentarfelt er at disse arenaene ikke eksisterte før. Folk som ikke kunne tegnsetting og langt mindre skrive et tosifret antall stavelser uten en og/å-feil fikk ikke postet sine meninger overalt, da de neppe ble akseptert som leserinnlegg i aviser.

Når man ser hva folk greier lire av seg av "unorsk" rundt omkring skjønner jeg godt at spørsmålet stilles, men at svaret er "ja" er jeg mer tvilende til.

Det er også flere medier nå enn før, i gamle dager fikk man servert det NRK mente var passende - og det var vel egentlig det. I dag har man anledning til å sjekke ut ting og tang, og de som bryr seg gjør nettopp dette - og i så måte vil jeg si de reflekterer mer enn tidligere generasjoner. Det var sikkert lett å se en tilsynelatende sammenheng for 50 år siden, som i realiteten var et feilspor enn det er å halvveis se den rette sammenhengen i dag. Jeg syns sistnevnte er å foretrekke.

Kan godt være at det tar mer tid å bli voksen i dag, men det er isåfall fordi man tar til seg så mye mer kunnskap enn man gjordde før. Dagens 25-åringer kan veldig mye mer enn 25-åringer for 50 år siden totalt sett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kan også tenkes at folk har mer å tenke på i dagens samfunn. Tror vi alle kan være enige at det er mer stress i dagens samfunn, selv for folk som er litt oppe i årene

Det er jo et godt poeng. Burde det være mer stress i dagens samfunn når produksjon/utviklingen av samme ting idag er mye kortere/enklere enn det var før? Burde ikke det tilsi at samfunnet kan produsere til samme nivå, med naturlig teknologisk fremgang, med mindre stress?

 

Er stress en faktor i noen av de tingene jeg nevner i avstemningen? Jeg vil si at det er usannsynlig at stress gjør folk smartere og øker oppmerksomhetsevnen..

Lenke til kommentar

Det motsatte ville være barn som oppfører seg som voksne, noe jeg kun har sett i samfunn der pappa Staten ikke overbeviser dem om at de er hans barn fra vugge til grav.

Også et interessant poeng. Fører økende statlig innblanding i folks liv, til at de har mindre behov for å bli voksne? Er staten folks "far" som gjør at de slipper å bli voksne?

 

Jeg syns ikke det. Svarte nei på alt. Jeg tror man tror at dette er tilfelle fordi samfunnet er mer gjennomsiktig, vi er mer åpne, og mer kritiske til irrasjonalitet enn før. Paradoksalt nok fører det til at det virker som vi blir mer av det vi observerer.

Det er jo også et godt poeng. Vet vi rett og slett bare mer om andre mennesker nå, og virkeligheten enn det vi gjorde før? At det er årsaken til at ting har kommet ut i lyset som tidligere var ukjent eller mørklagt?

 

Som så å si at det kun er inntrykket som har endret seg og ikke samfunnet?

 

Men antithesen til det er jo akkurat det med mobiltelefoner og slike ting.. At de er årsak til en målbar effekt hva angår korte oppmerksomhetsevne og redusert konsekntrasjon f.eks.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Forskjellen som merkes om man vandrer i diskusjonsfora og kommentarfelt er at disse arenaene ikke eksisterte før. Folk som ikke kunne tegnsetting og langt mindre skrive et tosifret antall stavelser uten en og/å-feil fikk ikke postet sine meninger overalt, da de neppe ble akseptert som leserinnlegg i aviser.

 

Når man ser hva folk greier lire av seg av "unorsk" rundt omkring skjønner jeg godt at spørsmålet stilles, men at svaret er "ja" er jeg mer tvilende til.

 

Det er også flere medier nå enn før, i gamle dager fikk man servert det NRK mente var passende - og det var vel egentlig det. I dag har man anledning til å sjekke ut ting og tang, og de som bryr seg gjør nettopp dette - og i så måte vil jeg si de reflekterer mer enn tidligere generasjoner. Det var sikkert lett å se en tilsynelatende sammenheng for 50 år siden, som i realiteten var et feilspor enn det er å halvveis se den rette sammenhengen i dag. Jeg syns sistnevnte er å foretrekke.

 

Kan godt være at det tar mer tid å bli voksen i dag, men det er isåfall fordi man tar til seg så mye mer kunnskap enn man gjordde før. Dagens 25-åringer kan veldig mye mer enn 25-åringer for 50 år siden totalt sett.

Interessante tanker det der. Jeg uthevet det du skrev til slutt. Er det virkelig slik, eller er det slik at folk VET mer idag, men kan mindre? Tatt i betraktning f.eks håndtverk og redusering av viktigheten å kunne faktiske ting, heller enn å vite ting.

 

Idag kreves det lang trening og sertifikat for å kunne jakte f.eks, mens det var naturlig kunnskap folk hadde for flere hundre år siden og utbredt evne folk hadde i forhold til idag.

 

Ok, det er nok greit å kunne ting som er mer relevant i forhold til samtiden, som f.eks dataegenskaper i dagens samfunn. Men har ikke økt spesialisering og redusert behov for å kunne ting i dagens samfunn ført til en situasjon der folk generelt kan mindre men vet mer? Eller mener du folk kan mer og vet mer?

 

Apropos "passende" og høflighet og slike ting, så er jeg selv imot formaliteter, men har vi ikke gått lit vel langt i dagens samfunn? Har ikke mennesker langt dårligere manerer idag enn de hadde for flere hundre år siden?

Lenke til kommentar

 

Forskjellen som merkes om man vandrer i diskusjonsfora og kommentarfelt er at disse arenaene ikke eksisterte før. Folk som ikke kunne tegnsetting og langt mindre skrive et tosifret antall stavelser uten en og/å-feil fikk ikke postet sine meninger overalt, da de neppe ble akseptert som leserinnlegg i aviser.

 

Når man ser hva folk greier lire av seg av "unorsk" rundt omkring skjønner jeg godt at spørsmålet stilles, men at svaret er "ja" er jeg mer tvilende til.

 

Det er også flere medier nå enn før, i gamle dager fikk man servert det NRK mente var passende - og det var vel egentlig det. I dag har man anledning til å sjekke ut ting og tang, og de som bryr seg gjør nettopp dette - og i så måte vil jeg si de reflekterer mer enn tidligere generasjoner. Det var sikkert lett å se en tilsynelatende sammenheng for 50 år siden, som i realiteten var et feilspor enn det er å halvveis se den rette sammenhengen i dag. Jeg syns sistnevnte er å foretrekke.

 

Kan godt være at det tar mer tid å bli voksen i dag, men det er isåfall fordi man tar til seg så mye mer kunnskap enn man gjordde før. Dagens 25-åringer kan veldig mye mer enn 25-åringer for 50 år siden totalt sett.

Interessante tanker det der. Jeg uthevet det du skrev til slutt. Er det virkelig slik, eller er det slik at folk VET mer idag, men kan mindre? Tatt i betraktning f.eks håndtverk og redusering av viktigheten å kunne faktiske ting, heller enn å vite ting.

 

Idag kreves det lang trening og sertifikat for å kunne jakte f.eks, mens det var naturlig kunnskap folk hadde for flere hundre år siden og utbredt evne folk hadde i forhold til idag.

 

Ok, det er nok greit å kunne ting som er mer relevant i forhold til samtiden, som f.eks dataegenskaper i dagens samfunn. Men har ikke økt spesialisering og redusert behov for å kunne ting i dagens samfunn ført til en situasjon der folk generelt kan mindre men vet mer? Eller mener du folk kan mer og vet mer?

 

Apropos "passende" og høflighet og slike ting, så er jeg selv imot formaliteter, men har vi ikke gått lit vel langt i dagens samfunn? Har ikke mennesker langt dårligere manerer idag enn de hadde for flere hundre år siden?

 

 

Vel, utdanningsløpet tilsier at det er mye folk kan. Å integrere/derivere en funkssjon er ikke noe man "vet" det er noe man KAN, akkurat som å hugge ved, eller hva det måtte være av mer praktiske problemstillinger.

 

Å kunne jakte kan enhver i dag, det er ikke så himla vrient å skyte et dyr. At det kreves opplæring har med andre ting å gjøre enn at vi liksom har "glemt" hvordan vi gjør det. At noe praktisk kunnskap har blitt faset ut er nok rett, men til gjengjeld er mengden teoretisk kunnskap mangedoblet. Sånn sett vil jeg si de både kan mer og vet mer, men at enkelte sider av "kan" har forsvunnet.

 

Når det gjelder begrepsbruk mener jeg "vet" må referere til faktakunnskap, eksempelvis at nasjonaldagen er på 17 mai. "Kan" blir mer i retning av å gjrøe noe, enten det er teoretisk eller praktisk, basert på kunnskap.

 

Jeg syns vi er på rett vei med manerer. Det får være grenser for hvor overhøflig man skal være. Spesielt effektivt er det heller ikke å si "please" i annenhver setning. Vi greier oss fint uten "De" og "Dem", og da er de unødvendige konstruksjoner. Jeg syns også det er et pluss at man kan tiltale en lærer ved fornavn fremfor "Herr dittogdatt".

Lenke til kommentar

Tja, jeg tror du overvurderer hva folk kan. Jeg har omgått med folk som overhode ikke kan håndtere våpen og ikke vet de nødvendige tingene for å kunne det. Da skal det mye til for at de kan jakte, når de ikke kan skyte eller engang håndtere våpen.

 

Jeg synes definisjonen du sier om "kan" blir mer i retning av noe man gjør, men jeg mener "vet" er noe man har kunnskap til teoretisk sett, som man ikke nødvendigvis "kan" eller er ting som på en praktisk måte kan utføres. Teoretisk kunnskap i forhold til praksis kunnskap var vel mer det jeg refererte til.

 

Men nå er vi litt langt offtopic.

Lenke til kommentar

man tar til seg så mye mer kunnskap enn man gjordde før. Dagens 25-åringer kan veldig mye mer enn 25-åringer for 50 år siden totalt sett.

Nei. Snakker du fortrolig med eldre, fremgår det at de er forskrekket over hvor lite de unge vet. Spesielt det at kunnskapen er så grunn; spør du dem om detaljer, står de bom fast med en gang. 

Eller en kan sammenligne pensum på videregående med pensum på gymnaset. Før lærte alle gymnasiaster tre fremmedspråk, og det såpass bra at de uten de helt store problemer kunne begynne å følge universitetsforelesninger i utlandet: på engelsk, tysk eller fransk. Hvor mange fremmedspråk behersker dagens ungdom? Eller få tak i en lærebok som ble brukt i historie og sammenlign epoke for epoke med dagens læremidler. Forskjellen er sjokkerende.

 

På den annen side tror jeg nok det er riktig at dagens 25-åringer kan nesten like mye totalt som sine kolleger for 50 år siden, men forskjellen er at dagens hoder i mye større grad er fylt opp med verdiløs trivialkunnskap, og de har desto mindre med kunnskaper av verdi.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Før lærte alle gymnasiaster tre fremmedspråk, og det såpass bra at de uten de helt store problemer kunne begynne å følge universitetsforelesninger i utlandet: på engelsk, tysk eller fransk.

Er det derfor alle over 50 er så dårlig i engelsk? det gir vel ingen mening?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tja, jeg tror du overvurderer hva folk kan. Jeg har omgått med folk som overhode ikke kan håndtere våpen og ikke vet de nødvendige tingene for å kunne det. Da skal det mye til for at de kan jakte, når de ikke kan skyte eller engang håndtere våpen.

 

Jeg synes definisjonen du sier om "kan" blir mer i retning av noe man gjør, men jeg mener "vet" er noe man har kunnskap til teoretisk sett, som man ikke nødvendigvis "kan" eller er ting som på en praktisk måte kan utføres. Teoretisk kunnskap i forhold til praksis kunnskap var vel mer det jeg refererte til.

 

Men nå er vi litt langt offtopic.

 

Jeg kan godt akseptere din definisjon av kan og vet (i denne tråden), men jeg vet ikke om jeg er enig i at folk hverken kan eller vet mindre nå enn før. Eksempelvis teknologisk kompetanse. Du har kanskje selv sett hvor klønete endel eldre er med det som for oss yngre er svært simpel teknologi, noe vi nærmest tar for gitt at alle kan. Selv før i tiden tror jeg ikke man antok at kjerringa på nabogården kunne mekke egen bil. (og at man ikke kan mekke alle biler i dag har mer med at det kreves spesialutstyr i mange tilfeller enn at bileierne ikke gidder sette seg inn i bilen de kjører)

 

Edit: teknologisk kompetanse må gå innunder det du kaller "kan".

Endret av knopflerbruce
Lenke til kommentar

 

Før lærte alle gymnasiaster tre fremmedspråk, og det såpass bra at de uten de helt store problemer kunne begynne å følge universitetsforelesninger i utlandet: på engelsk, tysk eller fransk.

Er det derfor alle over 50 er så dårlig i engelsk? det gir vel ingen mening?

 

 

Hehe, de tre jeg har kjent av familiemedlemmer som har vært oppe i årene har knapt kunnet et kløyva ord engelsk. Tviler sterkt på at de hadde det på timeplanen. Det er over ti år siden jeg hadde tysk på ungdomsskolen, men jeg kan vel så mye tysk som de kan/kunne engelsk.

 

Jeg tror det må være mulig å få til en generell enighet på at fremmedspråkkompetansen har økt. Så får noen mer kyndige enn meg prøve å finne ut om det var nok av folk som skrev elendig norsk på 50-60-tallet, også (eventuelt skrev så dårlig norsk at de aldri skrev noe mer enn handlelister). Det er lett å si at det er dårlig i dag, men det er jo ikke gitt at det var bedre før.

Lenke til kommentar

 

man tar til seg så mye mer kunnskap enn man gjordde før. Dagens 25-åringer kan veldig mye mer enn 25-åringer for 50 år siden totalt sett.

Nei. Snakker du fortrolig med eldre, fremgår det at de er forskrekket over hvor lite de unge vet. Spesielt det at kunnskapen er så grunn; spør du dem om detaljer, står de bom fast med en gang. 

Eller en kan sammenligne pensum på videregående med pensum på gymnaset. Før lærte alle gymnasiaster tre fremmedspråk, og det såpass bra at de uten de helt store problemer kunne begynne å følge universitetsforelesninger i utlandet: på engelsk, tysk eller fransk. Hvor mange fremmedspråk behersker dagens ungdom? Eller få tak i en lærebok som ble brukt i historie og sammenlign epoke for epoke med dagens læremidler. Forskjellen er sjokkerende.

 

På den annen side tror jeg nok det er riktig at dagens 25-åringer kan nesten like mye totalt som sine kolleger for 50 år siden, men forskjellen er at dagens hoder i mye større grad er fylt opp med verdiløs trivialkunnskap, og de har desto mindre med kunnskaper av verdi.

 

 

De er sikkert forskrekket, men så må barnebarnet frem for å installere en flash-oppdateringen på laptopen. Dette med å bli "forskrekket" er jo noe som går ovenfra og ned i alder. Ref teknologi, som nevnt to poster opp (som ung kan man jo bli "forskrekket" over at en 80-åring ikke greier betjene en mikrobølgeovn). Det bør jo også nevnes at NOE må man forvente å plukke opp mellom fylte 18 og 67, også - så at eldre har mer detaljkunnskap om endel emner må man forvente. Det blir ikke som å ta en tidsmaskin tilbake i tid og spørre dem om detaljer da de var 18 år.

 

Skolesystemet var annerledes før. Joda, alle gymnasiaster kunne nok dette, men så var langt fra alle gymnasiaster. Kun de bedre endte opp der. Tilsvarende kan du se på norske fysikkresultater i TIMSS Advanced, for eksempel - vi har lav dekningsgrad blant elevene, men et meget godt snitt - siden det er de sterke realistene som velger faget som er kjent som det vanskeligste blant de tre natiurfagene. Tilsvarende er fysikk obligatorisk i Frankrike om du skal ha den avanserte matematikken, og deres resultater er milevis bak våre blant annet fordi mange "må" ta faget.

 

Edit: liten kildehenvisning: http://timssandpirls.bc.edu/timss1995i/HiLightC.html

 

Sammenhengen med det over ift pensumnivået er at når "alle" skal gå "gymnas" (i dag: VGS) blir nivået lavere, fordi veldig mange "må" ta disse fagene. Så må det også legges til at i mange fag er det nye elementer som trekkes inn, som ikke var vanlige før - samt at folk tar mer utdanning nå enn tidligere. Den jevne 25-åring har nok betydelig mer spisskompetanse enn en gjennomsnittlig 25-åring for 50+ år siden, da den ene minst har fullført yrkesfag, men fort kan ha en bachelorgrad i et eller annet i tillegg - mens utdanningssnittet den gangen kanskje var mer av typen fullført folkeskolen og litt til? DET er rått parti.

Endret av knopflerbruce
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Selv syntes jeg det er motsatt, stadig flere godt voksne som oppfører seg og resonerer som en 12-åring

 

Hm, motsatt? Dere er enige; det var vel akkurat det samme som var trådstarters poeng.
Mente det motsatte av det igjen, eller noe:)

Aner ikke hva jeg drev med der, men virka riktig når jeg skrev der...

Endret av aklla
Lenke til kommentar

 

 

Før lærte alle gymnasiaster tre fremmedspråk, og det såpass bra at de uten de helt store problemer kunne begynne å følge universitetsforelesninger i utlandet: på engelsk, tysk eller fransk.

Er det derfor alle over 50 er så dårlig i engelsk? det gir vel ingen mening?

 

 

Hehe, de tre jeg har kjent av familiemedlemmer som har vært oppe i årene har knapt kunnet et kløyva ord engelsk. Tviler sterkt på at de hadde det på timeplanen. Det er over ti år siden jeg hadde tysk på ungdomsskolen, men jeg kan vel så mye tysk som de kan/kunne engelsk.

 

Jeg tror det må være mulig å få til en generell enighet på at fremmedspråkkompetansen har økt. 

Som sagt, alle som gikk gymnaset lærte minst tre fremmedspråk, og ganske bra også. Så fremmedspråkkompetansen har avgjort minket. Unntatt "kompetanse" i amerikansk søppelkultur, den har økt.

Dine familiemedlemmer gikk kanskje ikke på gymnaset? Du kan jo teste dem ved å si noe på tysk og fransk og se om de forstår. Forstår de, men kan ikke prate så godt som du, er det helt normalt, de har bare ikke praktisert lærdommen.

Endret av Vox_populi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...