AnonymDiskusjon Skrevet 27. oktober 2016 Del Skrevet 27. oktober 2016 Hei!Jeg falt og vred kneet mitt på trening i går. Har ikke hatt kneskader før. På vei hjem, veldig kort vei btw, virket det ustabilt og "sviktet" to ganger. Jeg kom meg hjem og har slappet av i sengen siden det, tenkte det kanskje ville gå over.Dessverre er det fortsatt litt ustabilt i kveld, og kan ikke bøye det mer enn 90 grader eller rette det ut helt.Da jeg ringte legevakt, som forøvrig er like ved huset mitt, sa de at jeg måtte kontakte fastlege i morgen fordi de kun tok i mot nyoppståtte skader.Fastlegen er dog mye lenger unna huset mitt, jeg har ikke bil eller noen som kan kjøre meg. Går det an å få snakket med fastlegen på telefon og få en henvisning til skadepoliklinikk som er like ved huset mitt? Eller at de betaler taxi? Eller må jeg halte dit og kanskje ødelegge kneet mer?Trodde forøvrig at kneskader f.eks. i menisk kunne trenge semi-akutte tiltak så synes det er merkelig å bli avvist av legevakten i kveld. Anonymous poster hash: 7f623...c31 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324 Skrevet 27. oktober 2016 Del Skrevet 27. oktober 2016 Du har noen muligheter; halt de få meterne til legevakta, forlang behandling. Jeg synes det hørtes rart ut at de kun tar imot nyervervede skader, at din liksom ikke skulle være det. Din skade høres nå ut som er rimelig fersk. Du kan ihvertfall få det undersøkt der, det burde vært innenfor deres kapasitet.Om det er en skade som trenger mer oppfølging enn en skarve time hos lege, så er det beste å dra til fastlegen. Fastlegen har bedre kapasitet til å følge opp en skade over tid, og kan dessuten henvise deg til annet helsepersonell dersom det er utenfor hens kompetanseområde. Dersom det ikke går rutetransport til fastlegekontoret ditt, kan du få dekket reiseutgifter. Men dette må gå gjennom legekontoret ditt, tror jeg. Så du må isåfall ringe dem, dersom du ikke får tilstrekkelig hjelp på legevakta. Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 27. oktober 2016 Del Skrevet 27. oktober 2016 Såvidt meg bekjent må du ringe legekontoret til din fastlege, forklare problemet og han sender en eventuell rekvisisjon på taxi e.l. Trodde det må en del til som f. Eks en eksisterende diagnose. De gangene jeg har fått tilbud om lignende har det alltid vært til spesialist med konkrete diagnoser. Jeg var under utredning for noen anfall med afasi og motoriske vanskeligheter hvor legen ville se meg med pågående anfall og i den sammenheng fikk jeg beskjed om å ta kontakt neste gang det skjedde. Når det da skjedde fikk jeg beskjed om å skynde meg til legekontoret men ble aldri informert om å få dekket taxi. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 27. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2016 Takk. Mest av alt har jeg lyst til å ringe legevakten igjen fordi jeg er veldig bekymret for min fremtid som glad amatør og amatørtrener innen idretten... Sitter bare og tenker på det nå. Kan gå i en rett linje men av og til svikter det og "glipper" til siden og gjør vondt, før jeg klarer å finne balansen igjen.Men det er kanskje nødvendig å vente til i morgen om de sier det.Hilsen TS Anonymous poster hash: 7f623...c31 Lenke til kommentar
Horten Market Skrevet 27. oktober 2016 Del Skrevet 27. oktober 2016 (endret) Det du opplever her går rett inn i debatten om fastlegetilbudet. Samtidig med etableringen av denne, ble også legevakttjenesten bygget ned. Nå må man som du har erfart, i langt større grad kontakte fastlegen. Som på sin side er langt mindre tilgjengelig enn legevakten var. Totalt har befolkningen fått rasert helsetilbudet dramatisk. Du kan bare trappe opp hos legevakten. Ringer du, blir du som regel avvist. Historiene er mange og vonde over folk med livstruende skader og/eller store smerter som har fått beskjed av telefondamen om å avvente til døden trer inn, eller som har møtt opp og blitt bedt om å dra hjem fordi legen sover. Akutthelsetilbudet er skammelig. Endret 27. oktober 2016 av Horten Market 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 27. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2016 Jeg turte ikke troppe opp på legevakten i frykt for at de avviser meg igjen. Jeg rakk forøvrig ikke fortelle legevakten hva som hadde skjedd på telefon engang, bortsett fra fødselsnummer og at jeg vred kneet, da jeg sa at "skaden skjedde i går" var det nok til at hun avviste meg. Mulig også pga typisk "ung og frisk" alder?Tror jeg bare burde protestert, men jeg var for høflig (evt dum!).Skal prøve å bare ringe fastlegen for en telefonsamtale i morgen, og bli henvist til skadepoliklinikk via telefon i morgen tidlig. Er jo mulig jeg trenger noe utstyr, som en spesiell bandasje, eller bildediagnostikk. Hvis fastlegen er enig slipper jeg å bruke dagen på å farte rundt når kneet sikkert trenger ro. Update følger kanskje.... om jeg er i godt humør etter undersøkelsen, lol. Anonymous poster hash: 7f623...c31 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 28. oktober 2016 Del Skrevet 28. oktober 2016 113 og si at grunnen for at du ringer er fordi Legevakten avviste deg (og skaden) Eneste måte å få det dokumentert at legevakten der du bor ikke funker Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 28. oktober 2016 Del Skrevet 28. oktober 2016 Legevakten kan ikke avvise deg og det kan hende fastlegene ikke har tid eller er tilstede. Når det gjelder transport så vet jeg ikke om slikt dekkes, mener jeg leste om at det da må være mer enn 10 km. Fant plutselig denne lenken: http://www.dinside.no/okonomi/sa-enkelt-far-du-penger-igjen-for-transport-til-legen/63959048 Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 28. oktober 2016 Del Skrevet 28. oktober 2016 Transportutgifter til lege o.l. dekkes, men det fins en egenandel på 146 kr pr. enkelttur.. Er det nødvendig med drosje, må det selvsagt gå gjennom legekontoret/Pasientreiser. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 28. oktober 2016 Del Skrevet 28. oktober 2016 Mye nyttig info i den lenken "Minsteavstand for å kunne søke om å få dekket reisen sin er økt fra 3 kilometer til 10 kilometer. Det er også et krav at reisen ikke kunne vært foretatt med offentlig transport til minstetakst." Lenke til kommentar
H?rselsvern Skrevet 28. oktober 2016 Del Skrevet 28. oktober 2016 Merkelig å bli avvist av LV selv om skaden er subakutt. Hadde troppet opp på nytt og krevd behandling, evt. blitt undersøkt av en ortoped. Har man ikke klinikk så er det stort sett MR som er det beste diagnostiske verktøyet og det er sjeldent man får sånt akutt, men de kan henvise deg videre. Når dette er sagt så er det veldig sjelden at hvit rekvisisjon skrives ut mtp. transport. Er det noe i veien for at du kan ta offentlig transport/betale transport selv? Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 28. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2016 Jeg trodde det ikke gikk offentlig transport nærme nok, ellers hadde jeg tatt det, men sjekket en annen retning i går kveld og endte med å finne en buss jeg kunne ta. Det var semi-positiv test man drar leggen fremover, og mye væske under kneskålen pga det, den var ganske bouncy. Alt det andre var negativt. Har derfor visstnok strukket fremre korsbånd men ikke revet det helt av. Skal se etter forbedring etter en uke, hvis ikke: MR.Er sånn passe fornøyd, er glad det ikke var røket!! Noen som har noen bra tips når det gjelder fremre korsbånd? Anonymous poster hash: 7f623...c31 Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 30. oktober 2016 Del Skrevet 30. oktober 2016 (endret) Jeg fikk akkut smerte i kneet i sommer og kneet hovnet opp og låste seg. Stakk så til legevakta, og da da jeg var på der klemte legen litt på kneskåla og sa at det ikke var noe feil, men bare en betennelse. Veldig frustrerenda, da jeg har hatt betennelser før og ingen har vært så vondt og kommet så brått på. Dro til fastlegen for å få sykemelding, siden legevakta ikke skriver ut sykemelding visstnok. Der sier legen at jeg skal ta det med ro til hevelsen går ned, så skulle det bestilles MR. Ble satt på Voltaren, fikk sykemelding og resept på noen sterke smertestillende slik at jeg fikk sove om natta. Noen uker gikk og det ble bestilt MR og her var det én måneds ventetid. Fikk beskjed om å ta det med ro og slikt i mellomtiden. Tok så MR, og resultatet var at jeg hadde delvis ruptur på fremre korsbånd samt delvis ruptur på sideleddbåndene. Dette skjedde for 3,5 måneder siden, og jeg er fremdeles sykmeldt(har en fysisk jobb, og tilrettelegging er ikke mulig). Nå er kneet så bra at det tåler lett trening, så jeg trener to ganger i uka hos fysioterapeut. Er veldig glad for at jeg slapp å operere. Da ville det nok tatt lenger tid. Endret 30. oktober 2016 av RRhoads 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 30. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2016 Ok, takk, noen spm:-Hva mener du med at kneet låste seg? Ble det sittende fast i én posisjon? -Kunne du spasere etterpå?-Var smertene der også i hvile?-Hvor mange dager hadde du smerter?Hvilken posisjon hadde du beinet i mens du slappet av? Fikk ikke beskjed av legen om dette. Er det best å ha det bøyd eller strakt? Anonymous poster hash: 7f623...c31 Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 30. oktober 2016 Del Skrevet 30. oktober 2016 -Hva mener du med at kneet låste seg? Ble det sittende fast i én posisjon? Ja, nesten. Kunne bøye det noen få grader. Kunne ikke ha det rettet helt ut. -Kunne du spasere etterpå? Kunne ikke spasere. Kneet tålte svært lite belastning. Måtte hinke rundt på det andre beinet. -Var smertene der også i hvile? Ja, smertene var veldig intense. -Hvor mange dager hadde du smerter? 2-3 måneder, men det har hele tiden blitt gradvis bedre. Hadde et lite tilbakeslag fordi jeg trodde kneet var bedre enn det var, så jeg overbelastet det. Har fortsatt smerter i det hvis jeg belaster det mye, men har ikke hvilesmerter lengre. Hvilken posisjon hadde du beinet i mens du slappet av? Fikk ikke beskjed av legen om dette. Er det best å ha det bøyd eller strakt? Jeg måtte ha kneet svakt bøyd siden jeg ikke kunne bøye det noe særlig. Prøvde å ha kneet mest mulig høyt oppe, og la en myk pute under det. I senga hadde jeg en ekstra dyne som jeg la under kneet slik at jeg fikk det opp og ikke minst at det lå stabilt om natta. 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 30. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2016 Ok! Takk! Det hørtes ille ut. I så fall har jeg nok en mindre skade enn deg, men jeg er ikke sikker enda. Det verste hos meg var egentlig ustabilitets-episodene som skjedde 3 ganger de første dagene, men har vært forsiktig og det har ikke skjedd igjen etter det.Har prøvd noen små spaserturer til butikken og til treningssenteret for å trene det andre beinet, som har gått bra.Er dog redd for at det skal komme en situasjon der det plutselig skjer ustabilitet igjen når jeg begynner å belaste det fullt og gjøre rare bevegelser i trening! Det er min store skrekk. Smerter har det vært minimalt av etter selve fallet, bortsett fra i ustabilitets-episodene og ved bøying/strekk.Nå i dag kan jeg rette det helt ut og bøye det over 90 grader uten smerter.Sover også med det på en pute og har bandasje.Kne-buddies!!! God bedring! Anonymous poster hash: 7f623...c31 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå