Gå til innhold

Imponerende Norek - eller kanskje ikke...


Anbefalte innlegg

Kjøpte nylig 5stk epox nforce2 hovedkort med vga og 5stk twinmos pc3200 minnebrikker... det interessante var at minnebrikkene gjorde at maskinen ble veldig ustabil. Grunnen til at jeg fant ut dette var en telefon inn til norek (mailen har de jo ikke svar på), der de sa at nforce2 med vga har store minnekompatibilitetsproblemer... Eneste de garanterte for var crucial, dvs at du må sjekke hovedkort opp mot minnebrikken fra crucial...

 

Det jeg setter et stort spørsmålstegn ved er at de ikke nevner det i så mye som en bisetning at nforce2 med vga har minnekompatibilitetsproblemer, selv når de vet om dette.

 

Videre er dette interessant ettersom komplett.no bruker akkurat samme informasjon... Hadde blitt rimelig gretten hvis jeg som privatperson bestillte samme hk/ram og det ikke funka og en av de første tingene de sier på support er: "det er sikkert et problem mellom ram og hovedkort"...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ettersom norek kun selger til andre bedrifter som igjen selger datakomponentene videre er det din jobb som dataselger å vite dette

 

Dem kan jo ikke vite at ram og hovedkort skulle i samme maskin.

 

Som privatperson har vel komplett som selger ett visst ansvar for at du får riktig produkt. Men igjen er det du som kunde som bør undersøke om delene du kjøper passer sammen.

Lenke til kommentar

Må si at dette innlegget provoserer meg en smule.

Det virker jo som om du har kjøpt løse komponenter, og ikke brukt pc-byggeren.

I pc byggeren har man ikke mulighet for å velge minnebrikker som har problemer med Nforce2..

Synes det blir for dumt at du skal klage på Norek, når det eneste de gjør er å selge komponenter, og hvor det faktisk er din mangel på informasjon som gjorde at du kjøpte feil. Du kan da ikke bli sur om du for eks hadde kjøpt feil nokia lader til din mobiltelefon, kun fordi det stå "Nokia lader" på den. Når du kjøper pcer i løsdeler, er det da DIN oppgave å sjekke at tingene går sammen, Norek kan da ikke løpe etter deg å fortelle at "den går ikke, og den går ikke".

 

Hadde du lest litt om nforce2 på forumet her, hadde du visst dette.

 

Til neste gang burde du kanskje sjekke opp litt bedre hva som går å bruke sammen, eller vurdere å kjøpe ferdig sammensatte maskiner.

Lenke til kommentar

Poenget mitt er at norek har informasjonen om mulig minnekompatibilitetsproblemer men ikke legger den ut på websidene. Nå er dette et litt sært tilfelle... de har hatt problemet før og det er kort oppsummert:

 

nforce2 chipsett med vga

+ noname minne

= mulige problemer

 

vet selv at

nforce2 chipsett uten vga

+ eksternt skjermkort

+ noname minne

= stabil pc

 

ergo så er det en opplysning de kan legge inn på alle nforce2 hovedkort med vga, ihvertfall når de sitter inne med den.

Lenke til kommentar
Dette kaller jeg storm i et vannglass og jeg må si meg enig med Joggi. Ettersom du ikke fremstår som en privatperson, er det jo din oppgave å finne ut om delene passer sammen. Selv som privatperson har du et visst ansvar for det du bestiller.

Hvem andre enn du visste at disse komponentene skulle settes sammen? Man kan jo ikke forvente at Norek skal passe på deg? Jeg ville heller blitt forundret om Norek nektet å selge meg to komponenter bare fordi de ikke passer sammen.

Ett poeng har du i alle fall: Nødvendig informasjon bør Norek gi på produktspesifiaksjon ;)
Lenke til kommentar
Må si at dette innlegget provoserer meg en smule.

Det virker jo som om du har kjøpt løse komponenter, og ikke brukt pc-byggeren.

I pc byggeren har man ikke mulighet for å velge minnebrikker som har problemer med Nforce2..

Synes det blir for dumt at du skal klage på Norek, når det eneste de gjør er å selge komponenter, og hvor det faktisk er din mangel på informasjon som gjorde at du kjøpte feil. Du kan da ikke bli sur om du for eks hadde kjøpt feil nokia lader til din mobiltelefon, kun fordi det stå "Nokia lader" på den. Når du kjøper pcer i løsdeler, er det da DIN oppgave å sjekke at tingene går sammen, Norek kan da ikke løpe etter deg å fortelle at "den går ikke, og den går ikke".

 

Hadde du lest litt om nforce2 på forumet her, hadde du visst dette.

 

Til neste gang burde du kanskje sjekke opp litt bedre hva som går å bruke sammen, eller vurdere å kjøpe ferdig sammensatte maskiner.

I pc byggeren har man ikke mulighet for å velge minnebrikker som har problemer med Nforce2..

 

faktisk så er det slik at de ikke garanterer at det ikke er problemer med corsair som er det eneste valget du kan gjøre der, kun fra crucial (forutsatt at hukommelsen min ikke svikter)

 

og hvor det faktisk er din mangel på informasjon som gjorde at du kjøpte feil

Norek har informasjonen. Norek har ikke lagt ut informasjonen på web, jeg måtte ha ringt dem for å få dem til å gå over bestillingen for å finne det ut.

 

Når du kjøper pcer i løsdeler, er det da DIN oppgave å sjekke at tingene går sammen, Norek kan da ikke løpe etter deg å fortelle at "den går ikke, og den går ikke".

Har en kompis med nforce2, og samme minne, problemet inntrer kun når man bruker det integrerte skjermkortet. Dette er ikke noe jeg fått med meg fra noen andre på forumet. (hvis du ser etter på antall posts så er jeg rimelig aktiv her)

Lenke til kommentar

LØSNING

 

Altså løsningen på dette er enkel:

Flash BIOS på alle kortene og den RAMen vil aldri mer være kilde til ustabilitet i systemene. Verre er det ikke. Man kan jo liksom søke rundt på nettet etter løsning før man kjefter løs på noen. Sant? :roll:

 

Jeg har nemlig Epox nForce2 hk selv (som jeg er svært fornøyd med)

Og jeg har 2x 512MB TwinMos PC3200 minnebrikker.

Jeg ble selv veldig skuffet da jeg mottok dem og satte dem inn, for jeg fikk bluescreen hele tiden, men så gikk jeg på Epox sin hjemmeside og leste alle BIOS-fixlistene jeg fant der jeg fort fant ut at den nyeste BIOS som var tilgjengelig fikset RAM problemer.'

 

SÅ: last ned nyeste BIOS og slutt og tulle og kjefte. :thumbup:

Lenke til kommentar
Poenget mitt er at norek har informasjonen om mulig minnekompatibilitetsproblemer men ikke legger den ut på websidene. Nå er dette et litt sært tilfelle... de har hatt problemet før og det er kort oppsummert:

 

nforce2 chipsett med vga

+ noname minne

= mulige problemer

 

vet selv at

nforce2 chipsett uten vga

+ eksternt skjermkort

+ noname minne

= stabil pc

 

ergo så er det en opplysning de kan legge inn på alle nforce2 hovedkort med vga, ihvertfall når de sitter inne med den.

Hvorfor diskutere dette? Har du handlet hos norek er du en forhandler. Og er du en forhandler er du sur på norek siden du har lagt ut denne tråden. Min tanke er: Du har registrert deg i brønnøysund for å kunne være dataforhandler. Til eget forbruk. Du kjøpte hovedkort og minnebrikke TIL DEG SELV. Dette funket ikke sammen. og du fikk ikke retur på dette fordi du er forhandler. Resultat, du er grinete på Norek og sier "jeg skal aldri handle hos dere mer". De blir skikkelig lei seg og fikser seff. retur for deg IKKE.

 

Er du forhandler så vet du slikt. Og er du sluttkunde kjøp andre steder. Ikke hos distributører.

Lenke til kommentar
Poenget mitt er at norek har informasjonen om mulig minnekompatibilitetsproblemer men ikke legger den ut på websidene. Nå er dette et litt sært tilfelle... de har hatt problemet før og det er kort oppsummert:

 

nforce2 chipsett med vga

+ noname minne

= mulige problemer

 

vet selv at

nforce2 chipsett uten vga

+ eksternt skjermkort

+ noname minne

= stabil pc

 

ergo så er det en opplysning de kan legge inn på alle nforce2 hovedkort med vga, ihvertfall når de sitter inne med den.

litt sært ja men du som er data selger må jo oxo ha den erfaringen og mulighet til å undersøke dette selv

 

syns det blir for dumt å klandre norek

 

seff har dem tilgang til info men det har jo helt sikkert du oxo

 

Hk med eller uten vga er to helt forskjellige produkter ang minnebehandling ettersom den deler ram med skjermminne

 

undersøkelseplikten bør være på topp hos dataselgere som det du er. Det kalles service og rådgiving og er kanskje vanskelig å yte til seg selv.

Lenke til kommentar
LØSNING

 

Altså løsningen på dette er enkel:

Flash BIOS på alle kortene og den RAMen vil aldri mer være kilde til ustabilitet i systemene. Verre er det ikke. Man kan jo liksom søke rundt på nettet etter løsning før man kjefter løs på noen. Sant? :roll:

 

Jeg har nemlig Epox nForce2 hk selv (som jeg er svært fornøyd med)

Og jeg har 2x 512MB TwinMos PC3200 minnebrikker.

Jeg ble selv veldig skuffet da jeg mottok dem og satte dem inn, for jeg fikk bluescreen hele tiden, men så gikk jeg på Epox sin hjemmeside og leste alle BIOS-fixlistene jeg fant der jeg fort fant ut at den nyeste BIOS som var tilgjengelig fikset RAM problemer.'

 

SÅ: last ned nyeste BIOS og slutt og tulle og kjefte. :thumbup:

Joda, dette slo meg også, men hovedkortet er for nytt til at epox har lagt ut bios oppdatering for det.

 

(ser at de har lagt ut en bios fix som fikser dette for modellen før)

Lenke til kommentar

Må også si meg enig i at det hverken er Noreks eller Komplett sitt ansvar å komme med slik informasjon, ihvertfall ikke så lenge det er 'løse' komponenter det er snakk om.

 

Selvsagt hadde det vært hendig, men det finnes massevis av komponenter der ute som ikke funker så bra sammen, og hvis f.eks. Komplett skulle gjøre et forsøk på å ha en slags opplysningstjeneste om dette, ville de gi seg selv et ansvar som de ikke behøver å ha samt sikkert ikke ønsker...¨

 

Det er jo slikt man har forum som dette for! :thumbs:

Lenke til kommentar
Poenget mitt er at norek har informasjonen om mulig minnekompatibilitetsproblemer men ikke legger den ut på websidene. Nå er dette et litt sært tilfelle... de har hatt problemet før og det er kort oppsummert:

 

nforce2 chipsett med vga

+ noname minne

= mulige problemer

 

vet selv at

nforce2 chipsett uten vga

+ eksternt skjermkort

+ noname minne

= stabil pc

 

ergo så er det en opplysning de kan legge inn på alle nforce2 hovedkort med vga, ihvertfall når de sitter inne med den.

Hvorfor diskutere dette? Har du handlet hos norek er du en forhandler. Og er du en forhandler er du sur på norek siden du har lagt ut denne tråden. Min tanke er: Du har registrert deg i brønnøysund for å kunne være dataforhandler. Til eget forbruk. Du kjøpte hovedkort og minnebrikke TIL DEG SELV. Dette funket ikke sammen. og du fikk ikke retur på dette fordi du er forhandler. Resultat, du er grinete på Norek og sier "jeg skal aldri handle hos dere mer". De blir skikkelig lei seg og fikser seff. retur for deg IKKE.

 

Er du forhandler så vet du slikt. Og er du sluttkunde kjøp andre steder. Ikke hos distributører.

med fare for å bli en ja man så må jeg si ja helt enig.

 

 

men man lærer så lenge man lever hvertfall

 

 

MR_T

Lenke til kommentar

Hei

må bare si meg enig i det dei andre skriver her

du kan ikke skylde på norek for dette, det blir bare for dumt.

om norek skulle opplyse om alt som kunne bli problemer med av HW må dei jo nesten skrive det på alt.

 

Sjøv om du bestilte tingene i lag er ikke det noe som sier at du skulle bruke tingene i lag.

 

IKKE skyld på andre for noe du sjølv er skyld i.

 

 

 

Gnuen

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...