Gå til innhold

Hos disse virksomhetene vil norske IT-spesialister helst jobbe

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kjenner ingen IT-spesialister som vil jobbe hos Statoil iallefall, for de kan ikke betale markedspris. Du finner heller ikke faglig kompetanse der, men de er heller et prakt eksempel på å jobbe ineffektivt.

Skatteetaten er det motsatte. For skatteetaten betaler godt(bedre enn det private), og har en ekstremt høy faglig kompetanse.

Lenke til kommentar

At Google, Microsoft og Finn ligger der de gjør forstår jeg godt, men hva i alle verden tenker de som oppgir Telenor, DNB, Evry og Statoil som "virksomheter" de helst vil jobbe hos? Følger de overhode ikke med på hva som har skjedd og skjer i disse selskapene? Er det overhode noen "IT-spesialister" igjen der? Og da mener jeg ikke folk som har som eneste oppgave å følge opp utviklere i India eller andre land. Jeg vil i alle fall fraråde en hver person som i det hele tatt vurderer et at disse selskapene om å ligge langt unna, i alle fall om du ønsker å jobbe hands-on, og da gjerne programmering. Og skulle du være så "heldig" å få en jobb der, kan du være rimelig sikker på at du innen kort tid enten blir "reorganisert", virksomhetsoverført, blir oppsagt eller noe lignende. Og hvorfor i alle verden er ikke NRK med på denne lista? Alle som driver med frontend burde i alle fall ha de i tillegg til Finn høyt oppe på lista si. Konsulentselskaper kan absolutt være et veldig bra alternativ, men du vet aldri helt hvilken kunde du havner hos, og hvilke oppgaver du evt. får der. Ikke nødvendigvis sikkert du får jobbe med akkurat det du helst vil. Men for all del, det kan absolutt være et veldig bra valg og veldig lærerikt.

• Liker 2
Lenke til kommentar

At Google, Microsoft og Finn ligger der de gjør forstår jeg godt, men hva i alle verden tenker de som oppgir Telenor, DNB, Evry og Statoil som "virksomheter" de helst vil jobbe hos? Følger de overhode ikke med på hva som har skjedd og skjer i disse selskapene? Er det overhode noen "IT-spesialister" igjen der? Og da mener jeg ikke folk som har som eneste oppgave å følge opp utviklere i India eller andre land. 

For ordens skyld er det ikke sikkert det er så mye bedre hos de andre selskapene.

Google er jo kjent for å ansette folk med doktorgrad til å svare på telefonen, drive enkel brukerstøtte o.l.

Ingenting er vel kjedeligere, enn å være utvikler å bli satt til helt evneveike oppgaver som selv en tiåring kunne klart, men dette er konsekvensen når man jobber i et selskap hvor "alle" er genier. Noen av geniene må gjøre drittjobbene, og det blir gjerne de som er sist ansatt. 

Samtidig blir man foret med Google mat, går i Google klær, sender e-post med gmail på en Google telefon, og blir så indoktrinert at det er rene religionen, og man ender opp med å leve hele livet sitt på jobben, 15 timer om dagen, og kanskje noen om natten også, akkurat slik Google ønsker det.

Mulighetene for forfremmelse i en jobb hvor det er 300k doktorer i tredveårene ansatt i stillingene over din, er selvfølgelig også lik null.

Man skal være ganske spesielt skrudd sammen for å jobbe på slike steder over lengre tid, og de fleste er der kun for å motta høy lønn og gode frynsegoder, ikke fordi det er særlig givende eller interessant.

Merk også at Finn har rundt 300 utviklere ansatt, og de oppdaterer vel front-enden sin en gang i året eller noe slikt. Mye av koden er utdatert, mye er fastsatt med egne rammeverk og stiler, og jeg kan ikke tenke meg det er så veldig interessant å jobbe der heller, med mindre man synes det er festlig å bruke tre måneder på å finne ut akkurat hvilken blåfarge de nye knappene bør ha osv.

Endret av adeneo
Lenke til kommentar

Merk også at Finn har rundt 300 utviklere ansatt, og de oppdaterer vel front-enden sin en gang i året eller noe slikt. Mye av koden er utdatert, mye er fastsatt med egne rammeverk og stiler, og jeg kan ikke tenke meg det er så veldig interessant å jobbe der heller, med mindre man synes det er festlig å bruke tre måneder på å finne ut akkurat hvilken blåfarge de nye knappene bør ha osv.

Finn.no gjør da mye mer enn hva du bare ser i frontend. Jeg har ingen førstehåndserfaring med deres interne systemer, men de har gitt litt innsikt i hva de holder på med på blant annet Javazone over årene.

https://2016.javazone.no/program/101-ways-of-configuring-kafka-badly-hva-finn-no-har-laert-av-a-kjore-kafka

https://2015.javazone.no/details.html?talk=1aa01cb223604c14c9046f6a400b9447f934cc1eada34c969f88dd189d7dfadc

Lenke til kommentar

Finn.no gjør da mye mer enn hva du bare ser i frontend. Jeg har ingen førstehåndserfaring med deres interne systemer, men de har gitt litt innsikt i hva de holder på med på blant annet Javazone over årene.

Selvfølgelig driver Finn med mer enn bare front-end, de har en forholdsvis aktiv Github profil og en egen blogg om teknologien de benytter, og serverne deres kjører vel omtrent all tilgjengelig Apache programvare i en eller annen form, samt Node.js og sikkert en hel del andre ting.

Så er det apper i alt fra Java til Swift, en rekke databaser, alt fra Sybase og Postgre til Cassandra for meldingssystemet osv. React, jQuery, egne servere som skal administeres, og egentlig all annen programvare under solen ser ut til å være i bruk hos Finn.

Poenget var jo at i et slikt firma, og på en slik nettside som Finn, så er det ikke bare å skrive noe nytt og fancy, ting skal testes opp og ned i mente, man har mye legacy-kode man ikke kan rote for mye med, og det er et helv% bare å få en enkel knapp til å virke.

Med 300 utviklere som alle har sine egne meninger om hvordan ting bør være, så antar jeg også at det ikke er særlig enkelt å få ny kode inn i oppdateringene, noe som også syns på nettsiden deres.

Lenke til kommentar

Hvorfor er det ingen på 11. og 12. plass, osv?

Fordi det er 3 stk på 10. plass.

Selv om noen deler 10. plass, så vil det likevel være plass til én eller flere mindre attraktive på 11. plass, osv. Sånn fungerer ordinaltallene i mitt hode. Kanskje er det noe galt med hodet mitt.

Det er vanlig at når noen deler en plass, beholder de urelaterte underliggende sin plass. For eksempel i OL er det vanlig at dersom to deler gullplass, får bronsjeplassen fortsatt bare bronsjemedalje. 

Endret av tommyb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...