Gå til innhold

Nordlys og Løkta.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Super flot Nordlys...hvilken Blænde lukketid og iso har du brugt i dit billede ? mvh Suss

Takk for kommentar, se exif for bildeinfo.

Tom:)

Ja det havde jeg ikke lige set..tak...4 s er egentlig ikke ret meget..jeg fik nemlig afvide at jeg skulle bruge 30 s. men vil da prøve næste gang med 13 s. Men vi har jo heller ikke Nordlys på himlen som giver en masse lys. :-)

Lenke til kommentar

Nordlysbilder bør ha så kort eksponeringstid som overhodet mulig, dette fordi dess lengre eksponering, dess mer "fake" blir resultatet. Personlig synes jeg at

stort sett alle nordlysbilder gir en forvrengt gjengivelse.

Jeg har personlig aldri sett nordlys i virkeligheten som er i nærheten av det sterke lyset de fleste nordlysfotografiene formidler. Alle som tar slike bilder ser nok også dette.

Når dette er sagt, bildene er jo flotte å se på, man må bare være oppmerksom på at nordlys i virkeligheten

sjelden er i nærheten av det disse bildene formidler.

Vanlige stjerneklare nattbilder kan man godt bruke litt

lengre eksponeringstid, avhengig av lysforhold og det

utstyret man benytter. Jordrotasjon er også en faktor

man må ta hensyn til.

Noen med andre sysnpunkter?

Lenke til kommentar

Jeg jobbet i min ungdom noen år i Finnmark og har sett mye nordlys, men jeg har ikke prøvd meg på dette selv. Lukkertiden på 4 sek, er et godt valg og resultatet minner jo om det jeg opplevde der oppe. Denne fotografen er meget dyktig og trenger ikke noe opplæring i nordlysfotografering :-) Meget godt komponert, mye bedre enn det forrige. Men der var jo stjerneskuddet førsteprioritet.

Mvh Gunnar

Lenke til kommentar

Jeg kunne tenkt meg at du hadde kommentert litt av det som er antydet over. Er det jeg som drømmer meg tilbake til 70-tallet og har et forvrengt bilde av virkeligheten med nordlys og midnattsol :-) Likens valg av ståsted i forhold til vann, snø, kunstige lyskilder og svarte skauen. Jeg ser du får mange visninger fra beundrere og noen drister seg til å kommentere. Disse er interessert i å lære. Det krever litt av deg også.

Mvh Gunnar

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...