Lomeus Skrevet 27. oktober 2016 Del Skrevet 27. oktober 2016 (endret) Hei. Holder på å pusse opp et rom i kjellern som skal bli brukt som hjemmekino. Det jeg lurer på er egentlig hvordan det er når 3/4 vegger er av betong? Dette blir jo absolutt ikke optimal akustikk. Lurer derfor på om noen veit om noen tips til hvordan jeg kan forbedre dette noe? Ønsker helst ikke å legge gipsplater/mdf etc rundt, ettersom rommet er akkurat i den størrelsen det trenger å være (har ingen plass å miste). Rommet er 3.9m x 3.7m. Fins det noen mindre plater eller isoleringer jeg kunne festa på veggen f.eks? Mvh Bjarte Endret 27. oktober 2016 av Lomeus Lenke til kommentar
TGB Skrevet 27. oktober 2016 Del Skrevet 27. oktober 2016 (endret) Man bør egentlig sette på stendere på betong-veggene (30 cm mellom dem); og legge 2 lag med gipsplater utenpå (lag 2 forskjøvet med en halv lengde av platen). Bruk lydabsorberende lim mellom gipsplatene (samt skru dem fast); og ha isolasjon mot betongen. Dette hjelper ganske mye. Alternativt kan du fylle på med lydabsorberende plater i tak og vegger. Spesielt på første refleksjonspunkt. Noe for å kontrollere bassen i rommets hjørner er også en bra plan. Jeg ville gjort begge deler Endret 27. oktober 2016 av TGB Lenke til kommentar
TGB Skrevet 27. oktober 2016 Del Skrevet 27. oktober 2016 (endret) Skal du ta det helt ut lager du rom i rommet; som er helt lydmessig (og i stor grad fysisk) fraskilt fra ytterrommet. Avhenger selvsagt av størrelse og takhøyde om det er mulig. Endret 27. oktober 2016 av TGB Lenke til kommentar
TGB Skrevet 27. oktober 2016 Del Skrevet 27. oktober 2016 (endret) Ser at du har definert størrelse; jeg ville fortsatt ofret litt plass for å legge plater på veggene. Du vil angre om du ikke gjør det. Nesten 4mx4m holder vanligvis akkurat det. Husk å innrede i lengderetningen (for kvadratisk er litt skummelt lydmessig å få bra). Tegn og planlegg i forkant med tanke på plassering av høytalere og størrelse på møbler osv. (sjekk dolby eller dts sine hjemmesider relatert dolby atmos/dts:x høytalerplassering; det er denne du bør ta utgangspunkt i selv om du ikke har tenkt å legge opp alle høytalere med en gang. Legg også kabler (og rør for kabler) for atmos i taket. Sjekk også i taket bakbokser for høytalere (samt vegger) - tenker da på fysisk størrelse for disse boksene. Om du bygger alt inn i vegger/tak - så har du selvsagt bedre plass i selve rommet; til tross for at du bruker litt av plassen til å bygge ut vegger/tak for å plassere høytalere internt). NB! Surround (5.1) høytalere skal _IKKE_ stå bak lytteposisjonen Det er en generell misforståelse. Surround rear (7.1) skal stå bak. Edit: Du kan også spare plass med å lime platene rett på betongvegg med lydabsorberende lim (2 lag med plater; _alltid_ 2 lag ) Edit2: Du bør uansett bolte platene fast i vegg; dette kan bli komplisert på en betongvegg. Lim kan slippe opp over tid, og det er ikke veldig kult å få et skred av gipsplater på kinorommet. Endret 27. oktober 2016 av TGB Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 28. oktober 2016 Del Skrevet 28. oktober 2016 (endret) Edit: Du kan også spare plass med å lime platene rett på betongvegg med lydabsorberende lim (2 lag med plater; _alltid_ 2 lag ) Edit2: Du bør uansett bolte platene fast i vegg; dette kan bli komplisert på en betongvegg. Lim kan slippe opp over tid, og det er ikke veldig kult å få et skred av gipsplater på kinorommet. Hjelper ikke stort med plater på vegg hvis det er stiv forbindelse til betongveggen (lim/bolter). Det forutsetter også at betongveggene er plane og i lodd, noe som sjeldent er tilfellet. En stor fordel med å lage et bindingsverk med plater som du foreslår i første post er også at man kan få pent og skjult anlegg til høyttalere/stikkontakter. Det er også vesentlig om TS ønsker å dempe spredningen av lyd til resten av huset, eller om det viktigste er god lydkvalitet inne i rommet. Det siste kan man oppnå med diffusorer/absorbenter på betongveggene. Er det derimot spredning av lyd bør det absolutt opp plater/bindingsverk slik TGB foreslår. EDIT: Ser du også foreslår lim mellom platene, har du sett noe god dokumentasjon på at dette faktisk gjør en forskjell? Jeg ser Greenglue har en del lovnader, og det mangler ikke på folk på av-forum som mener de "hører" forskjell, men jeg er litt opptatt av om folk faktisk har målt en forskjell? Endret 28. oktober 2016 av Mixy Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 28. oktober 2016 Del Skrevet 28. oktober 2016 Siden han ikke ønsker noe gips osv på veggene, så kan enkleste løsning være å henge opp noen tepper, eventuelt en gardinstang med garding av tyngre stoff som henges foran veggene. Er også enkelt å fjerne igjen senere. Lenke til kommentar
Lomeus Skrevet 29. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2016 Har nå rivd hele rommet (var verksted med en innebygd skillevegg der inne), har rivd det gamle elektriske, vaska ned alt, grunna vegger/tak/vegg, sparkla tykt for å rette ut disse stygge kjellerveggene, malt med 4 strøk på tak og vegger og festet en varmpepumpe og ny luftluke i kjellern. Idag begynner jeg med å legge varmekabler og laminat. Tenker i førsteomgang å teste hvordan lyden blir når gulvet og veggen (filt) er ferdig. Så skal jeg se hvor ille lyden blir der inne. Kan ikke ha en hjemmekino hvor det nærmest er ekko. Tusen takk for svar forresten. Første tanken var stendere rundt og så gips, ønsker egentlig ikke å gjøre dette, men kan fort hende det blir sånn til slutt. Har egentlig tenkt å feste en hel haug med rammer rundt veggene med filmplakater på, leste noe om et lim man kunne bruke til å feste de. Men får se hvordan det blir når jeg er ferdig med rommet, men som sagt, er redd jeg blir nødt til å bygge om litt mer der inne og da får jeg ikke plass til den kino sofaen (4xrecliner seter) som jeg allerede har :S Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå