SineTwo Skrevet 28. november 2003 Del Skrevet 28. november 2003 Tenker meg nå at kun et skjermkort for pc'en koster mer enn spill konsoll med hdtv støtte. Det er jo direkte latterlig (for meg iallefall - andre vil vel ha 20040 fps' i CS, men lar det være..). Tror dere skjermkort prisene vil droppe ved release av HL2 og/eller Doom3? Sliter nå litt med min GF4 4200, men tenker jeg bør overklokke den litt Selv har jeg ikke hørt om nyheter ved ny skjermkort release fra hverken ATi eller Nvidia. Er det noen som vet da om prisene vil droppe ved release av disse spillene? Evt. noen andre? Eller tror dere kanskje at flere da vil ty til å kjøpe disse kortene når de blir releaset, slik at etterspørselen er rimlig inelastisk? Er ikke sikker, men håper at det dropper selvfølgelig... Lenke til kommentar
iron_knuckle Skrevet 28. november 2003 Del Skrevet 28. november 2003 prisene vill nok synke når nye skjermkort kommer på markedet. Eller når produsenten mener det. Lenke til kommentar
Slabbedasken Skrevet 28. november 2003 Del Skrevet 28. november 2003 Tror nok at prisene vil droppe litt på de kortene som ikke fungerer så bra med de nye DirectX9 baserte spillene ja, men tror ikke klokking av Ti4200 hjelper så veeeldig mye, for det du trenger på HL2 og Doom3 er directX støttende skjermkort, og Ti4200 støtter jo opptil DirectX 8.1 Lenke til kommentar
timtowtdi Skrevet 28. november 2003 Del Skrevet 28. november 2003 Noen erfaringer: 1) Det vil komme nye spill og ny hardware. Her kommer Moore's lov inn og tilsier at nye spill har 50% høyere maskinvarekrav/år. 2) Prisene på nye spill og ny hardware er konstant (dvs. det folk gidder å betale for det nyeste) dvs. 500 spenn for et spill og 3-4000 for et nytt grafikkort. 3) Jo eldre en viss type HW blir, jo lavere blir prisen. timtowtdi Lenke til kommentar
norrick Skrevet 28. november 2003 Del Skrevet 28. november 2003 DX9 kortene kommer faktisk til å bli dyrere om det ikke kommer noe konkurranse på markedet pga. større etterspørsel og at det kommer til å bli manko på DX9 produktkomponenter som VPU/GPU og minne (akkurat som det skjedde med R300/9700(np) som bare ble dyrere i løpet av året). Det ut som om minnebrikkene blir dyrere og det medfører også dyrere skjermkort. DX8.1 kort som blir mer og mer avlegse kommer til å bli billigere siden lagerene allerede er fulle og man klarer ikke å selge de til full pris (produsent/selger selger gjerne med tap for å få dekket kostnadene sine). Mine 5 Cent! Lenke til kommentar
hainz Skrevet 28. november 2003 Del Skrevet 28. november 2003 timtowtdi: Visste ikke at Moore sa dette om dataspill... Lenke til kommentar
Nimzo Skrevet 28. november 2003 Del Skrevet 28. november 2003 Logisk sett så burde faktisk prisen gå opp, da etterspørselen sannsynligvis kommer til å øke dramatisk når folk finner ut at skjermkortet deres ikke kan spille disse spillene enten pga dx9 eller ytelse. Spørsmålet er om produsentene kommer til å fosse markedet med kort for å møte etterspørselen, og om de treffer eller bommer på antall enheter. Et annet spm er komponentene kortene består av, som en annen var inne på her, samme prinsippet gjelder her også. Akkurat nå er det litt spennende da disse spillene blir et lite kvantesprang i kvalitet. Lenke til kommentar
SineTwo Skrevet 28. november 2003 Forfatter Del Skrevet 28. november 2003 [quote name='Slabbedasken' date='28/11/2003 : 13:59'] Tror nok at prisene vil droppe litt på de kortene som ikke fungerer så bra med de nye DirectX9 baserte spillene ja, men tror ikke klokking av Ti4200 hjelper så veeeldig mye, for det du trenger på HL2 og Doom3 er directX støttende skjermkort, og Ti4200 støtter jo opptil DirectX 8.1 [/quote] Eh, jeg sa ikke noe om at min TI4200 skal holde mål til de spilla. Jeg mente egentlig at jeg skulle overklokke kortet intill det var virkelig behov for å kjøpe nytt kort - og intill da håper jeg de releaser noen nye kort slik at det dropper i pris. Men har ikke hørt noe om upcoming released fra hverken Nvidia eller ATi Lenke til kommentar
Kjellrs Skrevet 28. november 2003 Del Skrevet 28. november 2003 Tenker meg nå at kun et skjermkort for pc'en koster mer enn spill konsoll med hdtv støtte. Det er jo direkte latterlig (for meg iallefall - andre vil vel ha 20040 fps' i CS, men lar det være..). Tror dere skjermkort prisene vil droppe ved release av HL2 og/eller Doom3? Er det noen som vet da om prisene vil droppe ved release av disse spillene? Evt. noen andre? Eller tror dere kanskje at flere da vil ty til å kjøpe disse kortene når de blir releaset, slik at etterspørselen er rimlig inelastisk? Standard er vel at når, eller faktisk gjerne litt før release (slik at alle som skal ha ny spill-PC "må" få meg seg disse korta) så dropper den som har vært toppmodellen i pris (få opp volum) og det kommer noe nytt og dyrt for de som bare "må" ha det beste skjermkortet til dette spillet. Så, gjerne en måned eller to etter release kommer "Value"-versjonen, men da har alle sammen som "måtte" oppgradere skjermkort allerede kjøpt et, og Value-versjonen er egentlig bare for å melke penger ut av de som var for gniene til å kjøpe nytt ved release. Egentlig et godt kjøp, hvis du bare klarer å vente så lenge... Ellers så er det jo standard Moore's "lov", alt blir raskere og billigere, men det er definitivt en del timing i forhold til release av spill ja, uten tvil. Ganske enkelt fordi man blir vant til det meste selv om FPSen er bob-bob, det er når det kommer et nytt spill der FPSen er *alt* for lav at folk finner ut at de må oppgradere. Dette er selvfølgelig forutsatt at de har noe nytt og bedre klart, at de kan levere "nok" av alt osv., slik at målet er å få solgt flere kort. Om de sliter med komponentmangel og slike ting kan det være unntak, men dette er det typiske forløpet jeg har lagt merke til. Kjella Lenke til kommentar
SineTwo Skrevet 29. november 2003 Forfatter Del Skrevet 29. november 2003 Hmm, bra inlegg Kjella. Tenker meg at det faktisk går ned i pris, men ikke mye. Etter HL2 har kommet ut (det kommer vel ut før Doom3) så antar jeg vel at prisene dropper som du sa etter et par måneder. Så kommer vel Doom 3 ut noe senere, og da kan jeg godt tenke meg at enten Nvidia eller ATi har noe "up their sleeves" Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå