Eirik Helland Urke / TU Skrevet 27. oktober 2016 Del Skrevet 27. oktober 2016 Journalistikk i 360 grader.VR: Alle journalistene i TU bruker nå VR-kamera Lenke til kommentar
Einar Jensen Skrevet 28. oktober 2016 Del Skrevet 28. oktober 2016 Hvorfor er ikke denne reportasjen ledsaget av en VR-video? Lenke til kommentar
nessuno Skrevet 29. oktober 2016 Del Skrevet 29. oktober 2016 360x360 kamera er IKKE "vr-kamera", da VR forutsetter stereoskopi. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 29. oktober 2016 Del Skrevet 29. oktober 2016 Et herk spør du meg. Kult på noen ting, men travelt på "vanlige" videoer. Lenke til kommentar
Eirik Helland Urke / TU Skrevet 31. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2016 Hvorfor er ikke denne reportasjen ledsaget av en VR-video? Ser poenget! Den kjedelige årsaken er at dette ikke er en reportasje, men en bloggpost. Som bonus har jeg likevel nå lagt inn lenke nederst i saken til den siste reportasjen fra Mathias Klingenberg. Lenke til kommentar
Eirik Helland Urke / TU Skrevet 31. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2016 360x360 kamera er IKKE "vr-kamera", da VR forutsetter stereoskopi. Det er mange meninger om hvor grensen går for hva som kan kalles "VR". Vi bruker en relativt vid forståelse av begrepet, som blant annet omfatter monoskopisk 360x180-video (som dette er). I prinsippet kunne det ha omfattet mindre enn 360 grader også. Det viktigste er at publikum kan få opplevelsen av å befinne seg et annet sted, og i noen grad selv styre opplevelsen. Vi har også stereoskopisk opptaksutstyr, men det har foreløpig så mange begrensninger at vi velger å fokusere på monoskopisk enn så lenge. Vi ser også på muligheter med feks fotogrammetri som vei til en mer fullverdig VR-opplevelse på lengre sikt. Men det er langt dit, og vi må begynne et sted! Lenke til kommentar
Eirik Helland Urke / TU Skrevet 31. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2016 Et herk spør du meg. Kult på noen ting, men travelt på "vanlige" videoer. Vi prøver oss fram, som du skjønner. Kontrollspørsmålet vårt er om det gir merverdi å ha følelsen av å være tilstede, og se mer av konteksten enn du vanligvis gjør. Men det har også mye å si hva du bruker for å se dette innholdet, her er det et stykke igjen. Ser du dette på mobil, desktop eller med VR-briller? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 31. oktober 2016 Del Skrevet 31. oktober 2016 Et herk spør du meg. Kult på noen ting, men travelt på "vanlige" videoer. Vi prøver oss fram, som du skjønner. Kontrollspørsmålet vårt er om det gir merverdi å ha følelsen av å være tilstede, og se mer av konteksten enn du vanligvis gjør. Men det har også mye å si hva du bruker for å se dette innholdet, her er det et stykke igjen. Ser du dette på mobil, desktop eller med VR-briller? Jeg var litt kort og krass skjønner jeg Forventet ikke at noen skulle lese det Jeg ser det på mobil som oftest. Foruten at det er et herk å åpne videoen i yt synes jeg det er upraktisk å drive å drage meg rundt. Sliter også med at ofte så får jeg ikke lov å drage i bildet, men må fysisk snu meg rundt. Dette er helt på jordet da jeg som oftest leser på bussen eller i senga/sofaen. Kall meg gjerne lat, men jeg foretrekker gode gamle videoer der jeg kan sitte urørlig og få alt servert på sølvfat. På desktop er det annerledes da jeg har en mus som forenkler det hele og man kan si at det i noen tilfeller gir merverdi (som f16-videoen dere hadde for en stund siden). Men under intervjuer og omvisninger synes jeg det er helt bortkastet. Føler ikke jeg får med meg noen ting. Uansett kudos for å være frempå med ny teknologi. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå