Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Trenger hjelp til politikk-oppgave!

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg går på Knarvik Videregående og har fått en utrolig vanskelig tidligere eksamensoppgave i politikk. Den handler spesielt om konfliktdimensjoner.

Her er oppgaven:

I vedlegget finner du valgresultatene fra stortingsvalget 2013 og kommunevalget 2015, i tillegg til en meningsmåling som ble utført i februar 2016.

- Studer valgresultatene og meningsmålingen, og drøft dem i lys av de politiske konfliktdimensjonene som du mener hadde betydning for resultatene.

- Drøft samarbeidsmulighetene mellom partiene og hvordan de kan påvirke den parlamentariske situasjonen ved stortingsvalget i 2017.

Håper noen kan hjelpe meg, eventuelt dele tidligere besvarelser på oppgaven slik at jeg ser noenlunde hvordan jeg skal svare på dette her. Jeg har ikke hatt politikk i et halvt år engang, og den andre politikk-klassen har droppet oppgaven bevisst fordi læreren mente oppgaven var for vanskelig. Hvorfor min lærer tenkte på å gi oss denne oppgaven, vet jeg ikke. Takk for hjelp! Trenger den sårt!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

På det første spørsmålet kan dette være relevant: 

Dagens valgforskere skiller mellom seks ulike dimensjoner i norsk politikk. Dimensjonene bygger på viktige skillelinjer i norsk politisk historie:

• Offentlig-privat-dimensjonen handler om forholdet mellom bruk av offentlige løsninger på den ene siden og markedsløsninger på den andre.
  • Religiøs-sekulær-dimensjonen handler om synet på moralsk-religiøse spørsmål og kristendommens stilling i samfunnet. Denne dimensjonen kan også knyttes til den tradisjonelle motsetningen mellom    avholdsbevegelsen og liberale krefter i spørsmålet om regulering av alkoholomsetningen.
  • Sentrum-periferi-dimensjonen handler om motsetningen mellom sentrale strøk og distriktene.
  • Vekst-vern-dimensjone handler om synet på miljøvern kontra økonomisk vekst.
  • Global-nasjonal-dimensjonen handler om velgernes syn på globalisering og internasjonalisering.
  • Innvandring-solidaritets-dimensjonen handler om motsetninger i synet på innvandring og bruken av u-hjelp.

Ved valget i 2009 viste det seg at dimensjonene offentlig-privat, innvandring-solidaritet, vekst-vern og religiøs-sekulær spilte en viktig rolle både når det gjaldt stemmegivning og skifte av parti.

Dette er informasjon tatt fra Politikk og makt 2. Spesielt det siste punktet om innvandring/solidaritet vil kunne være relevant.

På det andre spørsmålet ville jeg fokusert på ulike nye samarbeid mellom partier i Norge og deres reelle mulighet til å få flertall på Stortinget. Som du vet er det slik at hvis regjeringen ikke får flertall på Stortinget vil det ble vanskeligere å få gjennom saker.

Håper dette er til litt hjelp. 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei!

På det første spørsmålet kan dette være relevant: 

Dagens valgforskere skiller mellom seks ulike dimensjoner i norsk politikk. Dimensjonene bygger på viktige skillelinjer i norsk politisk historie:

• Offentlig-privat-dimensjonen handler om forholdet mellom bruk av offentlige løsninger på den ene siden og markedsløsninger på den andre.
  • Religiøs-sekulær-dimensjonen handler om synet på moralsk-religiøse spørsmål og kristendommens stilling i samfunnet. Denne dimensjonen kan også knyttes til den tradisjonelle motsetningen mellom    avholdsbevegelsen og liberale krefter i spørsmålet om regulering av alkoholomsetningen.
  • Sentrum-periferi-dimensjonen handler om motsetningen mellom sentrale strøk og distriktene.
  • Vekst-vern-dimensjone handler om synet på miljøvern kontra økonomisk vekst.
  • Global-nasjonal-dimensjonen handler om velgernes syn på globalisering og internasjonalisering.
  • Innvandring-solidaritets-dimensjonen handler om motsetninger i synet på innvandring og bruken av u-hjelp.

Ved valget i 2009 viste det seg at dimensjonene offentlig-privat, innvandring-solidaritet, vekst-vern og religiøs-sekulær spilte en viktig rolle både når det gjaldt stemmegivning og skifte av parti.

Dette er informasjon tatt fra Politikk og makt 2. Spesielt det siste punktet om innvandring/solidaritet vil kunne være relevant.

På det andre spørsmålet ville jeg fokusert på ulike nye samarbeid mellom partier i Norge og deres reelle mulighet til å få flertall på Stortinget. Som du vet er det slik at hvis regjeringen ikke får flertall på Stortinget vil det ble vanskeligere å få gjennom saker.

Håper dette er til litt hjelp. 

Tusen takk for svar!  :grin2: Nå tror jeg ikke lenger jeg kommer til å stryke i det minste  :thumbs:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...