Sunniva Steinsund Skrevet 27. oktober 2016 Del Skrevet 27. oktober 2016 Hei! Jeg går på Knarvik Videregående og har fått en utrolig vanskelig tidligere eksamensoppgave i politikk. Den handler spesielt om konfliktdimensjoner. Her er oppgaven: I vedlegget finner du valgresultatene fra stortingsvalget 2013 og kommunevalget 2015, i tillegg til en meningsmåling som ble utført i februar 2016. - Studer valgresultatene og meningsmålingen, og drøft dem i lys av de politiske konfliktdimensjonene som du mener hadde betydning for resultatene. - Drøft samarbeidsmulighetene mellom partiene og hvordan de kan påvirke den parlamentariske situasjonen ved stortingsvalget i 2017. Håper noen kan hjelpe meg, eventuelt dele tidligere besvarelser på oppgaven slik at jeg ser noenlunde hvordan jeg skal svare på dette her. Jeg har ikke hatt politikk i et halvt år engang, og den andre politikk-klassen har droppet oppgaven bevisst fordi læreren mente oppgaven var for vanskelig. Hvorfor min lærer tenkte på å gi oss denne oppgaven, vet jeg ikke. Takk for hjelp! Trenger den sårt!! Lenke til kommentar
henjoa89 Skrevet 3. november 2016 Del Skrevet 3. november 2016 Hei! På det første spørsmålet kan dette være relevant: Dagens valgforskere skiller mellom seks ulike dimensjoner i norsk politikk. Dimensjonene bygger på viktige skillelinjer i norsk politisk historie: Offentlig-privat-dimensjonen handler om forholdet mellom bruk av offentlige løsninger på den ene siden og markedsløsninger på den andre. Religiøs-sekulær-dimensjonen handler om synet på moralsk-religiøse spørsmål og kristendommens stilling i samfunnet. Denne dimensjonen kan også knyttes til den tradisjonelle motsetningen mellom avholdsbevegelsen og liberale krefter i spørsmålet om regulering av alkoholomsetningen. Sentrum-periferi-dimensjonen handler om motsetningen mellom sentrale strøk og distriktene. Vekst-vern-dimensjone handler om synet på miljøvern kontra økonomisk vekst. Global-nasjonal-dimensjonen handler om velgernes syn på globalisering og internasjonalisering. Innvandring-solidaritets-dimensjonen handler om motsetninger i synet på innvandring og bruken av u-hjelp. Ved valget i 2009 viste det seg at dimensjonene offentlig-privat, innvandring-solidaritet, vekst-vern og religiøs-sekulær spilte en viktig rolle både når det gjaldt stemmegivning og skifte av parti. Dette er informasjon tatt fra Politikk og makt 2. Spesielt det siste punktet om innvandring/solidaritet vil kunne være relevant. På det andre spørsmålet ville jeg fokusert på ulike nye samarbeid mellom partier i Norge og deres reelle mulighet til å få flertall på Stortinget. Som du vet er det slik at hvis regjeringen ikke får flertall på Stortinget vil det ble vanskeligere å få gjennom saker. Håper dette er til litt hjelp. Lenke til kommentar
Sunniva Steinsund Skrevet 21. november 2016 Forfatter Del Skrevet 21. november 2016 Hei! På det første spørsmålet kan dette være relevant: Dagens valgforskere skiller mellom seks ulike dimensjoner i norsk politikk. Dimensjonene bygger på viktige skillelinjer i norsk politisk historie: Offentlig-privat-dimensjonen handler om forholdet mellom bruk av offentlige løsninger på den ene siden og markedsløsninger på den andre. Religiøs-sekulær-dimensjonen handler om synet på moralsk-religiøse spørsmål og kristendommens stilling i samfunnet. Denne dimensjonen kan også knyttes til den tradisjonelle motsetningen mellom avholdsbevegelsen og liberale krefter i spørsmålet om regulering av alkoholomsetningen. Sentrum-periferi-dimensjonen handler om motsetningen mellom sentrale strøk og distriktene. Vekst-vern-dimensjone handler om synet på miljøvern kontra økonomisk vekst. Global-nasjonal-dimensjonen handler om velgernes syn på globalisering og internasjonalisering. Innvandring-solidaritets-dimensjonen handler om motsetninger i synet på innvandring og bruken av u-hjelp. Ved valget i 2009 viste det seg at dimensjonene offentlig-privat, innvandring-solidaritet, vekst-vern og religiøs-sekulær spilte en viktig rolle både når det gjaldt stemmegivning og skifte av parti. Dette er informasjon tatt fra Politikk og makt 2. Spesielt det siste punktet om innvandring/solidaritet vil kunne være relevant. På det andre spørsmålet ville jeg fokusert på ulike nye samarbeid mellom partier i Norge og deres reelle mulighet til å få flertall på Stortinget. Som du vet er det slik at hvis regjeringen ikke får flertall på Stortinget vil det ble vanskeligere å få gjennom saker. Håper dette er til litt hjelp. Tusen takk for svar! Nå tror jeg ikke lenger jeg kommer til å stryke i det minste Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå