Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Sameige har røykeforbud innendørs - det røykes i leilighetene

kizzykazz

Anbefalte innlegg

Hei, 

sameiget mitt har røykeforbud i leiligheter, ok på altan og utforbi. Likevel røykes det inne i leilighetene. Pga felles luftesystem (bygg fra 1994), vil matlukt fra min ventilator bli ført i rør som er felles med min nabo sine rør. Dersom en av oss da for eks røyker så vil dette trekke inn via rør som går til kjøkkene (og på andre siden av veggen walk in closet). 

Hvilke lover og regler gjelder? Hvor mange klager til styret må man sende før man kan kaste ut noen? Kan man kaste ut noen for å bryte sameige sine husregler/ordensregler? 

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke jusen bak det, men hvis en person ikke overholder et borettslags vedtekter kan borettslaget heve leieavtalen andelseieren har for den aktuelle leiligheten (i praksis kaste ut vedkommende).

Jeg ville i første omgang satt meg grundig inn i borettslagets vedtekter, og evt bedt om et møte med styret. Her har nok styret sterk innflytelse på hvilke tiltak som i praksis gjøres, men de kan ikke fravike vedtektene.

Edit: Er dette et generelt problem som gjelder flere, men som ikke omfattes skikkelig i vedtektene kan du evt få med nok andre beboere til å holde en ekstraordinær generalforsamling og få endret vedtektene.

Endret av toffo
Lenke til kommentar

Jeg har ikke jusen bak det, men hvis en person ikke overholder et borettslags vedtekter kan borettslaget heve leieavtalen andelseieren har for den aktuelle leiligheten (i praksis kaste ut vedkommende).

Jeg ville i første omgang satt meg grundig inn i borettslagets vedtekter, og evt bedt om et møte med styret. Her har nok styret sterk innflytelse på hvilke tiltak som i praksis gjøres, men de kan ikke fravike vedtektene.

Merk at dette er et sameie, ikke et borettslag.

Lenke til kommentar

Merk at dette er et sameie, ikke et borettslag.

Beklager! Leste litt kjapt.

Ja det er en av de viktige forskjellene mellom borettslag og sameie. Her eier naboen sin bolig og kan nok fritt oppføre seg som han vil innenfor vanlig norsk lov. Styret har nok svært lite å si utenom fellesareale etc.

Når det gjelder den eksakte problemstillingen du tar opp er nok røykeloven den som er nærmest å hjelpe deg. (Lov om vern mot tobakksskader)

Har du barn i huset er $28 brukandes: "Vern av barn mot passiv røyking. Barn har rett til et røykfritt miljø. Den som er ansvarlig for barn skal medvirke til at denne retten blir oppfylt."

Bortsett fra det går røykeforbudet stort sett på "lokaler med allmenn tilgang" og det gjelder vel dessverre ikke din leilighet.

Jeg vil dessverre tro du kommer lengst med å sette opp luftsperrer slik at luft bare kan trekkes ut av din leilighet, ikke dyttes inn. 

Endret av toffo
Lenke til kommentar

I eit sameige kan ikkje styret kaste ut nokon, men det er åpna for at dere kan kjøpe ut ein sameigar som til tross for advarsler fortsetter å bryte ordensreglane, dette følger av sameigelova:

§ 13.Misbrukar sameigar varig og trass i åtvaringar rådveldet sitt i sameiga til ugagn eller uhugnad for nokon medeigar, kan retten med dom gjeva medeigarane rett til å utløysa parten hans mot vederlag ein gong for alle. Vederlaget og fristen for utløysinga vert fastsett i domen. § 11 andre stykket gjeld tilsvarande.

Part som ligg til fast eigedom, kan ikkje utløysast etter denne paragrafen.

For misbruk som nemnt i fyrste stykke kan den skyldige dømast til å svara ei høveleg skadebot, endå om pengeskade ikkje er valda.

I tillegg kan det være nærliggande å bruke grannelova:

§ 2. Ingen må ha, gjera eller setja i verk noko som urimeleg eller uturvande er til skade eller ulempe på granneeigedom. Inn under ulempe går òg at noko må reknast for farleg.

I avgjerda om noko er urimeleg eller uturvande, skal det leggjast vekt på kva som er teknisk og økonomisk mogeleg å gjera for å hindra eller avgrensa skaden eller ulempa. Det skal jamvel takast omsyn til naturmangfaldet på staden.

I avgjerda om noko er urimeleg, skal det vidare leggjast vekt på om det er venteleg etter tilhøva på staden og om det er verre enn det som plar fylgja av vanlege bruks- eller driftsmåtar på slike stader.

Jamvel om noko er venteleg eller vanleg etter tredje stykket, kan det reknast som urimeleg så langt som det fører til ei monaleg forverring av brukstilhøva som berre eller i særleg grad råkar ein avgrensa krins av personar.

Her vil reaksjonsformane være å kreve erstattning og/eller skadebot.

Men når det er sagt så må vell den åpenbare løysninga her være å utbetre ventilasjonsanlegget?

Dersom det blir plagsom lukt av at nokon røyker inne, så må det vell også bli plagsom lukt av at du f.eks. steiker bacon?

Om all ventilasjon går gjennom dei same røra så er det vell heller ikkje umogleg at dere kan plage kvarandre med f.eks. toalettlukt dersom bad og toalett er kobla i same systemet?

I tillegg så indikerer slike luktproblem at det ikkje er tilfredsstillande brannskille mellom boligane, noke som åpenbart er eit sikkerheitsproblem.

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldinger. Er meg kjent ingen barn i sameiget. Det vil mest sannsynlig komme et ekstraordinært styremøte mtp ventilasjon som en annen beboer har ønsket. Ja, dersom eg steiker bacon så vil det nok trekke inn i naboen sin leilighet. Problemet er at naboen er fulltids sykemeldt og har diverse problemer (tidvis) med rus og alkohol. Når man da tørrsteiker, røyker og ikke kaster boss så blir stanken til tider forferdelig. 

At det er indikerer et sikkerhetsproblem mtp brannskille var jeg ikke klar over, kommer til å ta dette opp på styremøtet. 

Er ikke veldig belest på norsk lov, men det høres ut som granneloven ikke hjelper meg i dette tilfelle? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...