Kontorpult (Øystein) Skrevet 27. oktober 2016 Del Skrevet 27. oktober 2016 Heisann. Jeg holder på å få igang et bildearkiv for et bilmiljø for å samle bilder av biler. Slik det er sortert nå så sorteres det ut ifra registeringsnummer. Men jeg er litt usikker her, og lurer på om noen har god kunnskap på dette området? Kan en eventuell ny eier av bilen kreve bildene sladdet og regnr fjernet når forrige eier godkjente bildene og utleggingen? Kan forrige eier sende inn bilder og regnr, så jeg legger det ut i databasen, uten at nåværende eier kan si noe på det? Mer enkelt; Kan eier av bilen som ikke har hatt noe med innsendingen kreve regnr fjernet? Jeg vet ikke hva registreringsnummer regnes som, er det en privatsak, eller noe alle kan bruke? Det er jo noe alle kan finne frem og syntes jo for alle i trafikken? Til og med kan man søke opp regnr hos Statens Vegvesen og få opp all informasjon på bilen. Jeg legger jo selvfølgelig kun inn bilder som er godkjent av innsender, tar ikke bilder fra nett. Men jeg er fortsatt ikke sikker og håper noen kan svare her, så jeg kan drive lovlig Lenke til kommentar
Runar Skrevet 27. oktober 2016 Del Skrevet 27. oktober 2016 Jeg spurte Datatilsynet om denne problemstillingen, og ble da fortalt at kjennemerker regnes som en personopplysning og må/bør sladdes. Det at det er en personopplysning innebærer at eier av kjennemerket kan kreve bildet slettet (det finnes enkelte unntak). Jeg er dog litt usikker på hva som skjer når personopplysningen (kjennemerke) skifter eier. Lenke til kommentar
Kontorpult (Øystein) Skrevet 27. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2016 Jeg spurte Datatilsynet om denne problemstillingen, og ble da fortalt at kjennemerker regnes som en personopplysning og må/bør sladdes. Det at det er en personopplysning innebærer at eier av kjennemerket kan kreve bildet slettet (det finnes enkelte unntak). Jeg er dog litt usikker på hva som skjer når personopplysningen (kjennemerke) skifter eier. Så det vil si at jeg kan legge ut regnr, og det kan ligge der til evt eier kommer å krever det fjernet? Kanskje litt i grenseland? Om man tenker utafor boksen litt, hvis jeg sorterer etter understellsnummer, som man finner via vegvesenet sin tjeneste, blir det kanskje på samme måte, eller? Lenke til kommentar
Runar Skrevet 27. oktober 2016 Del Skrevet 27. oktober 2016 Så det vil si at jeg kan legge ut regnr, og det kan ligge der til evt eier kommer å krever det fjernet? Kanskje litt i grenseland? Om man tenker utafor boksen litt, hvis jeg sorterer etter understellsnummer, som man finner via vegvesenet sin tjeneste, blir det kanskje på samme måte, eller? Jeg tør ikke svare på det da jeg faktisk er litt usikker. Jeg anbefaler at du kontakter Datatilsynets juridiske avdeling ([email protected]) hvis ingen andre her inne kommer med et bedre svar. Min problemstilling omhandlet bilder av parkerte biler, så det blir kanskje noe litt annet med ditt arkiv for bilmiljøet. Problemet med min sak var at bilder av biler med synlig kjennemerke kunne knyttes opp mot enkeltpersoner (bilens eier), og videre brukes til å angi tidspunktet eieren befant seg på stedet hvor bildet ble tatt. Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 27. oktober 2016 Del Skrevet 27. oktober 2016 (endret) Media (aviser og TV f.eks.) sladder alltid regnr da det kan være sensitive opplysninger. Videre skifter jo kjøretøy ofte eier - og da er det ikke greit om det f.eks. er publisert bilde av regnr som kobles til en fyllekjører, dødsulykke osv. Den som leser en avisartikkel om noen måneder eller år tenker jo ikke på at kjøretøyet kan ha skiftet eier - dermed kan ny eier få urettmessig negativ oppmerksomhet - evt at noen får det for seg å banke opp vedkommende eller lign. Tenker man slik blir det helt naturlig å sladde regnr på bilder som legges ut offentlig. Hva er i veien med å heller sortere bildene etter den som har tatt bildene, eller et unikt medlemsnummer (som kun er kjent internt i miljøet/klubben)? Endret 27. oktober 2016 av Rune_says 1 Lenke til kommentar
Kontorpult (Øystein) Skrevet 27. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2016 Media (aviser og TV f.eks.) sladder alltid regnr da det kan være sensitive opplysninger. Videre skifter jo kjøretøy ofte eier - og da er det ikke greit om det f.eks. er publisert bilde av regnr som kobles til en fyllekjører, dødsulykke osv. Den som leser en avisartikkel om noen måneder eller år tenker jo ikke på at kjøretøyet kan ha skiftet eier - dermed kan ny eier få urettmessig negativ oppmerksomhet - evt at noen får det for seg å banke opp vedkommende eller lign. Tenker man slik blir det helt naturlig å sladde regnr på bilder som legges ut offentlig. Hva er i veien med å heller sortere bildene etter den som har tatt bildene, eller et unikt medlemsnummer (som kun er kjent internt i miljøet/klubben)? Godt poeng der. Jeg ønsker å ha en mappe for hver bil, ikke masse blandende bilder tatt av noen. Poenget er å kunne finne en spesifikk bil i arkivet Tenker tanken å opprette en "ID" for hvert regnr som syntes for alle, og at regnr da ligger lagret skjult i databasen vår. På den måten er det mulig å finne igjen biler med regnr av oss som styrer arkivet og man får sortert det riktig. Tanker? Sender uansett avgårde en mail til datatilsynet, så får jeg det svart på hvitt hvordan det er Lenke til kommentar
toffo Skrevet 27. oktober 2016 Del Skrevet 27. oktober 2016 Media (aviser og TV f.eks.) sladder alltid regnr da det kan være sensitive opplysninger. Videre skifter jo kjøretøy ofte eier - og da er det ikke greit om det f.eks. er publisert bilde av regnr som kobles til en fyllekjører, dødsulykke osv. Den som leser en avisartikkel om noen måneder eller år tenker jo ikke på at kjøretøyet kan ha skiftet eier - dermed kan ny eier få urettmessig negativ oppmerksomhet - evt at noen får det for seg å banke opp vedkommende eller lign. Tenker man slik blir det helt naturlig å sladde regnr på bilder som legges ut offentlig. Hva er i veien med å heller sortere bildene etter den som har tatt bildene, eller et unikt medlemsnummer (som kun er kjent internt i miljøet/klubben)? Godt poeng der. Jeg ønsker å ha en mappe for hver bil, ikke masse blandende bilder tatt av noen. Poenget er å kunne finne en spesifikk bil i arkivet Tenker tanken å opprette en "ID" for hvert regnr som syntes for alle, og at regnr da ligger lagret skjult i databasen vår. På den måten er det mulig å finne igjen biler med regnr av oss som styrer arkivet og man får sortert det riktig. Tanker? Sender uansett avgårde en mail til datatilsynet, så får jeg det svart på hvitt hvordan det er Datatilsynet vil nok gi klart svar. :-) Vil nok tro det er problematisk å kunne søke på bilnr ihvertfall, usikker på om de må sladdes på bildene hvis de ikke er søkbare. Men et "ID-nr" system burde jo fungere. Da går det evt å lage kode for bilmerke, modell, årsmodell etc for å gjøre det lettere søkbart. La oss si at bil 08-31-77-01 er 08:Ford, 31:Taunus, 77:Årsmodell1977, 01:løpenummer. Bare en tanke... Lenke til kommentar
Runar Skrevet 27. oktober 2016 Del Skrevet 27. oktober 2016 Men et "ID-nr" system burde jo fungere. Da går det evt å lage kode for bilmerke, modell, årsmodell etc for å gjøre det lettere søkbart. La oss si at bil 08-31-77-01 er 08:Ford, 31:Taunus, 77:Årsmodell1977, 01:løpenummer. Bare en tanke... Bilmerket har allerede en egen kode som står oppgitt på forsiden av vognkortet (foran bilmerket), men jeg er usikker på modellen. Denne koden kan jo eventuelt brukes, så unngår man å finne opp hjulet på nytt Lenke til kommentar
Kontorpult (Øystein) Skrevet 27. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2016 Løsningen ble "99-0001" og egne mapper for hver modell. 99 er modell og 0001 er nr. i bildearkivet i mappa for 99. Nå har jeg ordnet opp i dette og sensurert regnr, så får jeg se hva Datatilsynet skriver og referere til dette på infosida Tenker det blir en ganske bra løsning. Takker for innspill Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå