miceagol Skrevet 30. oktober 2016 Del Skrevet 30. oktober 2016 Hyundai Ioniq bør nevnes, skal du ha elbil i DAG så er valget lett. Hvis den er tilgjengelig i dag så er den jo ikke relevant for artikkelen, som handler om fremtidige biler. Ioniq har blitt lagt til blant eksisterende biler i artikkelen nå. Lenke til kommentar
Eivind Helle Skrevet 30. oktober 2016 Del Skrevet 30. oktober 2016 Opel Ampera-e er vel den første elbilen bortsett fra Tesla som kan brukes på langtur. Med 60kWh batteri kan en kanskje kjøre 25-35 mil mellom hver ladning, og ladning på 50kW tar en drøy time. Som vanlig misbrukes ordet "kan" nok en gang når man omtaler elbiler. Folk er forskjellige, derfor har man ikke samme kriterier for hva som er akseptabelt for å bruke en bil på langtur. Noen vil hardnakket påstå at det er nødvendig å kunne kjøre 500 km uten stans med campingvogn på slep. Andre synes det er helt greit å ta en liten pause annenhver time. Jeg har kjørt mange langturer med e-golf og dermed bevist at man "kan" bruke den på langtur. Større batteri vil gi bedre fleksibilitet og flere muligheter, men er ikke nødvendig for at man skal kjøre lengre turer. Opel Ampera-e løser ikke oppgaven bedre, for de som insisterer på å ha med tilhenger eller campingvogn. Og de som synes at plassen er for trang i en e-golf eller Leaf, vil også oppleve at Opel Ampera-e har samme begrensning. 2 Lenke til kommentar
0SFSVH4Q Skrevet 30. oktober 2016 Del Skrevet 30. oktober 2016 Men kan den kjøre fra Oslo til Øst finmark tur retur uten stopp, for så å kjøre på fotballtrening i Sverige også rett etterpå kjøre høygravide kjerringa rett til fødestua når vi kommer hjem igjen en time etterpå? Tror ikke det.. 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 30. oktober 2016 Del Skrevet 30. oktober 2016 Men kan den kjøre fra Oslo til Øst finmark tur retur uten stopp, for så å kjøre på fotballtrening i Sverige også rett etterpå kjøre høygravide kjerringa rett til fødestua når vi kommer hjem igjen en time etterpå? Tror ikke det.. Og poenget er? Et slikt bruksmønster er noe de færreste av oss driver med og har behov for til daglig. 1 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 30. oktober 2016 Del Skrevet 30. oktober 2016 Men kan den kjøre fra Oslo til Øst finmark tur retur uten stopp, for så å kjøre på fotballtrening i Sverige også rett etterpå kjøre høygravide kjerringa rett til fødestua når vi kommer hjem igjen en time etterpå? Tror ikke det..Og poenget er?Et slikt bruksmønster er noe de færreste av oss driver med og har behov for til daglig. Det der var nok eit forsøk på humor. Ikkje ein gong SR-71 ville klart den turen på ein time.. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 30. oktober 2016 Del Skrevet 30. oktober 2016 Hyundai Ioniq bør nevnes, skal du ha elbil i DAG så er valget lett. Hvis den er tilgjengelig i dag så er den jo ikke relevant for artikkelen, som handler om fremtidige biler. Tja... Hverken neste års Zoe, e-Golf eller neste års Ioniq er tilgjengelig i år... Men årets modellvarianter er. Har årets modeller samme rekkevidde som neste års modeller? Lenke til kommentar
Bernt2 Skrevet 30. oktober 2016 Del Skrevet 30. oktober 2016 Med elbil er utnyttelsesgraden over 90Beklager å være et hår i suppa, men dette er helt feil. I praksis kan du ikke forvente mer enn 70%, typisk mindre. Fortsatt er det vesentlig bedre enn en forbrenningsmotor, men jeg synes det er greit at vi forholder oss til riktige tall i elbil-debatten. Mellom 60 og 85 % Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 30. oktober 2016 Del Skrevet 30. oktober 2016 (endret) Hyundai Ioniq bør nevnes, skal du ha elbil i DAG så er valget lett. Hvis den er tilgjengelig i dag så er den jo ikke relevant for artikkelen, som handler om fremtidige biler. Tja... Hverken neste års Zoe, e-Golf eller neste års Ioniq er tilgjengelig i år... Men årets modellvarianter er. Har årets modeller samme rekkevidde som neste års modeller? Forbedret for Zoe og e-Golf, for Ioniq vet jeg ikke [selv om en blogg spekulerer på det]. Ser at Hyundai imidlertid har annonsert lengre rekkevidde på uspesifiserte 2018-modeller (eller modeller i 2018, altså noe senere, jeg har ikke lest det grundig nok til å skille mellom 2018-modeller eller på markedet i 2018). Endel av de batteriforbedringene som har vært omtalt i år vært av en sånn art at man kan rulle dem ut i neste års batterier uten andre større endringer. Dermed er det rom for å tro at noen vil få lengre rekkevidde uten å gjennomføre større modelloppgraderinger. Endret 30. oktober 2016 av tommyb Lenke til kommentar
Del Skrevet 31. oktober 2016 Del Skrevet 31. oktober 2016 Med elbil er utnyttelsesgraden over 90Beklager å være et hår i suppa, men dette er helt feil. I praksis kan du ikke forvente mer enn 70%, typisk mindre. Fortsatt er det vesentlig bedre enn en forbrenningsmotor, men jeg synes det er greit at vi forholder oss til riktige tall i elbil-debatten. Mellom 60 og 85 % Du mener mellom 60 og 75% vel? ref. http://www.tu.no/artikler/elbilen-er-langt-mindre-effektiv-enn-mange-tror/224002 Lenke til kommentar
Viggo Stenbekk Skrevet 31. oktober 2016 Del Skrevet 31. oktober 2016 Hva er reell rekkevidde på disse bilene hvis man kjører som normalt? På Østlandet vil det si å holde omtrent europeiske fartsgrenser (130 km/t), musikk og klima på? At bilene kan kjøre 75% av oppgitt rekkevidde dersom atte hvis om atte er lite relevant for en som ikke har erfaring med elbil i dag (les: meg). Med tanke på at vi i Norge har maks 110 km/t fartsgrensen på et begrenset antall strekninger, vil jeg si at rekkevidden i stor grad avhenger om det er fartskontroll eller ikke. Spøk til side. Hvis du kjører i 130km/t vil en Opel Ampera-e klare rundt 200 km på en lading. Senker du hastigheten til lovlige 110km/t øker den til 250 km på motorveien. På landevei med 80 km/t kommer du 380 km. Mens småkjøring i rundt 60 i snitt gir det en rekkevidde på 500 km. Dette vil typisk gjelde på en fin sommerdag med tørre veier og ikke behov for å bruke klimaanlegg. Stereoanlegget kan du derimot kjøre på full blås. Chevrolet har nettopp utført en offisiell test av Bolt på motorvei. I stødig 75 miles (120 km/t) går den 190 miles (305 km). http://insideevs.com/instrumented-test-of-chevrolet-bolt-190-miles-of-range-at-steady-75-mph/ 1 Lenke til kommentar
EremittPåTur Skrevet 4. november 2016 Del Skrevet 4. november 2016 Hurtiglading går vel bare hurtig til 80%, dermed kommer bare 80% så langt også. Dermed er elbilen kun egnet for korte turer med lading hjemme. Forstår ikke at folk fortsatt bruker dette argumentet... Tesla for eks. Har Superchargers plassert slik at man bare lader i 20-30min også har man nok strøm til å komme forbi neste hurtiglader. Så sparer man mye tid siden det er opp til 80% some fortest. Man skal rett og slett ikke lade en elbil til 100% det e både tidkrevende og belastende på batteriet. Omtrent like lurt som å si at man ikke skal fylle fosiltanken opp mer enn 80%, for ellers blir tanken ødelagt. Og Teslas suppechargers er like miljøvennlig som at alle bilprodusenter skulle måtte bygge sine egne dedikerte bensinstasjoner tilegnet kun egne biler. Det hadde vert lurt det. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 7. november 2016 Del Skrevet 7. november 2016 Hurtiglading går vel bare hurtig til 80%, dermed kommer bare 80% så langt også. Dermed er elbilen kun egnet for korte turer med lading hjemme.Forstår ikke at folk fortsatt bruker dette argumentet...Tesla for eks. Har Superchargers plassert slik at man bare lader i 20-30min også har man nok strøm til å komme forbi neste hurtiglader. Så sparer man mye tid siden det er opp til 80% some fortest. Man skal rett og slett ikke lade en elbil til 100% det e både tidkrevende og belastende på batteriet. Omtrent like lurt som å si at man ikke skal fylle fosiltanken opp mer enn 80%, for ellers blir tanken ødelagt. Ikke egentlig. Du sammenligner en utdatert tekologi - fossilbiler - med ny cutting edge-teknologi. Og Teslas suppechargers er like miljøvennlig som at alle bilprodusenter skulle måtte bygge sine egne dedikerte bensinstasjoner tilegnet kun egne biler. Det hadde vert lurt det. Dokumentasjon på dette? Lenke til kommentar
Tor Thorbergsen Skrevet 23. november 2016 Del Skrevet 23. november 2016 @kromatisk aberrasjon Her kommer et nytt moment i forhold til energipriser: du betalte ikke noe for strømmen som gikk med til denne turen. Dvs., den var vel inkludert på hotellregningen uten at du så den. For meg blir dette problematisk, fordi folk ikke får noe forhold til energibruken sin, eller hva energien faktisk koster. Bensin og diesel betaler du per liter, strømmen hjemme betaler du i henhold til forbruk avlest på måleren din. Når du tanker elbilen, blir alt helt merkelig. DU så ikke noe til strømregningen på hotellet, mens de som tanker på de nye ladestasjonene betaler for hvert minutt de er tilkoplet. På denne måten ser ikke folk hva energien koster, eller hvor mye de har brukt. Når ting er gratis, eller du ikke ser prisen, blir forbruket deretter. Dermed blir ikke energiøkonomisering et tema og DET er ikke bærekraftig. Man kjører ikke 5 ganger så mye likevel. Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 25. januar 2017 Del Skrevet 25. januar 2017 (endret) Her burde artikkelforfatter minst ha fått med seg at minimumsrekkevidden på 345 km på Model 3 ikke er NEDC-, men basert på EPA-estimat... Ekstrapolert vil Tesla ha et lignende NEDC-tall som Chevrolet Bolt / Opel Ampera E, på standardmodellen. Denne feilen har dere gjort før, dette er ikke godt nok. Spesielt misvisende blir det når Ampera E er satt opp med en NEDC-rekkevidde på 500 km, men har EPA-rekkevidde på 383 km. Vi vet også at ladehastigheten enn så lenge er begrenset til 50 kW på Ampera E. Enda mer misvisende blir det når informasjonen vi sitter på tyder på at Tesla vil overgå rekkevidden til Ampera E til en lavere pris. Det sier også tallene om eksisterende kjøretøy vi har i dag, som gir en pekepinne på hva Tesla vil kunne oppnå med Model 3. Tesla har bare oppgitt en minimumsrekkevidde, og vi vet at batterikapasiteten vil være under 60 kWh. Tallet 50 kWh er trolig bare gjetning fra artikkelforfatters side. Endret 25. januar 2017 av AdNauseam Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 25. januar 2017 Del Skrevet 25. januar 2017 (endret) Omtrent like lurt som å si at man ikke skal fylle fosiltanken opp mer enn 80%, for ellers blir tanken ødelagt. Og Teslas suppechargers er like miljøvennlig som at alle bilprodusenter skulle måtte bygge sine egne dedikerte bensinstasjoner tilegnet kun egne biler. Det hadde vert lurt det.Nei, det er det ikke. Du kan godt lade opp 100 %. Det er eiere som gjør det hver dag (meg f.eks.). Det betyr ikke at du ødelegger batteriet. Det har en innvirkning på levetiden, ja, det er noe helt annet. Først må du ha kunnskaper om hvordan batterier fungerer, så kan du lage påstander som denne. Det er en kjent sak at alle batterier lader tregere etter 80 %. Det skjer når du lader telefonen din også. Saken her er at når du lader opp til 80 % så utnytter du batteriets egenskaper mest effektivt, og du får en kortere ladetid. Du trenger ikke 100 % for å nå neste lader, heller ikke 80 %. I mange tilfeller klarer du deg med 30 %. Det med ladere og bensinstasjoner er så useriøst at jeg ikke gidder å svare på det. Endret 25. januar 2017 av AdNauseam Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå