Gå til innhold

Neste år trenger du ikke å kjøpe en Tesla for å kjøre langt


Anbefalte innlegg

Her har dere blingset en god del .

 

Tesla model 3 har en EPA range på 215 miles / 345 km

NEDC rekkevidde er ukjent for model 3 . Kommer også flere størrelse på batteriet så tesla blir klasseledende uansett .

 

Man kan forvente å kjøre ca 60 - 70% av NEDC rekkevidden på en god dag . ( min egen erfaring med leaf )

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9

@kromatisk aberrasjon

Her kommer et nytt moment i forhold til energipriser: du betalte ikke noe for strømmen som gikk med til denne turen. Dvs., den var vel inkludert på hotellregningen uten at du så den.

 

For meg blir dette problematisk, fordi folk ikke får noe forhold til energibruken sin, eller hva energien faktisk koster. Bensin og diesel betaler du per liter, strømmen hjemme betaler du i henhold til forbruk avlest på måleren din. Når du tanker elbilen, blir alt helt merkelig. DU så ikke noe til strømregningen på hotellet, mens de som tanker på de nye ladestasjonene betaler for hvert minutt de er tilkoplet. På denne måten ser ikke folk hva energien koster, eller hvor mye de har brukt.

 

Når ting er gratis, eller du ikke ser prisen, blir forbruket deretter. Dermed blir ikke energiøkonomisering et tema og DET er ikke bærekraftig.

Lenke til kommentar

Hurtiglading går vel bare hurtig til 80%, dermed kommer bare 80% så langt også. Dermed er elbilen kun egnet for korte turer med lading hjemme.

Avhenger av modell.

F.eks vil Model S60 lade like fort helt opp til 100% fordi den egentlig har like stort batteri som S75 bare med en SW-begrensning fra Tesla.

BMW i3 har vel sperret buffer i topp for å beskytte batteriet og lader relativt fort opp til i alle fall 90%.

 

Stort sett rekker jeg ikke bli ferdig med det jeg gjør mens bilen en sjelden gang lades på hurtiglader. Spise hamburger, ta med ungene på do, kjøpe litt snop for å ha i bilen osv. Alt dette gjøres mens bilen står og lader selv, man slipper å passe på under fylling slik man måtte på en fossilbil.

Lenke til kommentar

 

 

Glemte Hyundai Ioniq electric :)

Er ikkje den i sal allereie? Arikkelen handlar om bilar som kjem til neste år.

 

Ampera-e er jo i salg den også, man kan reservere seg.

Ioniq Electric (tenker da ikke på hybridene) er jo ikke kommet enda, ikke i følge forhandler forrige uke.

Kom vel til Kvia denne uka? Mener å huske å ha sett noe slikt.

Lenke til kommentar

Alle disse bilene som kommer på nyåret må vell være grunn til å vente med kjøp av brukt elbil nå og i næremeste fremtid? Tenker prisene må falle endel når nye biler kommer med dobbel/trippel rekkevidde, til nesten samme pris som nye elbiler i dag.

 

Folk har behov for forskjellig rekkevidde. Men jeg hadde lett kjøpt en litt dyrere elbil med dobbel rekkevidde, selv om det jeg kanskje ikke hadde trengt det.

 

Noen som har formeninger om dette? Blir bare spekulasjoner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alle disse bilene som kommer på nyåret må vell være grunn til å vente med kjøp av brukt elbil nå og i næremeste fremtid? Tenker prisene må falle endel når nye biler kommer med dobbel/trippel rekkevidde, til nesten samme pris som nye elbiler i dag.

 

Folk har behov for forskjellig rekkevidde. Men jeg hadde lett kjøpt en litt dyrere elbil med dobbel rekkevidde, selv om det jeg kanskje ikke hadde trengt det.

 

Noen som har formeninger om dette? Blir bare spekulasjoner.

 

Det er allerede blitt kommentert i media at elbilsalget i en periode har avtatt. Antagelig et resultat av at mange har lagt merke til all reklamen om nye og bedre modeller og derfor ventet.
Lenke til kommentar

@kromatisk aberrasjon

Her kommer et nytt moment i forhold til energipriser: du betalte ikke noe for strømmen som gikk med til denne turen. Dvs., den var vel inkludert på hotellregningen uten at du så den.

 

For meg blir dette problematisk, fordi folk ikke får noe forhold til energibruken sin, eller hva energien faktisk koster. Bensin og diesel betaler du per liter, strømmen hjemme betaler du i henhold til forbruk avlest på måleren din. Når du tanker elbilen, blir alt helt merkelig. DU så ikke noe til strømregningen på hotellet, mens de som tanker på de nye ladestasjonene betaler for hvert minutt de er tilkoplet. På denne måten ser ikke folk hva energien koster, eller hvor mye de har brukt.

 

Når ting er gratis, eller du ikke ser prisen, blir forbruket deretter. Dermed blir ikke energiøkonomisering et tema og DET er ikke bærekraftig.

 

Dette skal du ihvertfall ikke være redd for! Som nybakt eier av en elbil har jeg blitt mye mer miljøbevisst. Dette gjelder også kjøringen. Dette skjer automatisk. Man blir opptatt av å spare strøm. Det blir rett og slett gøy! Men innimellom må man selvsagt trykke litt på gassen også... ;-)

 

Til alt annet enn ferieturer og langkjøring lader jeg hjemme. Og for å si det sånn: Selv om jeg nå, utenom Østerriketuren, har kjørt 13000 km på 10 måneder og ladet 90% hjemme, ser jeg omtrent ikke på regningen at jeg nå lader elbil også. Samtidig har jeg spart samfunnet fra å brenne opp 1300 liter diesel (1800 mil, 0.7 l/mil).

 

Til dette med energiøkonomisering: Når du kjører rundt i din diesel eller bensinbil så utnytter du bare 30% av energien som er i drivstoffet. I beste fall. Og da har jeg ikke tatt med energien som går til spille, og forurensningen, ved raffinering.

Med elbil er utnyttelsesgraden over 90%. I tillegg har elbilene regen som fører til at man nesten aldri har bruk for bremsepedalen, man lader batteriet isteden. Dette er spesielt viktig på Vestlandet der jeg bor med mye opp og ned kjøring.

For meg som elektroingeniør er dette alene et avgjørende punkt for at diesel- og bensinteknologien er, for å sitere min lærer: "gamlehjem".

Lenke til kommentar

Det er allerede blitt kommentert i media at elbilsalget i en periode har avtatt. Antagelig et resultat av at mange har lagt merke til all reklamen om nye og bedre modeller og derfor ventet.

 

 

Det er også sagt at de store priskuttene på hybridbiler utgjorde en stor forskjell i salget på elbiler, og det skjedde før disse nye rekkeviddetallene ble presenterte.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-P0LhtEd81A

Takk til alle bensin/diesel bil kommentarer. Det er morsomt å lese, og jeg antar de fleste er ironisk ment.

 

Selv venter jeg på at PC'en skal dø en langsom død og at skrivemaskinen snart kommer tilbake og tar over tronen. Når bare folk endelig har skjønt det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Når forventer dere at ladestasjonene er kommet så langt at de har skilt som viser prisen på strømmen de selger?

 

Edit: de ladestasjonene jeg har besøkt så langt oppgir pris per minutt. Det er like forvirrende som meterpris på pølser. 

 

Jeg tenker som så at man betaler for parkeringa ved laderen. Og tenker man slik er det naturlig at det koster per tid, så slipper man at folk står der lengre enn nødvendig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det som er med den sammenligningen med skrivemaskiner, er at i mange år ga faktisk skrivemaskiner langt bedre utskrifter enn en printer i samme prisklasse. Vi er kanskje litt der med elbiler nå. For å sette det på spissen så er det man får kjøpt kan sies å være bilenes svar på en Oki Microline 193 pin-feed matriseskriver med fargebånd, men fargeblekkskriverene kommer snart. ;) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Man kan forvente å kjøre ca 60 - 70% av NEDC rekkevidden på en god dag . ( min egen erfaring med leaf )

Takk. Vil "en god dag" si at det er tørt på veiene, du kjører med egg under gasspedalen og skrudd av klima, eller vil det si at du kjører som du gjorde da du hadde fossilbil?

Lenke til kommentar

Hva er reell rekkevidde på disse bilene hvis man kjører som normalt? På Østlandet vil det si å holde omtrent europeiske fartsgrenser (130 km/t), musikk og klima på? At bilene kan kjøre 75% av oppgitt rekkevidde dersom atte hvis om atte er lite relevant for en som ikke har erfaring med elbil i dag (les: meg).

 

Han kjem seg i alle fall like langt som du er i stand til å halde 130 km/t i gjennomsnittsfart på Austlandet, og attende og litt til.
Lenke til kommentar

Takk til alle bensin/diesel bil kommentarer. Det er morsomt å lese, og jeg antar de fleste er ironisk ment.

 

Selv venter jeg på at PC'en skal dø en langsom død og at skrivemaskinen snart kommer tilbake og tar over tronen. Når bare folk endelig har skjønt det.

PC-analogien passer best om autonome biler.

Lenke til kommentar

 

Alle disse bilene som kommer på nyåret må vell være grunn til å vente med kjøp av brukt elbil nå og i næremeste fremtid? Tenker prisene må falle endel når nye biler kommer med dobbel/trippel rekkevidde, til nesten samme pris som nye elbiler i dag.

 

Det er allerede blitt kommentert i media at elbilsalget i en periode har avtatt. Antagelig et resultat av at mange har lagt merke til all reklamen om nye og bedre modeller og derfor ventet.

Det kom litt nyhende i haust òg, som har slått ut på salsstatistikken. I september 2016 utgjorde nullutsleppsbilar (2628 elbilar og ein hydrogenbil) 19% av alle nyregistreringar. I september 2015 var 17,1 % av alle nyregistrerte bilar nullutsleppsbilar.

 

For mange kan kanskje eit elbilkjøp no fortone seg som då eg skulle kjøpe min første PC. På den tida var ei datamaskin ei stor investering. Skulle eg kjøpe no, eller få ei dobbelt so rask maskin med dobbelt lagringskapasitet og betre grafikk om nokre månader?

 

Å kjøpe ei ny skrivemaskin i staden var ikkje eit alternativ, og no er det i alle fall ikkje noko poeng å kjøpe ny eksosbil i staden. Den får du neppe mange kroner att for om fem år. Ein brukt elbil er sannsynlegvis meir verd enn ein eksosbil om fem år, fordi det då framleis vil vere relativt få brukte elbilar på marknaden for dei som er på jakt etter ein rimelegare bruktbil som er billig i drift.

Lenke til kommentar

Hva er reell rekkevidde på disse bilene hvis man kjører som normalt? På Østlandet vil det si å holde omtrent europeiske fartsgrenser (130 km/t), musikk og klima på? At bilene kan kjøre 75% av oppgitt rekkevidde dersom atte hvis om atte er lite relevant for en som ikke har erfaring med elbil i dag (les: meg).

 

Med tanke på at vi i Norge har maks 110 km/t fartsgrensen på et begrenset antall strekninger, vil jeg si at rekkevidden i stor grad avhenger om det er fartskontroll eller ikke.

 

Spøk til side. Hvis du kjører i 130km/t vil en Opel Ampera-e klare rundt 200 km på en lading. Senker du hastigheten til lovlige 110km/t øker den til 250 km på motorveien. På landevei med 80 km/t kommer du 380 km. Mens småkjøring i rundt 60 i snitt gir det en rekkevidde på 500 km. Dette vil typisk gjelde på en fin sommerdag med tørre veier og ikke behov for å bruke klimaanlegg. Stereoanlegget kan du derimot kjøre på full blås.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...