Gå til innhold

Neste år trenger du ikke å kjøpe en Tesla for å kjøre langt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9

Når forventer dere at ladestasjonene er kommet så langt at de har skilt som viser prisen på strømmen de selger?

 

Edit: de ladestasjonene jeg har besøkt så langt oppgir pris per minutt. Det er like forvirrende som meterpris på pølser. 

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar

Når forventer dere at ladestasjonene er kommet så langt at de har skilt som viser prisen på strømmen de selger?

I Norge har de ikke lov å selge strøm på ladestasjoner som selges på Kw.

De må selge på tid.

 

Skal du selge strøm per KW må du i bunn og grunn være strømleverandør.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Lurar på om ikkje Opel kjem med ein ny diesel stasjonsvogn neste år, med ekstra stor tank, slik at ein kan kjøra Trondheim - Stockholm t/r utan å måtta fylla. Det er jo klart vinnaren her!

Andre fordelar med den typen er at det går svært raskt å fylla på framdriftsbasis, samt at den har god plass og tilhengarfeste. :-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Lurar på om ikkje Opel kjem med ein ny diesel stasjonsvogn neste år, med ekstra stor tank, slik at ein kan kjøra Trondheim - Stockholm t/r utan å måtta fylla. Det er jo klart vinnaren her!

Andre fordelar med den typen er at det går svært raskt å fylla på framdriftsbasis, samt at den har god plass og tilhengarfeste. :-)

 

Men eg har høyrt rykte om at denne Opelen må innom noko som vert kalla ein bensinstasjon for å fylle energi. Eg trudde Opel var komt lenger i 2017. Dei leverar trass alt ein bil som kan fylle energi mens den står parkert for natta, og då ver det temmeleg håplaust å kome med ein ny bil som ikkje kan ladast heime.

 

Det er desverre ein "showstopper" for meg, uansett kor bra bilen ellers er.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Edit: de ladestasjonene jeg har besøkt så langt oppgir pris per minutt. Det er like forvirrende som meterpris på pølser. 

 

Tidsprising er den beste og mest rettvise måten å ta betalt for hurtiglading.

 

Kostnaden for straumen er ein forsvinnande liten del av kostandane ein hurtigladeoperatør har. Det er effektpris og investeringskostnadar som utgjer brorparten av kostnadane. Så om ein bil står ein halv time og ladar frå 80% til 100% og dermed blokkerar ladaren, så skal den betale like mykje som ein som ladar 0% til 80% på den same halvtimen, sjølv om sistnemte får mykje meir energi.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

 

Edit: de ladestasjonene jeg har besøkt så langt oppgir pris per minutt. Det er like forvirrende som meterpris på pølser. 

Tidsprising er den beste og mest rettvise måten å ta betalt for hurtiglading.

 

Kostnaden for straumen er ein forsvinnande liten del av kostandane ein hurtigladeoperatør har. Det er effektpris og investeringskostnadar som utgjer brorparten av kostnadane. Så om ein bil står ein halv time og ladar frå 80% til 100% og dermed blokkerar ladaren, så skal den betale like mykje som ein som ladar 0% til 80% på den same halvtimen, sjølv om sistnemte får mykje meir energi.

 

Jeg ser den, men ved kjøp og salg er det vanlig at man tar betalt for den varen man kjøper, i henhold til mengden. 1 brød=29,90. 1,75 liter melk= 24,50. Utgifter til anlegg er uvesentlig.

Lenke til kommentar

Hva er reell rekkevidde på disse bilene hvis man kjører som normalt? På Østlandet vil det si å holde omtrent europeiske fartsgrenser (130 km/t), musikk og klima på? At bilene kan kjøre 75% av oppgitt rekkevidde dersom atte hvis om atte er lite relevant for en som ikke har erfaring med elbil i dag (les: meg).

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Har du noen referanse på det? Trodde strøm var strøm, jeg.

 

Stod på elbilforum sin hjemmeside.

De hadde fått det i svar av Nissan hvorfor de kuttet ut den "gunstige" prisen på sine hurtigladestasjoner.

De sa det samme til meg når jeg spurte, fordi jeg hadde et ladekort med et par hundre kroner igjen på som jeg ikke kunne bruke lenger hos de.

Lenke til kommentar

Hurtiglading går vel bare hurtig til 80%, dermed kommer bare 80% så langt også. Dermed er elbilen kun egnet for korte turer med lading hjemme.

 

Forstår ikke at folk fortsatt bruker dette argumentet...

Tesla for eks. Har Superchargers plassert slik at man bare lader i 20-30min også har man nok strøm til å komme forbi neste hurtiglader. Så sparer man mye tid siden det er opp til 80% some fortest.

 

Man skal rett og slett ikke lade en elbil til 100% det e både tidkrevende og belastende på batteriet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er reell rekkevidde på disse bilene hvis man kjører som normalt? På Østlandet vil det si å holde omtrent europeiske fartsgrenser (130 km/t), musikk og klima på? At bilene kan kjøre 75% av oppgitt rekkevidde dersom atte hvis om atte er lite relevant for en som ikke har erfaring med elbil i dag (les: meg).

 

Setter du på rock så faller rekkevidden 32%.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...