Redaksjonen. Skrevet 27. oktober 2016 Del Skrevet 27. oktober 2016 Dette er de nye elbilene som kommer i salg neste årNeste år trenger du ikke å kjøpe en Tesla for å kjøre langt Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 27. oktober 2016 Del Skrevet 27. oktober 2016 Glemte Hyundai Ioniq electric 3 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 27. oktober 2016 Del Skrevet 27. oktober 2016 Glemte Hyundai Ioniq electric Er ikkje den i sal allereie? Arikkelen handlar om bilar som kjem til neste år. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 27. oktober 2016 Del Skrevet 27. oktober 2016 (endret) Når forventer dere at ladestasjonene er kommet så langt at de har skilt som viser prisen på strømmen de selger? Edit: de ladestasjonene jeg har besøkt så langt oppgir pris per minutt. Det er like forvirrende som meterpris på pølser. Endret 27. oktober 2016 av Slettet-376f9 Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 27. oktober 2016 Del Skrevet 27. oktober 2016 Glemte Hyundai Ioniq electric Er ikkje den i sal allereie? Arikkelen handlar om bilar som kjem til neste år. Ampera-e er jo i salg den også, man kan reservere seg. Ioniq Electric (tenker da ikke på hybridene) er jo ikke kommet enda, ikke i følge forhandler forrige uke. 3 Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 27. oktober 2016 Del Skrevet 27. oktober 2016 Når forventer dere at ladestasjonene er kommet så langt at de har skilt som viser prisen på strømmen de selger? I Norge har de ikke lov å selge strøm på ladestasjoner som selges på Kw. De må selge på tid. Skal du selge strøm per KW må du i bunn og grunn være strømleverandør. 3 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 27. oktober 2016 Del Skrevet 27. oktober 2016 Har du noen referanse på det? Trodde strøm var strøm, jeg. Lenke til kommentar
Viggo Stenbekk Skrevet 27. oktober 2016 Del Skrevet 27. oktober 2016 Hvis jeg skal kjøre en distanse som grenser opp mot bilens praktiske rekkevidde, har jeg erfart at denne web siden gir en god sjekk på om det faktisk går. Programmet tar hensyn til topografi. http://jurassictest.ch/GR/ 1 Lenke til kommentar
Lurum Skrevet 27. oktober 2016 Del Skrevet 27. oktober 2016 Lurar på om ikkje Opel kjem med ein ny diesel stasjonsvogn neste år, med ekstra stor tank, slik at ein kan kjøra Trondheim - Stockholm t/r utan å måtta fylla. Det er jo klart vinnaren her! Andre fordelar med den typen er at det går svært raskt å fylla på framdriftsbasis, samt at den har god plass og tilhengarfeste. :-) 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 27. oktober 2016 Del Skrevet 27. oktober 2016 ...og forståelige priser på energien du putter inn. Lenke til kommentar
Arne K Skrevet 27. oktober 2016 Del Skrevet 27. oktober 2016 Lurar på om ikkje Opel kjem med ein ny diesel stasjonsvogn neste år, med ekstra stor tank, slik at ein kan kjøra Trondheim - Stockholm t/r utan å måtta fylla. Det er jo klart vinnaren her! Andre fordelar med den typen er at det går svært raskt å fylla på framdriftsbasis, samt at den har god plass og tilhengarfeste. :-) Men eg har høyrt rykte om at denne Opelen må innom noko som vert kalla ein bensinstasjon for å fylle energi. Eg trudde Opel var komt lenger i 2017. Dei leverar trass alt ein bil som kan fylle energi mens den står parkert for natta, og då ver det temmeleg håplaust å kome med ein ny bil som ikkje kan ladast heime. Det er desverre ein "showstopper" for meg, uansett kor bra bilen ellers er. 9 Lenke til kommentar
Arne K Skrevet 27. oktober 2016 Del Skrevet 27. oktober 2016 Edit: de ladestasjonene jeg har besøkt så langt oppgir pris per minutt. Det er like forvirrende som meterpris på pølser. Tidsprising er den beste og mest rettvise måten å ta betalt for hurtiglading. Kostnaden for straumen er ein forsvinnande liten del av kostandane ein hurtigladeoperatør har. Det er effektpris og investeringskostnadar som utgjer brorparten av kostnadane. Så om ein bil står ein halv time og ladar frå 80% til 100% og dermed blokkerar ladaren, så skal den betale like mykje som ein som ladar 0% til 80% på den same halvtimen, sjølv om sistnemte får mykje meir energi. 2 Lenke til kommentar
OIPNOCZW Skrevet 27. oktober 2016 Del Skrevet 27. oktober 2016 Hurtiglading går vel bare hurtig til 80%, dermed kommer bare 80% så langt også. Dermed er elbilen kun egnet for korte turer med lading hjemme. 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 27. oktober 2016 Del Skrevet 27. oktober 2016 Edit: de ladestasjonene jeg har besøkt så langt oppgir pris per minutt. Det er like forvirrende som meterpris på pølser. Tidsprising er den beste og mest rettvise måten å ta betalt for hurtiglading. Kostnaden for straumen er ein forsvinnande liten del av kostandane ein hurtigladeoperatør har. Det er effektpris og investeringskostnadar som utgjer brorparten av kostnadane. Så om ein bil står ein halv time og ladar frå 80% til 100% og dermed blokkerar ladaren, så skal den betale like mykje som ein som ladar 0% til 80% på den same halvtimen, sjølv om sistnemte får mykje meir energi. Jeg ser den, men ved kjøp og salg er det vanlig at man tar betalt for den varen man kjøper, i henhold til mengden. 1 brød=29,90. 1,75 liter melk= 24,50. Utgifter til anlegg er uvesentlig. Lenke til kommentar
Dr.B Skrevet 27. oktober 2016 Del Skrevet 27. oktober 2016 Hva er reell rekkevidde på disse bilene hvis man kjører som normalt? På Østlandet vil det si å holde omtrent europeiske fartsgrenser (130 km/t), musikk og klima på? At bilene kan kjøre 75% av oppgitt rekkevidde dersom atte hvis om atte er lite relevant for en som ikke har erfaring med elbil i dag (les: meg). 5 Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 27. oktober 2016 Del Skrevet 27. oktober 2016 Har du noen referanse på det? Trodde strøm var strøm, jeg. Stod på elbilforum sin hjemmeside. De hadde fått det i svar av Nissan hvorfor de kuttet ut den "gunstige" prisen på sine hurtigladestasjoner. De sa det samme til meg når jeg spurte, fordi jeg hadde et ladekort med et par hundre kroner igjen på som jeg ikke kunne bruke lenger hos de. Lenke til kommentar
mathiash98 Skrevet 27. oktober 2016 Del Skrevet 27. oktober 2016 Hurtiglading går vel bare hurtig til 80%, dermed kommer bare 80% så langt også. Dermed er elbilen kun egnet for korte turer med lading hjemme. Forstår ikke at folk fortsatt bruker dette argumentet... Tesla for eks. Har Superchargers plassert slik at man bare lader i 20-30min også har man nok strøm til å komme forbi neste hurtiglader. Så sparer man mye tid siden det er opp til 80% some fortest. Man skal rett og slett ikke lade en elbil til 100% det e både tidkrevende og belastende på batteriet. 1 Lenke til kommentar
OIPNOCZW Skrevet 27. oktober 2016 Del Skrevet 27. oktober 2016 Hurtiglading går vel bare hurtig til 80%, dermed kommer bare 80% så langt også. Dermed er elbilen kun egnet for korte turer med lading hjemme. Bortsett fra Tesla som har 120kW hurtiglandning. 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg kromatisk aberrasjon Skrevet 27. oktober 2016 Populært innlegg Del Skrevet 27. oktober 2016 Hurtiglading går vel bare hurtig til 80%, dermed kommer bare 80% så langt også. Dermed er elbilen kun egnet for korte turer med lading hjemme. Javel???? Er nettopp kommet hjem fra en 5400 km lang tur til Østerrike med en Tesla S 85D, noe som fungerte mye bedre enn om jeg skulle kjøre med gammeldags bil. Alle overnattingssteder jeg var innom hadde eller ordnet med lading. Hadde derfor full tank hver morgen. Tilogmed på de minste og mest bortgjemte Gasthaus i Tyskland ordnet verten med lading! I tillegg tok jeg vanligvis et ladestopp i Norge, men i Tyskland rullet kilometerne fortere så da ble det vanligvis to stopp (en kaffestopp på ca 15-20 minutter og en middagspause. Under middagspausen ble bilen fulladet på Tesla Supercharger fortere enn jeg klarte å spise.... Jeg gjennomførte altså 5400km uten å betale fem øre i drivstoff, ikke fikk jeg diesel på fingrene heller. Jeg kunne også kjøre i en stille bil med fantastiske kjøreegenskaper uten bensin-, wonderbaum- eller diesellukt i kupeen... Hadde aldri orket å gjøre en slik tur med en gammeldags fossilbil. Om få måneder kommer Opel Ampera. Denne vil fint kunne brukes også på lengre turer rundt om i Norge. Dette er bare starten. Om ikke lenge kommer flere konkurrenter og så kommer ladestasjonene til å bli oppgradert med hurtigere lading. Flere Europeiske bilprodusenter har nå blitt enig om en 350 kW standard som er nesten 3 ganger så rask som Tesla sine hurtigladere. Og om litt over et år starter leveringene av Tesla 3 som vil bli da den virkelige elbilrevolusjonen starter.... :-) Ps: Skjønner ikke helt denne innegrodde motviljen i mange mennesker mot nye ting. En tank med diesel på min gamle Audi Q5 kostet kr 850. Hvis jeg skulle kjøre samme distanse på strøm ville lading hjemme kostet kr 180 i strøm, evt kr 0 på en Supercharger. Mye billigere altså. Og strømmen blir levert hjem, slipper å kjøre innom bensinstasjonen lenger. Hvis jeg ikke vil ha en burger da... 13 Lenke til kommentar
victorosbourne Skrevet 27. oktober 2016 Del Skrevet 27. oktober 2016 Hva er reell rekkevidde på disse bilene hvis man kjører som normalt? På Østlandet vil det si å holde omtrent europeiske fartsgrenser (130 km/t), musikk og klima på? At bilene kan kjøre 75% av oppgitt rekkevidde dersom atte hvis om atte er lite relevant for en som ikke har erfaring med elbil i dag (les: meg). Setter du på rock så faller rekkevidden 32%. 6 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå