Gå til innhold

Er det noe i veien med mitt GTX 1080?

Dawgster

Anbefalte innlegg

Jeg sitter på et Asus ROG STRIX GTX 1080 og det kjører unna alt som er. Likevel mistenker jeg at noe er galt et sted.

Under en økt Diablo 3 i 1080p (med 4x antialiasing enhancement gjennom Nvidia-kontrollpanelet, samt ambient occlusion) har jeg en max fps på 180-200fps, men noen ganger dropper den helt ned i 55-60fps når det skjer ekstremt mye på skjermen. Burde ikke dette kortet dratt dette mye mer unna?

Kan også legge til at Witcher 3: Wild Hunt kjører glatt unna med ultra settings + hairworks m/ 8x antialiasing på håret med en min fps som hopper under 60fps til tider.

Mine andre specs:

Intel Core i7 4820K @3.7GHz

16GB Kingston HyperX 1600MHz DDR3 RAM

Asus P9X79-hovedkort med nyeste Bios

Windows 10 Pro 64-bit

FPS-målingen er gjort med Fraps.

Endret av Dawgster
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg sitter på et Asus ROG STRIX GTX 1080 og det kjører unna alt som er. Likevel mistenker jeg at noe er galt et sted.

Under en økt Diablo 3 i 1080p (med 4x antialiasing enhancement gjennom Nvidia-kontrollpanelet, samt ambient occlusion) har jeg en max fps på 180-200fps, men noen ganger dropper den helt ned i 55-60fps når det skjer ekstremt mye på skjermen. Burde ikke dette kortet dratt dette mye mer unna?

Kan også legge til at Witcher 3: Wild Hunt kjører glatt unna med ultra settings + hairworks m/ 8x antialiasing på håret med en min fps som hopper under 60fps til tider.

Mine andre specs:

Intel Core i7 4820K @3.7GHz

16GB Kingston HyperX 1600MHz DDR3 RAM

Asus P9X79-hovedkort med nyeste Bios

Windows 10 Pro 64-bit

FPS-målingen er gjort med Fraps.

Sett default i nVidia kontrollpanel, og se hva som skjer da. 

Om du f.eks bruker msi Afterburner kan du se på gpuload i %. Om gpuload går langt ned når du får lite fps, så er nok cpu/minnehastighet en flaskehals :) Er gpuload 99-100% hele tiden, så er gpu en flaskehals. Det er jeg rimelig sikker på at det ikkje er i 1080p uansett hvor mye antialiasing du har på. Det er alltid best å stille på AA og slik i spill, gjør du det i nvidia kontrollpanel så må du iallefall vite hva du stiller på. Plutselig har du satt på noe AA som krever hinnsides mye for ingen ting synlig.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Hva hadde du FØR du kjøpte GTX1080?

Ville kjørt DDU og installert nyeste drivere.

http://www.tweakguides.com/ (lite oversikt over oppdaterte drivere)

Av erfaring så suger D3, crappy engine og greier. Bruke vsync i D3 gjør spillet så jævlig mye mer smooth.

Utrolig nok så kan "sounds" under D3 instillinger gjøre forskjeller ved å bruke 16bit sound framfor 32bit.

Siden du har nvidia skjermkort så kan du kanskje kvitte deg med FRAPS og bruke Shadowplay. 

Dette alene var største fordelen på hvorfor jeg valgte nVidia framfor AMD, jeg var så lei av FRAPS, tok mye ressurser under frapsing og filene ble store. Husker jeg brukte å ha 400GB med fraps recordings etter en kveld med WoW Raiding :)

"men men, jeg trenger jo bare FPS måler"

Shadowplay! (trykk alt + Z for å stille inn shadowplay)

Lenke til kommentar

Tar ikke risikoen på å overklokke, er svært redd for å ødelegge komponentene. Med mindre jeg kan bruke OC-tuneren til hovedkortet? (Ser da i CPU-Z at klokkefrekvensen går noe opp og ned kontinuerlig om jeg bruker den).

Nå vet jeg ikke om hovedkortet ditt har dette, men en del ASUShk overklokker cpuen din og sjekker stabilitet for deg.

Men hvis ikke det er tilfellet er det ikke noen risk å overklokke med mindre du går inn helt uforberedt. Hvis du enda bruker cpukjøleren som fulgte med prosessoren bør du bytte ut den til noe bedre. F.eks Noctua NH-D15. Så går du inn i bios og endrer multiplier og volt. Søk litt på nett så finner du ut hvor du bør begynne, evt få noen på forumet her med litt erfaring til å gi deg råd. (Jeg er ikke en slik person :p )

Lenke til kommentar

Hadde 2 stk. Radeon R9 280X i crossfire. Har sett etter shadowplay i GeForce Experience-programmet men finner det ikke noe sted..

Kjørte DDU rett etter skjermkortbytte.

Mener det heter "Instant Replay" nå, du må først inn på Geforce Experience og aktivere "Share" og etter det kan du trykke på ALT + Z for å aktivere instant replay overlay (usikker om du må være in-game), er ikke så hokus pokus. 

Lenke til kommentar

Det finnes kun et svar her Dawgster;

Spillet er kodet av Blizzard. De er notorisk på å lage grafikkmotorer som ikke leverer en jevn opplevelse. Har selv spilt Diablo 3 med 4 forskjellige setups opp igjennom årene, og opplever samme som deg. Er egentlig lite du kan gjøre for å unngå disse frameratedipsene. Er samme historien både på World of Warcraft og Heroes of the storm også.

Er faktisk først på Overwatch, at de har klart å lage en grafikkmotor som leverer på både gamle og nye setups. Før noen begynner å skyte min vei, ja WoW skalèrer bra på gamle maskiner det også, men du har lite å hente på å ha det nyeste og råeste (i7 6700k, GTX 1080 etc).

Noe av grunnen til at det er slik som jeg skriver er at de fleste Blizzardspill er kodet for å ta mest utnytte av CPU og ikke GPU (ja dette er veldig forenklet forklart). Dette er det praktiske grunner til. Dette gjør at de fleste kan spille med laptopen sin som ikke eier GPUkraft. Flere spillere, mer penger etc.

En annen av grunnene til dette er at de bruker nye iterasjoner av gamle motorer. Les; Heroes of the storm er byggd på Starcraft II motoren etc.

Observasjon;

Magisk lesning å se at det tar ca. 2 svar på en post om FPS på et spill så er det snakk om overklokking etc. Eneste som mangla var at noen ba deg ta av CPU-vifta og sjekke om pastan var skikkelig påsmurt! :D haha

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...