Gå til innhold

Glem hurtiglading. Nå kommer ultra-hurtigladerne


Anbefalte innlegg

En ting er at en bensinmotor har håpløst lav virkningsgrad sammenlignet med en elmotor men elbilen skal dra rundt med mange hundre kilo i dødvekt i form av batterier som en fosilbil ikke trenger å dra på.

Det sløses litt energi på å dra rundt med denne vekta som må trekkes fra i regnskapet for elbilen.

 

Nei, vektøkning i elbil gir ikke særlig økning i forbruk. Tesla bjørn har testet dette ganske grundig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En ting er at en bensinmotor har håpløst lav virkningsgrad sammenlignet med en elmotor men elbilen skal dra rundt med mange hundre kilo i dødvekt i form av batterier som en fosilbil ikke trenger å dra på.

Det sløses litt energi på å dra rundt med denne vekta som må trekkes fra i regnskapet for elbilen.

 

Ja det stemmer. Det er i imidlertid mye mindre enn det du tjener på å regenerere istedenfor å bremse. Det er bare ved akselerasjon du får nevneverdig økning i forbruk, ved nogenlunde konstant fart er det mest luftmotstand som krever energi.

Lenke til kommentar

Telsa har vel nemnt flere ganger att dem prøver å få til "hot-swop" stasjoner hvor hele batteriet til bilene byttes iløpet av minutter med ett fullladet ett også kan du kjapt kjøre videre :)

 

De har en slik stasjon, den er nedlagt. Det fungerte dårlig. Tror ikke vi får se flere slike. 

Lenke til kommentar

 

Telsa har vel nemnt flere ganger att dem prøver å få til "hot-swop" stasjoner hvor hele batteriet til bilene byttes iløpet av minutter med ett fullladet ett også kan du kjapt kjøre videre :)

 

De har en slik stasjon, den er nedlagt. Det fungerte dårlig. Tror ikke vi får se flere slike. 

Hovedgrunnen var vel i alle fall opprinnelig at det var nesten ikke interesse for det:

 

"In June 2015, Tesla announced that of 200 invitations sent out to try the pilot pack swap station, only approximately five tried it. Tesla then invited all California Model S owners to try it out, but expected a low usage rate.[34] A survey showed that most users were not interested." (https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_station)

Lenke til kommentar

 

 

Telsa har vel nemnt flere ganger att dem prøver å få til "hot-swop" stasjoner hvor hele batteriet til bilene byttes iløpet av minutter med ett fullladet ett også kan du kjapt kjøre videre :)

 

De har en slik stasjon, den er nedlagt. Det fungerte dårlig. Tror ikke vi får se flere slike. 

Hovedgrunnen var vel i alle fall opprinnelig at det var nesten ikke interesse for det:

 

"In June 2015, Tesla announced that of 200 invitations sent out to try the pilot pack swap station, only approximately five tried it. Tesla then invited all California Model S owners to try it out, but expected a low usage rate.[34] A survey showed that most users were not interested." (https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_station)

 

 

Jeg tror hovedproblemet var utføringen, en måtte jo reservere time og styre på. Da faller poenget bort. 

Lenke til kommentar

Skal de ha bort alle fossilbilene så må de klare MYE bedre enn 30 mil på 20 minutter.

Hurtiglading er baren noe som unntaksvis benyttes. Majoriteten av ladingen foregår hjemme og da omtrent uten at det tar tid(ettersom bilen uansett står parkert). Når markedet for bensin reduseres, så forsvinner det mange bensinstasjoner. Dersom det ligger en stasjon mellom hjemmet og hytta, så er det brått de fossile bilene som gir rekkevidde angst.

 

Den generasjonene av el-biler som er i ferd med å komme, vil gjøre el-bilen god nok for den store majoriteten av bilbruken.

Når induksjonslading(eller en eller annen form for automatisk lading når du parkerer) kommer, så er det ikke marked igjen for å opprettholde prisene i det fossile markedet.

Lenke til kommentar

 

 

Fremdeles et stykke igjen til 900km rekkevidde på 3 minutter. Men går ut i fra at det er på plass i 2025 når nye fossilbiler endelig blir forbudt.

 

Hvem er det som kjører 900 km uten pause da?

 

Og her har vi enda en som ikke skjønner at det ikke er snakk om å kjøre 900km uten pause. Det er snakkom å bruke 3 minutter på å fylle for så å slippe å i det hele tatt tenke på fylling eller lading i en måned.

 

Poenget er at man nødvendigvis må ta pauser, og disse kan man bruke til å lade bilen.

 

Så lange turer er et sjeldent unntak. Med elektrisk bil slipper du å tenke på lading i det som er det vanlige bruksområdet: Hverdagen. Du plugger den bare i når du kommer hjem og lar den stå. Trenger ikke kjøre helt til en bensinstasjon.

Lenke til kommentar

 

 

Gjør det ikke mange ganger og er derfor så synd at jeg må ha en egen bil bare for dette.

Snakker om å gå baklengs inn i fremtiden med kortere rekkevidde og lengere tid for fylling av tanken vist 20-30 minutter ladetid er det som må til også i fremtiden.

 

Du trenger jo ikke en egen bil for det. Det er bare å hurtiglade.

 

Det er ikke bare når man vil komme fram og ikke vente i en liten halvtime på en hurtiglader, og er man heldig må man stå i kø for å vente på ledig lader og da går det ekstra tid.

Når det greier å bli kø på en bensinstasjon der fyllinga tar kun få minutter så er det vel ikke usansynlig at det kan bli kø ved ladestasjonene også og om ladetiden er 20-30 minutter kan køen fort bli langdryg.

 

Du trenger ikke nødvendigvis vente en halvtime på en hurtiglader. Det er vel ikke slik at du absolutt er nødt til å vente til batteriet nesten er flatt før du lader?

Lenke til kommentar

Høres ikke lukrativt ut i det hele tatt med mindre bilen minst takler 50 mil langkjøring om vinteren.

 

Forresten, noen som vet hvor mange ladestasjoner det er i finnmark langs E6 og i Nord Finland.

 

Det kommer helt an på kjøre mønsteret. Min går alt i fra 250 til tja 400 på en lading. Det holder i massevis. Det er sjeldent jeg har bruk for hurtiglader, med mindre jeg skal på lengre turer. Hjemme går det i 10A 230V. Noe som er mer enn nok, tidligere gikk det i 7A. 

 

Her feks kan du se stasjoner tilgjengelig : http://www.ladestasjoner.no/

Lenke til kommentar

En ting er at en bensinmotor har håpløst lav virkningsgrad sammenlignet med en elmotor men elbilen skal dra rundt med mange hundre kilo i dødvekt i form av batterier som en fosilbil ikke trenger å dra på.

Det sløses litt energi på å dra rundt med denne vekta som må trekkes fra i regnskapet for elbilen.

 

Det tilsvarer energi sløst knapt 1 desiliter mila på en 2,2 tonns Tesla.... og da overdriver jeg. Det er ikke så mye sløsing hvis du tenker etter. Hvilken bensinbil bruker 2,2kwt/mila? En bil med bagasje plass til 100 liter? Jeg kjører en elbil som veier 1,4 tonn. Bruker snitt 1,8kwt/mila/snitt hele året for å dra 1400kg. Fortell meg gjerne hvor mye 200kg ekstra dødvekt vil utgjøre sløsing i energi? Så tar vi dette og gjør om til tilsvarende energimengde til bensin på 9kwt/liter bensin. Det er ikke mye bensin/mila vi snakker om her. Så lite at vi ikke burde nevne dødvekt av batteri utenom påvirkning av rekkevidde på elbilen pga meget begrenset energikapasitet.

Lenke til kommentar

Høres ikke lukrativt ut i det hele tatt med mindre bilen minst takler 50 mil langkjøring om vinteren.

Einkvar elbil taklar 50 mil langkøyring om vinteren, men du må ta minst ei kort ladepause. Eg trur ikkje du finn mange som vil køyre 50 mil på glatte vegar i vintermørkret utan pause. Det er meir enn 7 timar med typisk gjennomsnittsfart på svingete norsk landeveg (70 km/t). Yrkessjåførar må ta minst 45 minutt pause etter maks 4,5 timar køyring.

 

Er det passeleg glatt, smalt og mørkt, kjem du deg forresten lett 50 mil utan lading i ein Tesla 100D. Sjølv om vinteren. Lågare fart = lågare forbruk. På langtur er det nok spillvarme frå elektronikk, batteri og motor til å halde kupeen varm. Mitt eige gjennomsnittsforbruk er lågare om vinteren enn om sommaren, og det har nok alt å gjere med at eg køyrer i norsk tempo på norske vegar om vinteren og mykje på Autobahn med A/C om sommaren.

 

Forresten, noen som vet hvor mange ladestasjoner det er i finnmark langs E6 og i Nord Finland.

 

Eg forstår ikkje heilt poenget med å telje dei. Det viktigaste er at det er nok av dei til at du kjem deg komfortabelt fram der du skal.
Lenke til kommentar

 

Fremdeles et stykke igjen til 900km rekkevidde på 3 minutter. Men går ut i fra at det er på plass i 2025 når nye fossilbiler endelig blir forbudt.

 

Tviler på at bensin/diesel blir forbudt. Kanskje om 100-500 år.

Er det nokon grunn til å ikkje{/i] forby bilar som slepp ut giftige gassar på gateplan, når vi har gode og rimelege alternativ?

 

At dei vert forbode i dei fleste store byar, er i alle fall rimeleg sikkert. Tippar dei først vert utestengt frå byar på dagar med mykje forureining (Bergen stengjer allereie ute halvparten av eksosbilane på forureina dagar), deretter frå bysentra uansett, deretter vert det forbode å selje dei. Det er kanskje ti-femten år fram i tid. Til slutt er det berre veteranbilar som får lov til å gå på bensin eller diesel på visse vilkår.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det nokon grunn til å ikkje{/i] forby bilar som slepp ut giftige gassar på gateplan, når vi har gode og rimelege alternativ?

 

At dei vert forbode i dei fleste store byar, er i alle fall rimeleg sikkert. Tippar dei først vert utestengt frå byar på dagar med mykje forureining (Bergen stengjer allereie ute halvparten av eksosbilane på forureina dagar), deretter frå bysentra uansett, deretter vert det forbode å selje dei. Det er kanskje ti-femten år fram i tid. Til slutt er det berre veteranbilar som får lov til å gå på bensin eller diesel på visse vilkår.

Det er ikke sikkert et forbud blir nødvendig. Når de fleste nye biler er elektriske vil også behovet for fossile drivstoff synke markert. Bensinstasjoner vil bli lagt ned, noe som setter ytterligere fart på utfasing av fossilbiler, produksjon og distribusjon av drivstoff blir dyrere når volumene synker og nedgangen forsterkes ytterligere..

 

Da vil du til slutt sitte igjen med entusiastene og de med spesielle behov og jeg gjetter på at de vil være et like stort problem for sitt nærmiljø som kullfyrte damplokomotiv er i dag. ;)

Lenke til kommentar

 

Er det nokon grunn til å ikkje{/i] forby bilar som slepp ut giftige gassar på gateplan, når vi har gode og rimelege alternativ?

 

At dei vert forbode i dei fleste store byar, er i alle fall rimeleg sikkert. Tippar dei først vert utestengt frå byar på dagar med mykje forureining (Bergen stengjer allereie ute halvparten av eksosbilane på forureina dagar), deretter frå bysentra uansett, deretter vert det forbode å selje dei. Det er kanskje ti-femten år fram i tid. Til slutt er det berre veteranbilar som får lov til å gå på bensin eller diesel på visse vilkår.

Det er ikke sikkert et forbud blir nødvendig. Når de fleste nye biler er elektriske vil også behovet for fossile drivstoff synke markert. Bensinstasjoner vil bli lagt ned, noe som setter ytterligere fart på utfasing av fossilbiler, produksjon og distribusjon av drivstoff blir dyrere når volumene synker og nedgangen forsterkes ytterligere..

 

Da vil du til slutt sitte igjen med entusiastene og de med spesielle behov og jeg gjetter på at de vil være et like stort problem for sitt nærmiljø som kullfyrte damplokomotiv er i dag. ;)

 

 

Høres ut som en fin løsning der jeg kan ha en elbil til de daglige gjøremålene og en gammel amcar til sommerbruk.

Både pose og sekk.

Lenke til kommentar

 

 

 

I motsetning til hva elbil-disiplene tror så er det faktisk ikke alle som har mulighet til å lade hjemme eller på jobb. Da må man lade på ladestasjoner. De færreste gidder å sitte 30 minutter på ræva flere ganger i uka mens de venter på at batteriet skal bli fullt. Er det to foran deg i ladekø blir det plutselig over en time.

 

Evt. kan man gjøre slik:

elbil1.jpg?chk=29E079

 

 

Der kom det ja, alle som liker elbiler er disipler av menigheten.. 

 

Man kan kombinere lading av bil med mye. Det er ofte man har en time å slå i hel til å handle, gå tur osv. Det er bedre å se mulighetene, ikke bare værst tenkelig. Men slapp av, ingen tvinger deg :) enda iallefall :p

Ja, kjøpesentrene har ofte lademuligheter. Alle har ikke det hjemme, og heller ikke på jobben..men nærmeste hurtiglader er ikke langt unna, dersom påstått avstand mellom hjem og jobb er litt lang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...