MAJIZZDICK Skrevet 26. oktober 2016 Del Skrevet 26. oktober 2016 Hei! Er helt håpløs i mikroøkonomi, og trenger sårt hjelp til en oppgave. "Anta at vi ser på en profittmaksimerende bedrift i et frikonkurransemarked. Bedriftens kostnadsfunksjon kan vi anta er gitt ved: C(x) = x2+16 hvis x > 0 hvor x = bedriftens produksjonsnivå". a) Hvor mye ønsker bedriften å produsere hvis produktprisen er 10 kroner? Svaret jeg kom frem til her er x2+16 = 2 * 10 = 20. b) Hvor mye ønsker bedriften å produsere hvis produktprisen er 6 kroner? Satte da inn 6 istedenfor 10, og fikk 12. c) Utled bedriftens tilbudsfunksjon. Her er jeg stuck. Er det noen som kan gå over denne/hjelpe meg? Tror jeg egentlig har bomma totalt. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 26. oktober 2016 Del Skrevet 26. oktober 2016 Hei! Er helt håpløs i mikroøkonomi, og trenger sårt hjelp til en oppgave. "Anta at vi ser på en profittmaksimerende bedrift i et frikonkurransemarked. Bedriftens kostnadsfunksjon kan vi anta er gitt ved: C(x) = x2+16 hvis x > 0 hvor x = bedriftens produksjonsnivå". a) Hvor mye ønsker bedriften å produsere hvis produktprisen er 10 kroner? Svaret jeg kom frem til her er x2+16 = 2 * 10 = 20. Hvor kommer dette regnestykket fra? Og hva kjennetegner bedriftens tilpasning i fri konkurranse? Lenke til kommentar
MAJIZZDICK Skrevet 26. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2016 (endret) Jeg deriverte funksjonen x2+16 og fikk 2, ganget så med produktprisen på 10 og fikk 20. Regner med jeg er HELT på bærtur.. Bedriftens tilpasning i fri konkurranse er vell at den vil produsere mest mulig, til lavest mulig pris? Nei, jeg vet faktisk ikke. Har sittet fast over lang tid, og forstår ikke mikroøkonomi.. Edit: Prisen må være fastsatt i samspill mellom etterspørsel og tilbud? Endret 26. oktober 2016 av AlbertoFrans Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 26. oktober 2016 Del Skrevet 26. oktober 2016 Du deriverer, og det er bra, da er du ett steg på veien. Dessverre deriverer du feil. Og du skal ikke gange med produktprisen, du skal sette den deriverte lik prisen. Bedriften ønsker å tjene mest mulig penger. Overskuddet er gitt ved inntekter minus utgifter. Inntekt er gitt ved pris ganger antall og utgiftene er kostnadsfunksjonen. Lenke til kommentar
MAJIZZDICK Skrevet 26. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2016 Ååååja! Tror jeg forstår det sånn halvveis nå! Takk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå