geir__hk Skrevet 26. oktober 2016 Del Skrevet 26. oktober 2016 Heisann. Da hadde vinterklimaet ubønnhørlig kommet, og piggdekk er satt på bilen. Husker fra da jeg kjørte opp at det fra kjørelærer ble påstått at man bør fjerne småstein som er fastkilt i dekkmønsteret på grunn av at småsteinene bidro til stor slitasje. Dermed tok jeg flatskrujernet fatt å begynte å "pelle småstein" fra dekkene. Tok så mye jeg kunne, også stein som hadde kilt seg inni mindre dekkmønster (har Nokia Hakka 5) i størrelseorden sikkert mindre enn 2mm. Det jeg tenker på er om dette var bortkastet tid? Tror jeg holdt på i mer enn 20 minutter på å fjerne småstein fra kun 2 dekk. Finnes det noen faktiske tester på dette? Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 27. oktober 2016 Del Skrevet 27. oktober 2016 og neste gang du kjører så har du like mange steiner igjen.. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 27. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2016 Det var jo mye til optimistiske svar å få her . Vel - nå har jeg stilt samme spørsmålet på nettsiden til Nokiantyres dått ænn'o, så vår vi se hva ekspertene svarer Lenke til kommentar
fotonisse Skrevet 28. oktober 2016 Del Skrevet 28. oktober 2016 Heisann. Da hadde vinterklimaet ubønnhørlig kommet, og piggdekk er satt på bilen. Husker fra da jeg kjørte opp at det fra kjørelærer ble påstått at man bør fjerne småstein som er fastkilt i dekkmønsteret på grunn av at småsteinene bidro til stor slitasje. Dermed tok jeg flatskrujernet fatt å begynte å "pelle småstein" fra dekkene. Tok så mye jeg kunne, også stein som hadde kilt seg inni mindre dekkmønster (har Nokia Hakka 5) i størrelseorden sikkert mindre enn 2mm. Det jeg tenker på er om dette var bortkastet tid? Tror jeg holdt på i mer enn 20 minutter på å fjerne småstein fra kun 2 dekk. Finnes det noen faktiske tester på dette? Jeg gjorde det samme som deg tidligere når jeg tok av vinterhjula etter endt sesong, slik at lamellene ikke ble unødig belastet gjennom det halve året de lå rolig. Men etter at jeg forhørte meg litt med et dekkverksted, så så de at det gjorde ikke de med dekk som lå lagring (dekkhotel) hos dem (og det kan jo selvfølgelig ha noe med at de ønsker å selge flere dekk), men at det var smart å ta ut de største steinene som lå i mellom lamellene. Så nå tar jeg kun ut de største steinene når jeg bytter dekk, resten av de små steinene blir en stort sett kvitt ved en 2-3 gasspådrag og litt aktiv svinging. Men ved pen kjøring på en sandvei e.l., så er jo stort sett dekkmønsteret fullt av småstein igjen. Men en liten tur med noen gasspådrag og litt aktiv svinging, så er småsteinene stort sett borte igjen. Du gjør i hvert fall ikke noe feil med å fjerne dem før lagring, det gjør som sagt jeg også med de største steinene, men om det har så veldig mye for seg er jo noe helt annet. Det føles i hvert fall greit at de største steinene er fjernet Lenke til kommentar
skrekk Skrevet 28. oktober 2016 Del Skrevet 28. oktober 2016 Peller kun vekk de største, tviler på at det har noe for seg å pelle vekk alt du ser. På min forrige bil hadde jeg 2 Nokian og 2 Conti piggfrie vinterdekk. Her var det veldig mye småstein i lamellene på Nokian-dekkene og nesten ingen i Conti-dekkene. Gjentok seg hvert år, enten dekkene satt foran eller bak. Veldig rart å se, regner med det har noe med design på lamellene eller gummiblanding å gjøre. Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 28. oktober 2016 Del Skrevet 28. oktober 2016 Har ikke merket noe på dekkenes levetid, men det kan jo gi mindre slitasje på asfalten og så er det jo hyggelig overfor andre at det ikke blir steinsprut fra din bil Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 28. oktober 2016 Del Skrevet 28. oktober 2016 Har ikke merket noe på dekkenes levetid, men det kan jo gi mindre slitasje på asfalten og så er det jo hyggelig overfor andre at det ikke blir steinsprut fra din bil Problemet med den er at etter få meter så er det like mange steiner i dekkene igjen så steinsprut problemet kommer enok ikke unna Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 29. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2016 At dekkhotellene ikke fjerner stein i mønster og lameller sier seg vel selv, da det kan være tidkrevende. Har ennå ikke fått svar fra henvendelsen min via nokiantyres nettsiden. 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 29. oktober 2016 Del Skrevet 29. oktober 2016 Det er vell forholdsvis åpenbart at dekket ikkje har godt av at stein får grave seg inn i dekket. Men spørsmålet er om det er fornuftig tidsbruk med i forhold til kor mykje betre held seg. Utan å ha særlig peiling på dekk så tenker eg umiddelbart at det ikkje er særlig hensiktsmessig. Innan dekket blir ødelagt av slikt så er vell gummien såpass hard at dekket bør skiftast uansett. Ein bør sjølvsagt fjerne stein som er så store at det går utover veggrepet, men utover det ser eg ikkje at det er hensiktsmessig tidsbruk. Det må i så fall være for dei som er så gjerrige at både tidsbruk og trafikksikerheit er mindre viktig enn å spare pengar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå