Gå til innhold

Krever CO2-fond for å rense skip og tungtransport


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Endelig et forslag til en fornuftig politisk løsning på CO2 tiltak. Det er betalt over 50 milliarder NOK i CO2-avgift til statskassen siden det ble innført, og CO2 utslippene har bare steget. Fiskalskatt er med andre ord ikke egnet til å få ned utslipp. NOx-fondet viser at det går an å få ned utslipp basert på øremerkede inntekter fra innbetalt avgift på NOx utslipp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et godt alternativ til EUs klimakvoter. Disse kvotene er slik at en europeisk bedrift får kvoter hvert år. Foreløpig flere enn de har behov for. Overskuddskvotene settes i banken og banken får gjerne i oppdrag å selge dem. Resultatet er naturligvis at en kvote er intet verdt (ca kr 30 for en kvote som liksom skal føre til at et tonn CO2 fjernes). Resultatet er at enkelte kjøper disse kvotene for å vise hvor klimavennlige de (de koster jo praktisk talt ingen ting).

 

Dette kvotesystemet er et eksempel på at en smart ide er blitt pervertert og utviklet seg til der motsatte av det som var hensikten. Opprinnelsessertifikatene for fornybar strøm er av samme ulla.

 

Norske myndigheter snakker stadig om å kjøpe x antall millioner kvoter. Hvorfor gjør de det når det ikke fører til et gram reduksjon av CO2-utslipp?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...