Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Markedsføre "reduserte priser" på bruktbiler - lov?


grenness

Anbefalte innlegg

Jeg ser stadig at bilforhandlere har "elleville dager" (sukk...) og selger brukte biler med rabatt.

Er det skjedd en oppmykning på dette området?

Jeg minnes fra tiden på skolebenken for veldig lenge siden at man ikke kunne reklamere for rabatt på en gjenstand som det ikke fantes noen tilsvarende omsetning på?

 

En bruktbil er jo unik, så når for eksempel Møller Bil avdeling CC Vest i dag sender meg invitasjon til bruktbil-dager og reklamerer for at 40 bruktbiler selges med inntil 40.000 i rabatt, så er jo spørsmålet "rabatt av hva?"

Har de en VW Golf 2014-modell priset til 200.000,- som de ikke får solgt, så endrer de prisen til 160.000,-, men i og med at den ikke ble solgt til 200.000,- så er jo den "reduksjonen" ikke noe annet enn en endring av teksten på prislappen?

Elektrokjedene har vel fått såpass med kjeft når de opererer med fiktive før/nå-priser at de har sluttet med dette, er det noe annerledes for bilbransjen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Se Forbrukerombudets prismarkedsføringsveiledning. Det følger av punkt 4.3 at salgsmarkedsføring (som f.eks. "-40 %") av bruktbiler, som er individuelle ytelser, ikke er lovlig.

 

I sak nr. 9/91 uttalte Markedsrådet, som håndhever markedsføringslovgivningen (mine uthevelser):

 

Markedrådet er enig med FO i at det for brukte biler ikke eksisterer noen fast pris som er egnet til prissammenligning. Prisen vil være avhengig av ulike forhold ved bilen, sammenholdt med etterspørselen i markedet. Den pris kunden selv er villig til å gi, vil i langt høyere grad enn ved standardvarer, være et moment av betydning for hvilken pris selgere kan oppnå. Markedsføring av brukte biler med angivelse av at det gis "rabatt" eller "prisavslag" vil derfor lett kunne gi kunden inntrykk av at bilen selges for pris som er lavere enn den pris interesserte kjøpere generelt er villig til å gi. Å inngi kunden en slik forestilling, må i de ordinære tilfelle anses villedende.

 

Det reelle forhold vil vanligvis være at det første prisforlangende var for høyt, slik at bilen ikke har latt seg selge for denne prisen innen den ordinære salgstid prisen er beregnet i forhold til. En variant kan være at selgeren ikke har funnet det forretningsmessig forsvarlig å vente på at det eventuelt ville dukke opp en kjøper som var villig til å betale prisforlangendet, og forsøker derfor en lavere pris. Noen "rabatt" el.lign. vil det i disse tilfellene ikke være tale om. Det dreier seg i realiteten om en prisjustering i forhold til markedet på angjeldende tidspunkt. Selgeren har ingen reell dekning for å mene at bilen kan selges for et høyere beløp innen en rimelig tid. Bilen har da ikke en markedspris på det nivå som er utgangspunktet for "rabatten". Den pris som forlanges, er den selgeren mener han bør ha for bilen, ut fra en avveining av omkostninger og vurdering av markedet for slike biler på det aktuelle tidspunkt.

 

Markedsrådet vil ikke utelukke at det også ved salg av brukte biler kan være situasjoner der det reelt er tale om et prisforlangende som klart ligger under markedspris. Det kan f.eks. være tilfelle ved realisasjon av slike biler p.g.a. opphør av forretningen, eller der salg p.g.a. en meget anstrengt likviditet er nødvendig, slik at salg må skje raskt og til en pris betydelig under den pris man ville kunne oppnå ved å selge over en normal tidsperiode. Om det også i andre tilfelle kan være rom for å angi en "før- og nå-pris", finner Markedsrådet ikke grunn til å gå nærmere inn på, idet det ikke foreligger opplysninger som tilsier at slike forhold foreligger i nærværende sak. Markedsrådet vil i denne forbindelse understreket utformingen av annonsen har avgjørende betydning for hvorvidt kunden villedes i disse tilfellene. I prinsippet må derfor enhver markedsføring vurderes separat.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...