Harald Brombach (digi.no) Skrevet 26. oktober 2016 Del Skrevet 26. oktober 2016 Bråbrems i salget av smartklokker Lenke til kommentar
Lars-Erik Skrevet 26. oktober 2016 Del Skrevet 26. oktober 2016 Hva skal du med smartklokker til 6.000 når er treningsarmbånd til 1000 kr har alt du trenger (inkl varsel fra mobilen og mulighet til å lese SMS og e-post på klokka)? 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 26. oktober 2016 Del Skrevet 26. oktober 2016 Hvor er moto? Det er Lenovo. Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 26. oktober 2016 Del Skrevet 26. oktober 2016 Smartklokker er noe tull. Som om ikke mobilen tar nok av vår oppmerksomhet allerede. 4 Lenke til kommentar
Lars-Erik Skrevet 26. oktober 2016 Del Skrevet 26. oktober 2016 Smartklokker er noe tull. Som om ikke mobilen tar nok av vår oppmerksomhet allerede. Jeg har en aktivitetsklokke som kan vibrere når jeg får samtale, SMS eller andre meldinger på mobilen. Det er helt genialt. For det første slipper jeg å plage andre med ringelyd. For det andre kan jeg se på klokka hvem som ringer eller hvem jeg får melding fra. Og trenger ikke ta opp telefonen. Jeg kan også lese meldingene på klokka og avgjøre om jeg må svare uten å ta opp mobilen. 2 Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 26. oktober 2016 Del Skrevet 26. oktober 2016 Godt jeg var smart nok til å ikke kjøpe dette vaset Lenke til kommentar
_Nils_ Skrevet 26. oktober 2016 Del Skrevet 26. oktober 2016 Hva skal du med smartklokker til 6.000 når er treningsarmbånd til 1000 kr har alt du trenger (inkl varsel fra mobilen og mulighet til å lese SMS og e-post på klokka)? Nja, Garmin Fenix 3 har funksjoner jeg ønsker meg i en smartklokke som du ikke får på treningsarmbåndet. Nå er Garmin Fenix 3 mer eller mindre den eneste som leverer det jeg ønsker meg også, så... lite valg Lenke til kommentar
0slo Skrevet 26. oktober 2016 Del Skrevet 26. oktober 2016 Godt jeg var smart nok til å ikke kjøpe dette vaset Hvorfor det? Fordi det ikke er "hipt og kult" nok? Håper virkelig ikke det er hvor mye et produkt selger som ligger i bunn for hva du kjøper eller ikke kjøper Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 26. oktober 2016 Del Skrevet 26. oktober 2016 (endret) Godt jeg var smart nok til å ikke kjøpe dette vaset Hvorfor det? Fordi det ikke er "hipt og kult" nok? Håper virkelig ikke det er hvor mye et produkt selger som ligger i bunn for hva du kjøper eller ikke kjøper Fordi jeg hadde "smartwatch" for over 10 år siden, og er ett overprisa leketøy. Bluetooth er omtrent like stabilt som Drumpf Endret 26. oktober 2016 av fo2re Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 26. oktober 2016 Del Skrevet 26. oktober 2016 Bare spør Ellen Degeneres: "So excited for the Apple Watch. For centuries, we’ve checked the time by looking at our phones. Having it on your wrist? Genius." Lenke til kommentar
lassevk Skrevet 26. oktober 2016 Del Skrevet 26. oktober 2016 Det store problemet med smartklokker er at de blir ikke nevneverdig bedre. De nye modellene kommer med akkurat samme dårlige batterikapasitet som de gamle, og det er nr. 1 problem med dem. Dermed har alle de som har lyst til å kjøpe smartklokke allerede kjøpt en, og det er svært liten grunn til å oppgradere. 2 Lenke til kommentar
Lars-Erik Skrevet 26. oktober 2016 Del Skrevet 26. oktober 2016 Det store problemet med smartklokker er at de blir ikke nevneverdig bedre. De nye modellene kommer med akkurat samme dårlige batterikapasitet som de gamle, og det er nr. 1 problem med dem. Dermed har alle de som har lyst til å kjøpe smartklokke allerede kjøpt en, og det er svært liten grunn til å oppgradere. Eksakt hvorfor jeg kjøpe et aktivitetklokke i stedet. Den holder i 3-4 uker mellom hver lading. Og den gjør det viktigste. Viser klokka. Varsler når noen ringer eller jeg får meldinger (med navn og mulighet til å lese meldingene). Og er ikke en stor klump :-) 1 Lenke til kommentar
Magic mushrom Skrevet 26. oktober 2016 Del Skrevet 26. oktober 2016 Bråbrems i salget av smartklokker Smartklokker er et interessant strategisk case. Klokkene skulle selvfølgelig vært autonome - man skulle kunne ringe, sende sms og lese spesialtilpassede nettsider uten å måtte pare dem med en telefon. Men da risikerer Google og Apple å undergrave sin telefonbusiness, så derfor lanserer de i stedet nærmest ubrukelige dingser. Om ikke lenge vil noen lansere virkelig brukbare autonome håndleddsmaskiner. Da må de store følge etter, eller se noen andre løpe fra dem, slik de selv i sin tid løp fra Nokia og Alta Vista.. 1 Lenke til kommentar
Herr Akkar Skrevet 26. oktober 2016 Del Skrevet 26. oktober 2016 Jeg vil da si at min LG Watch R har vært meget tilfredsstillende i de nesten to årene jeg har hatt den. Ikke én gang har den gått tom for batteri, og min daglige rutine er uendret siden jeg byttet ut min Omega Seamaster -- ta av klokken og legg den på fast plass på skrivebordet når jeg legger meg. Lysstyrken er så god at jeg ser klokken utmerket i dagslys selv i ambient mode (fikk en tidlig modell med høyere lysstyrke, ingen innbrenning etter to år), den viser tiden konstant, i motsetning til Apple Watch, og sparer meg fra å dra opp mobilen et utall ganger i løpet av dagen. Jeg styrer lydbok- og musikk-avspilling, viser og sender kjappe svar på meldinger (SMS, multiple epost-konti). Ser varsler om forsinkelser i trafikken, påminnelser om avtaler, fartskontroller på veien etc. Blåtanntilkoplingen har vært uproblematisk, den går over på WiFi når mobilen er utenfor rekkevidde og går tilbake til blåtann automatisk. Har aldri feilet. En ting er sikkert, jeg kommer ikke til å gå tilbake til tradisjonell klokke, for denne har gitt meg merverdi. Ikke like pen, men grei nok, og ser ut som et tradisjonelt ur og ikke en firkantet kloss. 1 Lenke til kommentar
Mazeking Skrevet 26. oktober 2016 Del Skrevet 26. oktober 2016 Skaffet meg iPad med en gang den kom og brukte den en del i starten, men fikk aldri "angst" av å gå fra Pad´en til slutt ble den mindre og mindre brukt. Så forsøkte jeg meg på et android brett da dette skulle være "fritt for tvangstrøyen" til Apple. Kan ikke dette kaoset av ikoner og skjermer hadde noen større nytteverdi. Etter dette skaffet jeg meg en Pebble som skulle være "det nye store" innen smartklokker. Ingen av disse devicene tilførte meg noe jeg ikke kunne leve uten. Det eneste jeg MÅ ha med meg ut av døra om morgenen er smarttelefon og bærbar PC. Alt mulig annet av devicer klarer jeg meg fint uten. Hater dessuten at alle disse devicene skal lades i tide og utide. Tror nok de fleste har det sånn og at hele bransjen sliter med å gjøre smartklokker og i sin tid nettbrett til Need to have. Er fortsatt i kategorien nice to have Lenke til kommentar
alpha547 Skrevet 26. oktober 2016 Del Skrevet 26. oktober 2016 Jeg forsøkte å grave i disse smartklokke-analysene i sommer, når det ble publisert flere artikler om både nedgang og oppgang til omtrent samme tid. Det jeg fant ut var at de fleste produsenter (bl.a. Apple) ikke hadde offentliggjort salgstall i det hele tatt, noe som også kommer frem i første setning i artikkelen her: "IDC mener". Så egentlig er dette ren finger i lufta gjetning basert på et svært lite eller dårlig datagrunnlag. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. oktober 2016 Del Skrevet 26. oktober 2016 Jeg husker den tida telefonene skulle være så små som mulige. De var ikke til bryderi i lomma, brakk ikke og knuste ikke skjermene sine. Dagens telefoner er kompromissmaskiner som skal gjøre alt en telefon kan pluss litt av det man bruker bærbar PC/nettbrett til, med den konsekvensen at de blir ubehagelig store. Jeg skulle gjerne byttet ut telefonen med en smartklokke, men da må den være ekte smart, altså kunne ringes med og lese/skrive SMS. Selv om man må gå noen år tilbake i knoting med små knapper etc. Da kan jeg droppe hele kompromissmaskinen. Når jeg har behov for PC-oppgaver så drar jeg heller frem en skikkelig bærbar PC, i stedet for en telefon som er alt for knotete å skrive på og har for få tilkoblingsmuligheter, lite kraft, alt for begrenset OS osv. Når jeg har behov for å ta bilder så tar jeg med et ekte kamera i stedet for det dårlige som er integrert i kompromissmaskinen. Jeg tar det som en selvfølge at alle disse enhetene skal kunne fungere selvstendig, men også ha muligheten til å kommunisere sammen trådløst når det for eksempel er behov for å koble PCen på nett eller overføre bilder fra kamera til nett eller PC. Dagens telefoner er Jack of all trades, master of none. 1 Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 26. oktober 2016 Del Skrevet 26. oktober 2016 Smartklokker er noe tull. Som om ikke mobilen tar nok av vår oppmerksomhet allerede. Jeg har en aktivitetsklokke som kan vibrere når jeg får samtale, SMS eller andre meldinger på mobilen. Det er helt genialt. For det første slipper jeg å plage andre med ringelyd. For det andre kan jeg se på klokka hvem som ringer eller hvem jeg får melding fra. Og trenger ikke ta opp telefonen. Jeg kan også lese meldingene på klokka og avgjøre om jeg må svare uten å ta opp mobilen. Poenget mitt er at vi allerede bruker alt for mye tid på like "smarte" enheter som egentlig gjør oss dumme. Jeg ønsker å slippe fri fra mobiltelefonen, ikke få den på armen Lenke til kommentar
MrL Skrevet 26. oktober 2016 Del Skrevet 26. oktober 2016 (endret) Hva skal du med smartklokker til 6.000 når er treningsarmbånd til 1000 kr har alt du trenger (inkl varsel fra mobilen og mulighet til å lese SMS og e-post på klokka)? En mobil til 1.500-3.000 har stort sett samme funksjoner som en mobil til 7.000 også. Men det handler ikke om hva den gjør, men hvor godt den utfører de funksjonene - og hvordan det oppleves. Endret 26. oktober 2016 av MrL 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå