Gå til innhold

Video capturing

petterms

Anbefalte innlegg

Ser ikke ut til at det er store interessen for video capturing her i forumet, men jeg lurer på om noen har erfaringer med VIVO mulighetene på dette eller tilsvarende kort: Sapphire Radeon 9200

Jeg vet at det kun har støtte for DirectX 8.1, men jeg er mest ute etter en løsning med video inn mulighet og 2 skjermer, noe som det kortet har.

Kan det (eller andre) f.eks. ta videocapture i VCD format (størrelses messig) 352x288 25 fps ukomprimert AVI, uten å lage bildet mer grovkornet enn det det er i utgangspunktet (analogt VHS signal) ? Det hadde vært supert, for jeg har planer om å bruke det sammen med TMPGEnc for å generere VCD'er av gamle familie filmer som finnes på VHS.

Hva med capture i full 720x576 25fps kvalitet? Noen forslag til denslags?

Dersom det finnes noen andre skjermkort til under 1500 med god video capture kvalitet kan de også være aktuelle.

Noen forslag?

Petter

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mener disse ATI-baserte VIVO-kortene skal kunne grabbe 704x576 i 25 fps uten problem. De største problemene er vel prosessorkraft og skrivehastigheten mot disken som skal ta imot informasjonen.

Jeg grabbet en gang i tiden et opptak på 2x15min fra VHS i 352x288 til ukomprimert AVI på et ATI 7500 VIVO. Fikk en del frame drops som kunne skyldes dårlig defragmentert disk, mangel på prosessorkraft (hadde en PIII 733) eller noe sånt. Lyddelen ble ikke påvirket av dette (merkelig nok).

Spilte man av den ukomprimerte AVI'en, ble mangelen på frames på en eller annen måte kompensert med at noen forliggende frames ble vist på nytt (hakking) der hvor det manglet frames for å holde lyden i synk.

Eter koding til DivX forsvant denne "egenskapen", og lyden kom ut av synk der hvor det manglet en frame eller to. Så på slutten av filene var lyden nesten et helt sekund ute av synk.

Men tilbake til din problemstilling. Jeg mener at grabbing skal gå helt fint forutsatt at du grabber til en defragmentert partisjon på disken. Regner med at du har maskin av nyere dato og minne i massevis.

Angående kvalitet så er VHS såpass "røten" at man greier seg med 352x288. Men spiller du det av fra maskinen til TV (eller full screen på monitoren) vil ikke bildet være like skarpt og detaljert som originalen. Du kan jo prøve å grabbe både i 704x576 og 352x288, kode det om og se hva du liker best.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...