surfin atari Skrevet 28. november 2003 Del Skrevet 28. november 2003 Topic sier vel alt? Har planer om å kjøpe en HP Jornada 820 med engelsk tastatur. Vet at det er enklere med andre bærbare å få til de norske bokstavene, men tviler på at det er like lett med denne. Er det noen som vet om det i det hele tatt er mulig å få inn æøå i dokumentar på slike maskiner? Noe mulighet for å få det til å fungere, jeg kan ikke tenke meg noe annet enn eventuelt å "paste" inn æøå.- Lenke til kommentar
|SeVen| Skrevet 28. november 2003 Del Skrevet 28. november 2003 Tror du sliter litt her ja. Ikke at jeg er noe expert på journadaer. Er det så mye billigere å importere da ? Lenke til kommentar
Scienide Skrevet 28. november 2003 Del Skrevet 28. november 2003 En (noe tungvint) løsning er å bruke "Alt"-tasten. Hold nede "Alt" og skriv inn tallkombinasjonen på NumPad'en... Æ = Alt + 0198 Ø = Alt + 0216 Å = Alt + 0197 æ = Alt + 0230 ø = Alt + 0248 å = Alt + 0229 Når du slipper "Alt" vil karakteren komme frem. (Hentet ut fra Character Map i Windows XP) Lenke til kommentar
LuftWaffel Skrevet 28. november 2003 Del Skrevet 28. november 2003 Du kan jo bruke ascii koder.. Ikke så praktisk men.. alt + 0229 = å alt + 0230 = æ alt + 0248 = ø Lenke til kommentar
Ganske Skrevet 28. november 2003 Del Skrevet 28. november 2003 Du kan fint setja opp operativsystemet til å tru at du har norsk tastatur. Då får du norske teikn, sjølv om det står noko anna på tastane. Det verste er å læra seg kvar du finn parentesar og anna teiknsetjing, men det går fint når du får litt trening. Viss du synest det er vanskeleg, kan du laga klistrelappar. I tillegg finst det bombesikkert ein del gratisprogram som du kan bruka til å definera tastekombinasjonar. Ctrl-Alt-E/O/A eller noko. Viss det er noko sånt du er på jakt etter, får du sikkert betre hjelp i eit av programvareforuma. Lenke til kommentar
YokiShoki Skrevet 28. november 2003 Del Skrevet 28. november 2003 Går det ikke an å bestille norsk tastatur til den da, her hjemme. Så kan du bare bytte det ut Lenke til kommentar
schloemi Skrevet 28. november 2003 Del Skrevet 28. november 2003 det er bare å sette "input language" til norsk i windows xp.. så funker det som smurt.... Lenke til kommentar
Mushaboom Skrevet 28. november 2003 Del Skrevet 28. november 2003 Går det ikke an å bestille norsk tastatur til den da, her hjemme. Så kan du bare bytte det ut han snakker om en bærbar pc... Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 28. november 2003 Del Skrevet 28. november 2003 det er bare å sette "input language" til norsk i windows xp.. så funker det som smurt.... han mangler jo fremdeles knappene fysisk Lenke til kommentar
surfin atari Skrevet 28. november 2003 Forfatter Del Skrevet 28. november 2003 (endret) Takk for innspill HP Jornada 820 er en bærbar pc (ultraportabel instant on / off faktisk) og har vel heller ikke num.keys... Men det er kanskje mulig å kjøre et program for å lage hurtigtaster á ctrl o = ø. Problemet er bare at operativsystemet er Windows CE og jeg aner ikke om dette kan kjøre slike programmer, tvilsomt egentlig. Da er det vel bare igjen å paste inn æøå (om dette i det hele tatt funker) og kjøre en traumatisk stavekontrollvask på annen maskin etter å ha skrevet på Jornadaen. Noen bedre forslag? Edit: vil tro at dette er relevant for flere av dere siden en Jornada med engelsk tastatur vil gå for en fjerdel av prisen som en med norsk tastatur. Det er en brukbar maskin og jeg holder på å få til å prute den ned i 500,-! Endret 28. november 2003 av surfin atari Lenke til kommentar
pertm Skrevet 28. november 2003 Del Skrevet 28. november 2003 (endret) Går det ikke an å bestille norsk tastatur til den da, her hjemme. Så kan du bare bytte det ut han snakker om en bærbar pc... Skulle ikke forundre meg om det gikk an å kjøpe et norsk tastatur fra HP. Det koster helt sikkert mer enn et vanlig tastatur. En annen mulig løsning er å skaffe seg et eksternt tastatur. Hvis det er word du bruker mest kan du jo sette word til automatisk rette de mest vanlige ordene med æøå, som feks. 'a' til 'å'. Blir nok litt vanskelig når det er ord som skrives med og uten norsk tegn som "for" til "før" ville blitt vanskelig å vite hva som skal være der. Endret 28. november 2003 av pertm Lenke til kommentar
Ganske Skrevet 28. november 2003 Del Skrevet 28. november 2003 Problemet er bare at operativsystemet er Windows CE og jeganer ikke om dette kan kjøre slike programmer, tvilsomt egentlig. Ah, såpass sært, altså Det ville ha overraska meg om det ikkje fanst ein heil haug med nyttige småprogram til WinCE. Viss det hadde vore ein Psion, ville det ha vore fullstendig trivielt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå