Gå til innhold

Forretningsetikk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fikk høre om dette tilfellet i går.

En mann som er ansatt som daglig leder i et interkommunalt selskap driver et inkassoselskap på si som får sine oppdrag kun fra det interkommunale selskapet. Jeg har spekulert i om det faktisk er ulovlig, men antakelig ikke, dog vil jeg likevel kalle det kontroversielt.
Hans inkassoselskap følger ikke vanlig saksgang for inkassoselskaper ved først å sende et krav i posten til skyldner, deretter forliksråd, nei, han hopper bukk over disse mulighetene og sender kravet rett til Tingretten. Det interkommunale selskapets «kunder» er alle huseiere, så de sitter på fast eiendom, krav går derfor rett til utpanting. Det gir også skyhøye salærer i forhold til det et inkassokrav normalt innbringer.
Jeg synes det er heller tvilsomt det vedkommende daglig leder foretar seg, som nok ikke er kjent i de seks-sju kommuner som er eiere av det interkommunale selskapet.

Lenke til kommentar

Det der er ikkje bare tvilsomt, inkassoloven er streng og saksgangen skal følges.

Dette er nok noe som for eksempel en lokalavis bør skrive litt om.

Men så vidt jeg forstår, er det anledning til å sende innkrevingssaker rett til Tingretten. Men jeg har likevel ikke hørt om at andre følger en slik praksis.

Lenke til kommentar

Dette er velkjent. Går fra at dette er et interkommunalt renovasjonsselskap, og de "tar seg til rette" ang. betalingskrav – med loven i hånd. Helt vanvittig at de kan gå til tvangssalg av eiendommen når det fins andre verdier lett tilgjengelig, men slik er det i "rettsstaten" modell Norge.

Lenke til kommentar

Dette er velkjent. Går fra at dette er et interkommunalt renovasjonsselskap, og de "tar seg til rette" ang. betalingskrav – med loven i hånd. Helt vanvittig at de kan gå til tvangssalg av eiendommen når det fins andre verdier lett tilgjengelig, men slik er det i "rettsstaten" modell Norge.

Ja, de er uten konkurranse og kan misbruke sin makt så mye de ønsker, overkjøre folk.

Lenke til kommentar

Dette er nok noe som for eksempel en lokalavis bør skrive litt om.

Enig i det!

Større oppdrag (50 000 kr++) skal alltid på anbud. Jeg antar at selskapet det er snakk om omsetter for over det beløpet når det er snakk om å dekke flere kommuner. Habiliteten til den kommunalt ansatte er høyst tvilsom og det kan fort bli en større sak av dette. Ord som korrupsjon, misbruk av makt kan fort bli brukt. Regner med dette vil eskalere til en større skandale i lokalpressen og det bør det, for dette bør det åpenbart ryddes opp i.

Bare sørg for å ha dokumentasjonen i orden så du ikke blir "tatt" for å plante usannheter til skade for selskapene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...