brennj Skrevet 26. oktober 2016 Del Skrevet 26. oktober 2016 Hei! Har havnet i en litt vanskelig situasjon der jeg er litt usikker på hva jeg skal gjøre. Jeg begynte i høst på en bachelorgrad i noe jeg trodde var Electrical engineering i utlandet, men som senere viste seg å være en bachelorgrad innen Energy Technologies. Grunnet dårlige engelskkunskaper blant rådgiverene på universitetet jeg søkte hos så viser det seg nå i ettertid at Electrical engineering ikke finnes hos skolen, og at det er bare tilbud om Energy Technologies. Dermed kommer jeg til delproblemet i situasjonen jeg har havnet i. Hva er igrunnen Energy Technologies og hvordan kan jeg evt forklare dette studiet foran en fremtidig arbeidsgiver? Hva kan jeg jobbe som etter endt utdanning på 3,5 år? Dette er selvfølgelig spørsmål jeg skulle stilt direkte til skolen, men grunnet dårlige språkkunnskaper som nevnt tidligere blir dette veldig vanskelig. Så over til mitt hovedproblem i denne situasjonen. Jeg har før jeg begynte å studere jobbet to år som hjelpearbeider i et elektrofirma. Og de tilbydde meg å hjelpe meg på veien mot et fagbrev gjennom praksiskandidat-ordningen (ca 5 år) om jeg ville det. Bør jeg gripe denne sjansen, eller bør jeg fullføre en bachelorgrad (3,5 år) i Energy Technologies, for så å videre ta en master innenfor Automation and Robotics (1,5 år)? Hva vil evt være mest attraktivt hos en fremtidig arbeidsgiver? - 3,5 år Energy Technologies + 1,5 år Automation and Robotics? - Eller fagbrev i elektrofaget (totalt ca 5 år) + enten høyskole i Norge (automatiseringsteknikk) eller teknisk fagskole (automasjon) ? På forhånd takk for alle svar og bidrag Mvh Brennj Lenke til kommentar
lur4d Skrevet 26. oktober 2016 Del Skrevet 26. oktober 2016 Hva vil du jobbe med? Du skisserer jo nesten to helt forskjellige scenarioer, enten MSc innen engineering eller elektriker/tekniker Vanskelig å si noe konkret om Energy Technologies uten å se på hvilke emner det består av etc. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 26. oktober 2016 Del Skrevet 26. oktober 2016 Hva ditt studie består av vet jo ikke vi. Men jeg tror problemstillingen er litt dårlig forklart, hva ønsker du å jobbe med? Førstnevnte scenario gir deg muligheten til å jobbe med engineering. Lite sannsynlig at du vill ha mulighet til å jobbe i felt. Sitnevnte scenario gir deg muligheten til å jobbe i felt, og med engineering. Du må gjerne ta veien innom felt først for så å jobbe deg mot engineering etterpå. Ang fagbrevet så kan du nok skrive av de to årene, slik at det blir ca 3 år for fagbrev + etterutdanning. Tenk deg godt om hva du vill jobbe med, se på emnene og se om de passer inn og så ta ett valg. Lenke til kommentar
Visum Skrevet 26. oktober 2016 Del Skrevet 26. oktober 2016 (endret) Jeg har før jeg begynte å studere jobbet to år som hjelpearbeider i et elektrofirma. Og de tilbydde meg å hjelpe meg på veien mot et fagbrev gjennom praksiskandidat-ordningen (ca 5 år) om jeg ville det. JA! Det er veldig mange som ikke får brukt utdanningen sin til jobber som er relevant for dem, og dette gjelder særlig høyere utdanning. Med fagbrev står mye sterkere i arbeidsmarkedet i forhold til å ta høyere utdanning. Jeg ville ikke ha satset på å ta "Energy Technology" i utlandet, da du selv sliter å forstå hva studiet er. Ikke studerer for å studere, men studerer for å få en sikker og trygg jobb. Endret 26. oktober 2016 av Den Perfekte Jobben Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå