Gå til innhold

Backlight bleed på min nye skjerm!

Espp

Anbefalte innlegg

Hei hå!

Gikk til innkjøp av en ny skjerm før helgen og valget falt på "AOC AG271QG" til rundt 8k. Fikk skjermen i går og den er rett og slett magisk å se på. Derimot så fant jeg fort ut at den slipper en del lys igjennom og det vises rett og slett ganske godt på mørke områder i film / spill. Hva skal jeg gjøre? Skal jeg sende den tilbake og få tilsendt en ny, eller er alle skjermene like ille?

Bildet lyver noe, for det er ikke riktig så ille som det viser:
5Ou7jS5.jpg

Endret av Espp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er visst større sjangse for å få bleeding som det der på ISP paneler i forhold til TN. Men det er også ett lotteri på hvor ille det er. Jeg ville nok byttet og prøvd å se om neste skjerm er bedre, for du kan plutselig komme over en som ikke har bleeding i det heletatt.

Selv venter jeg spent på svar om det finnes gamingskjerm med direktebelyst ISP panel.

Leste ett tips for lenge siden om at man kunne presse langs ramma for å redusere bleeding, men jeg har ikke hatt no suksess med det, og vet heller ikke om det skader skjermen hvis man er uforsiktig. Hvordan ser dette ut når du spiller spill i en mørk scene?

Lenke til kommentar

Legger ikke noe merke til med i spill/film med normalt lys. I mørke eller grå kan det vises litt, og i svarte vises det delvis godt og sa spesielt nede til høyre.

I bunn og grunn ikke så sykt irriterende, men med tanke på prisen føler jeg at man burde kunne forvente mer. Syns skjermen er direkte nydelig å se på, og ønsker å beholde den - men vurdere å satse på en ny en hvis det er muligheter for å få en bedre.

Lenke til kommentar

Har nå fått mindre andre skjerm. Denne er ca 50% bedre enn forrige og har ikke det ekstreme lysproblemet slik den første hadde (nede til høyre). Måtte faktisk vente til det ble ordentlig mørkt før jeg klarte å se noe særlig (så litt nede høyre mens det var lyst) og i mørket så er det stort sett i alle hjørner - men det er heldigvis bedre. 

Usikker på om jeg skal prøve enda en, eller kanskje en annen fabrikant? Hva er sjansen for å få en uten BLB?

Lenke til kommentar

Det er visst større sjangse for å få bleeding som det der på ISP paneler i forhold til TN. Men det er også ett lotteri på hvor ille det er. Jeg ville nok byttet og prøvd å se om neste skjerm er bedre, for du kan plutselig komme over en som ikke har bleeding i det heletatt.

Selv venter jeg spent på svar om det finnes gamingskjerm med direktebelyst ISP panel.

Leste ett tips for lenge siden om at man kunne presse langs ramma for å redusere bleeding, men jeg har ikke hatt no suksess med det, og vet heller ikke om det skader skjermen hvis man er uforsiktig. Hvordan ser dette ut når du spiller spill i en mørk scene?

Det heter IPS, IPS!!!!!!!!!!
Lenke til kommentar

Hei hå!

Gikk til innkjøp av en ny skjerm før helgen og valget falt på "AOC AG271QG" til rundt 8k. Fikk skjermen i går og den er rett og slett magisk å se på. Derimot så fant jeg fort ut at den slipper en del lys igjennom og det vises rett og slett ganske godt på mørke områder i film / spill. Hva skal jeg gjøre? Skal jeg sende den tilbake og få tilsendt en ny, eller er alle skjermene like ille?

Bildet lyver noe, for det er ikke riktig så ille som det viser:

5Ou7jS5.jpg

Tror dette er IPS glow du har mest av(gulfargen). Det får man på alle IPS paneler, i forskjellig grad.
Lenke til kommentar

Åhå? Hva et egentlig forskjellen på BLB og IPS glow? Du skal ikke se bort ifra at jeg misforstår :)

BLB er baklys som slipper gjennom panelet. Det er som regel regnet som en produksjonsfeil, siden det i realiteten ikke skal være sånn.

IPS Glow er nesten det samme, bare at det er umulig å fjerne, siden det er slik IPS teknologien er. Alle IPS panel vil dessverre få glow, men er man heldig så får man lite. 

Felles for begge er at de er sykt irriterende om du får mye av dem, og det er en gyldig retur. Jeg ser hvertfall at du har endel glow i nedre høyre hjørne. Hvis du synes dette er irriterende, kan du returnere skjermen.

Endret av Enlightened
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har vært gjennom 2 stk PG279q og en XB271HU og begge alle disse skjermene var ikke tilfredstillende for mine behov. Acer sin hadde mer hvit look glow mens asus hadde gul glow. 
Den hvite var ikke like ille å se på som den gule, men acer hadde dårlig byggekvalitet på foten som gjorde at jeg ikke ville ha den. Den vinglet for mye.

Men tilbake til problemet. Alle bruker samme panel fra AU Optronic. Det samme gjelder din AOC. Disse panelene er egentlig ikke et rent IPS panel, men blir markedført som det. Det er en kombinasjon av VA og IPS med navn AHVA (Advanced Hyper-Viewing Angle). Det er Vertical Alignment med In-panel Switching slik jeg har forstått det. Slik jeg skjønner det er det for å få ned responstiden til å "matche" dagens TN-paneler.

Jeg tar forbehold om evt. feil :)

Det er opp til deg å finne ut om du kan leve med det, eller velge en annen teknologi. For du blir ikke kvitt problemet, men du kan få et eksemplar som er bedre.

Endret av MrAw3some
Lenke til kommentar

Har holdt på med et aldri så lite skjermhelvete siden kjøpet av første, og nå håper jeg at det ordner seg. To ganger har jeg sendt tilbake skjermen til Komplett med "lovnad" fra de om at det ikke ville bli slikt på neste. Nå den tredje gangen ga jeg egentlig faen, og smalt til på Elkjøp sitt tilbud på Acers XB271HU for 6295,-. Det viste seg at de ikke klarte å levere denne, noen gang tydeligvis, så etter en hyggelig samtale med kundeservice fikk jeg jaggu ta meg enda en AOC-skjerm av samme type som jeg har hatt 2 av, for samme pris som Acers. Kjenner at jeg har lav tålmodighet og at aksepten for å godta en del BLB bare får bare være med denne, men ser den ut som den første jeg fikk fra Komplett går den rett i retur. 

Har holdt på med skjermsending hit og dit i snart en måned, og da føles det egentlig godt å få skjermen 1700,- lavere. 

Forøvrig interessant å lese MrA, for det viste jeg ikke. Har i bunn og grunn vært sykt fornøyd med selve skjermen. Det virker å være kvalitet og fargene er latterlig bra, men irriterer meg at de skal ha slike problemer med baklyset. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...