Gå til innhold

Droppe ut eller holde ut?

Gjest Slettet+1423

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+1423

God kveld. 

Er foreløpig student i Steinkjer, og har holdt på siden i august i år, og vurdere sterkt å droppe ut..

Saken gjelder blant annet at jeg har gått glipp av en god del timer eller ekskursjoner som var obligatoriske frem mot eksamen, og grunnen til det har blant annet vært at jeg har forsovet meg til nøyaktig de timene, eller så har jeg ikke hatt mulighet til å ha vært med på det, da jeg trenger skyss av de andre medstudentene, noe jeg finner det vanskelig til tider å ordne med. Mye av ekskursjonene på universitetet legger opp til samkjøring, hvor det må planlegges sammen med hverandre (medstudentene) om hvem som sitter på hos hvem - og der har jeg smått problemer med..

Blant annet tørr jeg av og til ikke å spørre om å få sitte på - andre ganger bare er jeg så lei over å måtte 'mase' på de andre studentene om å få sitte på, at jeg orker bare ikke å møte opp...

Spørsmålet mitt er: skal jeg fortsette fremover eller gi opp studiet? Kan legge til at jeg heller ikke har mange andre alternativer å gjøre om jeg ikke går videre på universitetet..

Mvh.

Umotivert og rådvill student.. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-YQ8U8xbZ

Er du interessert i faget og kunne du tenkt deg å jobbe med det i flere år fremover?

Hvis nei - dropp ut.

Og hva mener du med at du ikke har mange andre alternativer? Du kan alltids starte et nytt studie eller finne en jobb.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1423

@Rabagast

Saken er den at det er midt i semesteret, og er redd for at om jeg dropper ut nå (noe som frister meg veldig), vil jeg stå igjen med noen studiepoeng bakover, samt at mye av stipendet, blir gjort til gjeld (som jeg ikke klarer å unnabetale riktig enda)? Også har det seg sånn at det er ikke lett å få seg arbeid, særlig ikke fra hjemstedet mitt. Har forsøkt og forsøkt flere ganger og spurt overalt der jeg bor om det er noen ledige jobber, men alt av arbeid er tatt..så jeg sitter i et lite dilemma her og nå..

Lenke til kommentar

Hold ut, tøffe situasjoner vil bare gjøre deg sterkere. Ikke se på å gi opp som et alternativ.

Dersom du holder ut vil du bli belønnet, det er i motbakke det går oppover.

Oppsøk gjerne hjelp og snakk med andre studenter om dette også, helt sikkert noen som føler det samme som deg der du går.

Lenke til kommentar

Også har det seg sånn at det er ikke lett å få seg arbeid, særlig ikke fra hjemstedet mitt. Har forsøkt og forsøkt flere ganger og spurt overalt der jeg bor om det er noen ledige jobber, men alt av arbeid er tatt..så jeg sitter i et lite dilemma her og nå..

Har du vurdert å flytte?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1423

Også har det seg sånn at det er ikke lett å få seg arbeid, særlig ikke fra hjemstedet mitt. Har forsøkt og forsøkt flere ganger og spurt overalt der jeg bor om det er noen ledige jobber, men alt av arbeid er tatt..så jeg sitter i et lite dilemma her og nå..

Har du vurdert å flytte?

Har vurdert ganske ofte det å flytte, men bor foreløpig på hybel nå, så sånn sett er jeg 'flytta'.

Lenke til kommentar

Tror du nesten uansett vil ha igjen for å fullføre semesteret, både økonomisk og fordi det ser bedre ut på CVen.

Du burde ta kontakt med studieveileder/instituttet ditt snarest og forklare situasjon.. Merkelig at de kan legge opp til privat samkjøring, med mindre de har gitt veldig klar beskjed om dette. Uansett ta kontakt. Jeg tror de vil hjelpe deg såfremt det er mulig, da de er også tjent med at du skaper studiepoeng.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Enig med sistnevnte her. Snakk med instituttet direkte og forklar situasjonen din. Jeg har inntrykk av at de som regel strekker seg ganske langt for å hjelpe.

Det virker som du har diverse utfordringer som det kan være verdt å ta tak i heller enn å unngå de. Vedrørende å sitte på med andre studenter, så ville jeg tilbydd meg å betale bensinpenger. Prøv om du kan gjøre en konkret avtale med en av dine medstudenter for resten av semesteret og hvor dere gjør en avtale om betaling av bensinpenger. Null stress.

Om studiet er verdt å fortsette på er en annen sak, men uansett lurt å se om du kan greie å fullføre semesteret og da heller droppe ut etter jul om det viser seg å være helt feil for deg. Kan jo være du har valgt feil både studiested og studie i seg selv. Absolutt ikke uvanlig.

Kanskje ikke helt til sammenligning, men har vært fristet til å droppe ut selv tidligere, men har alltid stått løpet ut og har aldri angret etterpå. Lykke til! :D 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...