Gå til innhold

Gjøre beregninger i Pivot tabell?

trn100

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har gjort et uttrekk fra vårt SAP system over inneliggende ordre som ikke er komplett levert og ønsker å lage en liste og også grafer som viser ordrebeholdningen terminisert,

Dette er selvsagt noe for en Pivot tabell/graf, men jeg er usikker på om og eventuelt hva jeg må beregne før jeg har dataene jeg trenger til resultat arkene?

Den vedlagte filen inneholder rådata fra SAP med ordrenummer, ordreposisjon og inndeling. Hver ordreposisjon kan ha flere inndelinger, enten fordi det totale antallet er ønsket til ulike datoer eller fordi det er bekreftet til ulike datoer. Noen ordreposter kan også være dellevert, og da skal kun den gjenstående verdien av ordreposten være med i resultatet.

Jeg må også kunne filtrere bort ordre som av en eller annen grunn er sperret for utlevering. Disse sperrene identifiseres ved at kolonne C og/eller P er ulik "null".

Noen av ordreposisjonene er ikke bekreftet med leveringsdato. Disse ønsker jeg i en egen kolonne i resultatet som "Ubekreftet".

I noen tilfeller er bekreftet leveringsdato overskredet. Verdien av disse ønsker jeg i en egen samlekolonne "Forsinket" i resultatet slik at periodiseringen alltid starter fra dagens dato.

Kolonne K er som det fremgår datoen som gjelder for de etterfølgende kolonnene L til O.

Verdiene må omregnes til enten EUR eller NOK og involverer også kolonne H, I og J. I kan være både 1, 100 og 1000, og kolonne kan både ST = pr. STK eller MM = pr. millimeter.

Vet dette høres litt komplisert ut og skal forsøke å konkretisere litt:

Rad 2+3 i arket er samme ordreposisjon. 50 stk. av en artikkel til EUR. 11,71 pr. stk. er ønsket levert til 02.05.2016 men bekreftet til 03.02.2017. I kolonne N ser man at ingen av disse er levert.

I rad 33+34 har kunden ønsket 2 stk. 1 stk. er levert og 1 stk. er bekreftet med 27.10.2016 men fremdeles ikke levert.

Det jeg ønsker å vise er antatt omsetning pr. måned både i forhold til ønsket leveringstid og lovet leveringstid, samt også hvor stor del av ordrebeholdningen som er forsinket i forhold til dagens dato og eventuelt ubekreftet.

Hvis noen mot formodning skulle forstå hva jeg mener hadde jeg satt stor pris på tips! :-)

OB.xlsx

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...