Odd R. Valmot Skrevet 25. oktober 2016 Del Skrevet 25. oktober 2016 Nytt regelverk tillater langt flere pigger enn dagens regler.Nå blir det fritt frem for mange pigger Lenke til kommentar
meg0709 Skrevet 25. oktober 2016 Del Skrevet 25. oktober 2016 (endret) Gleder meg til å se hvor mange "haters" som kommer til å kommentere her.Alt ifra miljøvernforkjempere til folk som ikke har peiling, noe som egentlig er det samme. Endret 25. oktober 2016 av meg0709 4 Lenke til kommentar
OIPNOCZW Skrevet 25. oktober 2016 Del Skrevet 25. oktober 2016 Veldig bra, bedre grep, mindre støy og støv. Å ha samme regler som Finland og Sverige er også en fordel. 1 Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 25. oktober 2016 Del Skrevet 25. oktober 2016 Ser det som bare positivt for selv i byene så trenger isen pigger for å gjøre den ruglete, noe piggfridekk ikke bidrar med og dagens piggdekkanndel er for liten til å få til. 1 Lenke til kommentar
PV-fan Skrevet 25. oktober 2016 Del Skrevet 25. oktober 2016 Piggdekk taper seg fort ved bruk. Piggfrie holder seg mye bedre. Det sikreste er å kjøre piggfrie når en ser på samlet levetid. Se link av NAF test http://www.dinside.no/motor/best-feste-med-piggfritt/61089870 3 Lenke til kommentar
BMWCoupeFtw Skrevet 25. oktober 2016 Del Skrevet 25. oktober 2016 +1 Piggdekk varer jo bare et par sesonger med mindre man kjører veldig rolig. Med tanke på de få dagene det er speilblank is på veien så holder jeg meg til piggfritt! 3 Lenke til kommentar
Xantippe Skrevet 26. oktober 2016 Del Skrevet 26. oktober 2016 Piggdekk og salt er en fantastisk god kombinasjon for å ødelegge veiene. Jeg håper inderlig at det innføres piggdekkavgift landet over. Alt for mange kjører rundt med piggdekk måned etter måned på bar asfalt, og disse fantastene kjører selvfølgelig i nøyaktig samme hjulspor, og resultatet er dype grøfter i asfalten. Når det regner, er disse grøftene som elver, og det er stor fare for vannplaning. Verre er det at grøftekantene gjør det livsfarlig å kjøre når det er isete fordi man lett får sleng på bilen når man krysser disse grøtene på skrå. Når grøftene blir dype nok, kan man bare slippe rattet fordi bilen styrer seg selv. Jeg har kjørt piggfritt i mange år og på flere forskjellige biler, også på mange leiebiler. Til dags dato har jeg ikke opplevd en farlig situasjon pga dekkene. 2 Lenke til kommentar
3FW7P824 Skrevet 26. oktober 2016 Del Skrevet 26. oktober 2016 Grei artikkel! Piggdekk er fortsatt en lovlig vare, heldigvis, og da er det bra at produsentene har spillerom til å gjøre piggdekket enda bedre. Så la folk velge de dekkene man føler seg trygg med ut fra bosted og kjøremønster. Verre er det ikke. Selv har vi pigg på hovedbilen og piggfritt på den små som brukes mest lokalt på tørre/saltede hovedveier. 1 Lenke til kommentar
trikola Skrevet 26. oktober 2016 Del Skrevet 26. oktober 2016 Til dags dato har jeg ikke opplevd en farlig situasjon pga dekkene. Til dags dato har jeg bare en eneste gang totalødelagt en bil i en utforkjøring og det var entydig at piggdekk ville hindret dette:Kom hjem en sen ettermiddag, spiste middag og skulle ut igjen med ungene. Kjørte da ca én time senere tilbake presis den samme veien som jeg hadde kommet, men i mellomtiden hadde det åpenbart lagt seg en usynlig ishinne et sted. I en sving til alt overmål. Så det som gikk helt bra kl 17 førte til utforkjøring samme sted kl 18. Totalskadet bil, heldigvis inngen personskader. Bor rett utenfor Oslo og tar kollektiv til jobben - dersom noen ønsker å vite det. 1 Lenke til kommentar
meg0709 Skrevet 26. oktober 2016 Del Skrevet 26. oktober 2016 Piggdekk og salt er en fantastisk god kombinasjon for å ødelegge veiene. Jeg håper inderlig at det innføres piggdekkavgift landet over. Alt for mange kjører rundt med piggdekk måned etter måned på bar asfalt, og disse fantastene kjører selvfølgelig i nøyaktig samme hjulspor, og resultatet er dype grøfter i asfalten. Når det regner, er disse grøftene som elver, og det er stor fare for vannplaning. Verre er det at grøftekantene gjør det livsfarlig å kjøre når det er isete fordi man lett får sleng på bilen når man krysser disse grøtene på skrå. Når grøftene blir dype nok, kan man bare slippe rattet fordi bilen styrer seg selv. Jeg har kjørt piggfritt i mange år og på flere forskjellige biler, også på mange leiebiler. Til dags dato har jeg ikke opplevd en farlig situasjon pga dekkene. Ja, det at det blir hjulspor i asfalten er jo BARE pga folk som kjører med piggdekk. Har du i det hele tatt klart å bestått teori prøven uten å jukse? 3 Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 26. oktober 2016 Del Skrevet 26. oktober 2016 Om alle bilene i norge kjørte piggfritt ville alikavel hjulsporene eksistere på grunn av tungtransporten. Tror noen at personbiler på 1,5tonn betyr så mye når det også dundrer masse kjøretøyer fra 12 til 55 tonn etter veiene. 3 Lenke til kommentar
BMWCoupeFtw Skrevet 26. oktober 2016 Del Skrevet 26. oktober 2016 Til dags dato har jeg ikke opplevd en farlig situasjon pga dekkene.Til dags dato har jeg bare en eneste gang totalødelagt en bil i en utforkjøring og det var entydig at piggdekk ville hindret dette:Kom hjem en sen ettermiddag, spiste middag og skulle ut igjen med ungene. Kjørte da ca én time senere tilbake presis den samme veien som jeg hadde kommet, men i mellomtiden hadde det åpenbart lagt seg en usynlig ishinne et sted. I en sving til alt overmål. Så det som gikk helt bra kl 17 førte til utforkjøring samme sted kl 18. Totalskadet bil, heldigvis inngen personskader. Bor rett utenfor Oslo og tar kollektiv til jobben - dersom noen ønsker å vite det. Når det er sånn ishinne (man kaller det vel noe annet, men jeg husker ikke hva:P) som kommer helt plutselig så spiller det nesten ingen rolle. Selv piggdekk vil slite med å stoppe da, med mindre du på forhånd kjører i lav hastighet. Var på vei mot Evje fra Arendal som er en ganske svingete vei hvor det ofte kan komme slikt. Så blir jeg forbi kjørt av en kar i en peagout 306. Et par svinger senere ligger han på taket uti grøfta Han hadde faktisk piggdekk, men hastigheten hans var nok litt høyere enn min. Lenke til kommentar
inglo Skrevet 26. oktober 2016 Del Skrevet 26. oktober 2016 +1 Piggdekk varer jo bare et par sesonger med mindre man kjører veldig rolig. Med tanke på de få dagene det er speilblank is på veien så holder jeg meg til piggfritt! Tror det er mange år siden du har kjørt piggdekk, har en greit motorsterk bil og etter at Hakka kom på midten av 2000 tallet med limte og finkartige pigger (inne i dekket) så har det ikke vært noe problem med at man mistet piggene. Før den tid var det helt klart en annen sak, da mistet man pigger i hytt og pine bare man så på gasspedalen. Lenke til kommentar
inglo Skrevet 26. oktober 2016 Del Skrevet 26. oktober 2016 Piggdekk taper seg fort ved bruk. Piggfrie holder seg mye bedre. Det sikreste er å kjøre piggfrie når en ser på samlet levetid. Se link av NAF test http://www.dinside.no/motor/best-feste-med-piggfritt/61089870 Var ikke rare forskjellen i bremse lengde på piggfritt vs piggdekk når det var 3mm struktur igjen. Slitt piggfritt 6 mm mønsterdybde 77,5 Slitt piggdekk 6 mm mønsterdybde 80,3 Slitt piggfritt 3 mm mønsterdybde 90,7 Slitt piggdekk 3mm mønsterdybde 97,4 problemet er at det er mye mykere gummi på piggfrie dekk, slik at disse slites raskere. At man mistet pigger er det også slutt på etter at man fikk limte og firkant pigger (firkantig inne i dekket) 1 Lenke til kommentar
OIPNOCZW Skrevet 28. oktober 2016 Del Skrevet 28. oktober 2016 Siden dekk med 190 pigger er innenfor dagens veislitasjekrav/ støvkrav så kan man om en vil stramme inn på kravene slik at en må ned til f.eks 130 eller 96 pigger igjen. Lenke til kommentar
meg0709 Skrevet 28. oktober 2016 Del Skrevet 28. oktober 2016 (endret) Og hvorfor skal man gjøre det når det ikke utgjør noen forskjell på det fantasi greiene kalt svevestøv, alt støv svever btw. Det er jo da bedre å ha flere pigger enn ferre. Syns staten burde kreve betaling fra de som ikke støvsuger minst 2 ganger per uke, kan jo gi naboen pusteproblemer med alt støvet når man åpner døra. Endret 28. oktober 2016 av meg0709 Lenke til kommentar
OIPNOCZW Skrevet 30. oktober 2016 Del Skrevet 30. oktober 2016 Kan kjøre med piggdekk med god samvittighet da de sliter bare for 50 kr i året på asvalten, og gir 40% bedre sikkerhet en piggfri. Piggfrie gir mindre støv, men farligere støv, så hva som er best i forhold til støv er heller ikke så opplagt. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå