Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bytte clutch på saab 9-3 2004

Suedeee

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

24000 var veldig drøyt synes jeg. :O Sikkert billigere i svergie.

Merker du om clutchen slurer (ikke tar skikkelig)? Om den ikke gjør det, er det strengt tatt ikke nødvendig å bytte den heller.

Jeg ville nok sjekket med forskjellige verksteder rundt om hva de skal ha. Er sikker på du kan få det til langt under 24000 kr. Ser selve clutchen ligger på ca 4000-5000 kr, så resten er arbeid. På en normal forhjulsdrevet bil vil det nok ta ca en arbeidsdag å utføre jobben, da girkassen må taes ut. Så med prisen på clutchen vil jeg anta 10 000 til 15 000 er en mer normal pris i Norge.

Jeg byttet selv clutch på en Mazda 323 for fire år siden, og kan bekrefte at det er en lang jobb, men over hode ikke umulig, selv for en hobbymekaniker. Jeg brukte vel ca. 2 ettermiddager/kvelder på bilen min. Et verksted bør klare det mye raskere.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg minns også å huske at det er litt balle å bytte clutch på disse.

Å bytte på clutch på en Mazda 323 er ferdig til lunch. 

Ikke på en 323F fra 1997, der to av boltene til girkassen er skrudd så godt inn at de knekker på vei ut, og låsepinnen til giroverføringen er rustet fast. Men det lot seg gjøre, og egentlig enklere enn jeg hadde forventet :)

Til TS: 16000 høres mer normalt ut, selv om jeg mener dette også er for dyrt. Men igjen dersom clutchen er særdeles vanskelig å komme til i disse bilene, så er det kanskje en fornuftig pris. Og igjen, dersom clutchen ikke slurer (glipper), er det egentlig ingen vits i å bytte. Har den derimot begynt å slure, er det lurt å få byttet det fort, så du ikke plutselig sitter i en bil som ikke kommer seg opp bakken :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...