Gå til innhold

Fordelingsbrøk fellesutgifter BRL

Anbefalte innlegg

Hei og hopp.

Jeg vurderer å kjøpe en andel i et BRL. Fellesutgiftene er høye, og megler kan ikke svare meg på hvordan de er fordelt. Jeg har selvsagt sett gjennom regnskapet for BRL, og kan få en oversikt over dette der men megler kan heller ikke fortelle meg hvilken fordelingsbrøk av fellesutgiftene denne spesifikke leiligheten har.

Er det bare meg, eller er dette veldig rart? Er dette vanlig?

Anonymous poster hash: d7321...27c
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei og hopp.

Jeg vurderer å kjøpe en andel i et BRL. Fellesutgiftene er høye, og megler kan ikke svare meg på hvordan de er fordelt. Jeg har selvsagt sett gjennom regnskapet for BRL, og kan få en oversikt over dette der men megler kan heller ikke fortelle meg hvilken fordelingsbrøk av fellesutgiftene denne spesifikke leiligheten har.

Er det bare meg, eller er dette veldig rart? Er dette vanlig?

Nå fikk jeg mail fra styret og, som også kun henviser til at felleskostnadene er fordelt prosentvis ut i fra størrelse på leilighet, uten å kunne oppgi hvor stor prosentandel den aktuelle andelen har.

Er jeg helt idiot som spør om dette i utgangspunktet?

Lenke til kommentar

Det er veldig uvanlig å være interessert i fordelingsnøkkel. Som regel fastsettes denne i bygge- og finansieringsplanen ut fra boligens verdi relativt til totalverdien av alle boligene, jf burettslagslova § 5-19.

Er det samtidig uvanlig å ikke "brekke ned" utgiftene til forskjellige poster for hver leilighet? F.eks. eiendomsskatt, trappevask, garasjevedlikehold osv?

Andre BRL-leiligheter jeg har ett på har informert om dette.

Lenke til kommentar

Styret skal vite dette, evt. forretningsfører. Det skal fremgå av finansierings- og byggeplanen hvordan felleskostnadene er fordelt, men den er det ikke gitt at det er så lett å få tak i.

Det sagt, vil vel forholdet mellom total fellesgjeld (oppgitt i regnskapene) og den aktuelle andelens "andel av fellesgjeld" være det samme som forholdet mellom totale felleskostnader og andelens andel av felleskostnader være lik.

Lenke til kommentar

Takk for svar folkens. Jeg fant ut at ett av de mange forskjellige lånene var innbakt i felleskostnadene mens de andre av en eller annen grunn var holdt utenfor. Dette var grunnen til den høye husleia. Grunnen til at jeg ikke reagerte på forholdet mellom oppgitte utgifter til lån utenom fellesutgiftene var at det innbakte lånet av en eller annen grunn har (meget dårlig) fastrente.

Kan dere svare på hvorfor noen av lånene er holdt utenfor på denne måten?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...