Gå til innhold

NEC Multisync FE950+ / ViewSonic P95f

mbst

Anbefalte innlegg

Hvilken av NEC Multisync FE950+ og ViewSonic P95f er best?

Skulle helst hatt en Sony, men det blir litt for dyrt.

Lurer i den forbindelse på om de nevnte skjermene ligger i samme bildekvalitets/ytelsesklasse som Sony.

For det siste jeg ønsker er å kjøpe en for billig / dårlig skjerm. Den skal tross alt holde i mange år.

Har noen her sett begge skjermene? Hvilken var best bildemessig? (vær så snill, la det være ViewSonicen..! :wink:)

Problemet med NECen er dens ganske lave refresh rate. Men den klarer 1280*960 @ 85Hz så det er jo greit nok.

Det er bare det at den liksom blir låst til 1280*960 siden 1600*1200@77Hz etter min mening er uakseptabelt.

Dette er synd siden de i testen på PCWorld sa at den hadde et godt bilde selv ved denne oppløsningen.

Nevnte NECens lave refresh rate. Er dette det eneste stedet den yter lavt, eller er den liksom mer gjennomført B-vare?

Den kan umulig være særlig dårlig siden den vant over ViewSonicen, men sitter med en litt uggen følelse... :sad:

ViewSonicen har fått mye skryt her på forumet, men på PCWorld's test av 19" fikk den faktisk en del trekk på grunn av dårlig bildekvalitet (8/10 poeng).

I samme test vant NECen med 10/10 poeng på bildekvalitet.

Ser ikke helt sammenhengen der. Kanskje er PCWorld overkresne, selv om man tar med i betraktningen at en skjerm som sagt skal være god siden den har et så langt liv.

Fra PCWorld

( ViewSonic ) Også for bildebehandling vil denne skjermen fungere helt greit, uten at vi dermed vil anbefale den til det mest avanserte arbeidet.

( NEC ) Skjermen vil egne seg glimrende til kontorarbeid, men her vil man også uten problemer kunne bruke den til avansert grafisk arbeid.

Hmmm..

Lurer også på hvilke forhandlere som har disse skjermene. DataButikken har begge, men jeg vil helst ikke kjøpe fra Sverige.

(Returnerte nemlig noe RAM til DB for en måned siden, og de har enda ikke mottatt pakken. Virker nesten som om Posten/Tollvesnet har rotet bort hele forsendelsen. Og jeg ønsker ikke at det skal gjenta seg med en diger skjerm på 30kg.)

Takker for alle svar! :smile:

[ Denne Melding var redigert av: mbst på 2002-02-27 01:04 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo et Sony Trinitron billedrør som er i NEC'en!

Kjører selv 1280*1024 85Hz med et helt ypperlig bilde

på denne skjermen og er meget godt fornøyd.

Eneste bakdelen er jo disse to berømte horisontale strekene som skyldes trådopphenget på skjermen, men det er noe en blir rimelig fort vant med.

Lenke til kommentar

Jeg har ViewSonic p95f. Kan ikke annet enn å si meg fornøyd!

Det er jo bra den klarer såpass høye oppløsninger og frekvenser, men jeg bruker den på 1200x1024 i windows! Skarpt bilde, behagelig bilde.... God skjerm!

Denne har også de "berømte" svarte strekene, men selv legger jeg nesten ikke merke til dem!

Skal ikke fortelle deg hva du skal kjøpe, men jeg er fornøyd med mitt kjøp! :smile:

Lenke til kommentar

Heisann mbst!

Kjøpte sjøl ein ViewSonic P95f for 1-2mnd sidan. Hadde først tenkt å kjøpa ein Eizo FlexScan F730 pga. bra bildekvalitet/refresharate o.l. men valgte til slutt å kjøpa ein ViewSonic P95f pga. at denne har PerfetFlat teknologi (ja, skjermoverflata er heilt flatt, du kan fint bruka den til planslipingsunderlag :wink:)

Eg er jalfall kjempefornøgd med ViewSonic'n, det einaste som trakk ned var den _elendige_ bildekvaliteten frå GF3 ti200 kortet mitt.. Det ordna seg med litt lodding :smile:

1600x1200@85 er krystallklart! kongeskjerm!

Nå skal det seiast at skjermen eg hadde før var ein Trust 17" (er.. ikkje bra bilde.)

Eg har heller ikkje sammenligna ViewSonic'n med skjermar i tilsvarande prisklasse..

Men, eg er sikker på ein ting: Du kjem ikkje til å trega på ein ViewSonc P95f! Du kjem neppe til å trega på ein annan 19" til ca.5000,- heller, bildekvaliteten er uansett god :smile:

Håpar du blir fornøgd

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-02-27 11:24, mbst skrev:

Hva med Eizo FlexScan F730?

Denne ligger jo også i mitt prisområde...

Eizo skal jo være bra, men den scoret mindre enn både ViewSonic og NEC i den nevnte PCWorld-testen.

Hei!

Du har glemt Philips Brilliance 109P som også testes i samme PCWorld. Denne selges hos ITbutikken.no for kr 4516. Sitter selv og vurderer fram og tilbake men det ser ut for at jeg bestiller denne derfra idag.

Har ikke sett etter de andre skjermene på nettet så hvis det er noen som vet billigste pris og sted for de forskjellige skjermene nevnt her ville det vært flott!

Torfinn

Lenke til kommentar

Jeg har en viewsonic p95f og vil bare si ifra at kvaliteten på disse virker heller dårlig. Min skjerm nr. 1 eksploderte. Greit nok, 3års garanti og slikt, så jeg fikk ny skjerm. Denne har riktignok ikke eksplodert enda, men det virker som noe inni den er løst, ettersom den bråker veldig når man flytter på den.

itbutikken (hvor jeg kjøpte min) har også hatt veldig mange returer av p95f.

bildekvaliteten og slikt er forøvrig helt ypperlig.

Lenke til kommentar

Tror jeg går for NEC'en.

Håper at Elkjøp kan skaffe denne (til en grei pris).

For det er mye enklere i forbindelse med klager hvis butikken ligger rett nedi byen, ikke sant?

Hvis ikke blir det vel DataButikken. Hvilke norske forretninger selger NEC-skjermen?

Vet at blant andre StartIT og Compo-Data har den, men da snakker vi om litt stivere priser.

Lenke til kommentar

Jeg ser ingen grunn til at du ikke skal kjøpe den på databutikken. Sjelden man klager på en skjerm er det ikke? Og uansett, er det noe feil, så er det vel infocare (www.infocare.no) som tar seg av det. Mener de har NEC også, var i alle fall fra dem jeg fikk ny skjerm :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-02-27 19:49, Kattekok skrev:

Jeg ser ingen grunn til at du ikke skal kjøpe den på databutikken. Sjelden man klager på en skjerm er det ikke? Og uansett, er det noe feil, så er det vel infocare (www.infocare.no) som tar seg av det. Mener de har NEC også, var i alle fall fra dem jeg fikk ny skjerm :smile:

Hmm.. takker for tipset. Dette må jeg sjekke nøyere.

:smile:

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-02-27 14:00, torfinns skrev:

Du har glemt Philips Brilliance 109P som også testes i samme PCWorld. Denne selges hos ITbutikken.no for kr 4516. Sitter selv og vurderer fram og tilbake men det ser ut for at jeg bestiller denne derfra idag.

Den skjermen hadde da konvergensfeil? Jeg ville ikke kjøpt en skjerm med konvergensfeil uten å ha sett den først.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-02-27 20:45, Anders Leipsland skrev:

Quote:

On 2002-02-27 14:00, torfinns skrev:

Den skjermen hadde da konvergensfeil? Jeg ville ikke kjøpt en skjerm med konvergensfeil uten å ha sett den først.

Takker for advarselen, men jeg tror ikke det blir den uansett. Har fått litt kritikk for uskarpt bilde, så den er egentlig utelukket. Blir nok en NEC.

:smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...