Gå til innhold

– Det går den rette veien med digital postkasse nå

Gjest Marius B. Jørgenrud

Anbefalte innlegg

Problemet med disse postkassene som tilbys oss elektronisk, uansett hvor godt kryptert dem er, er at vi fortsatt får både pass, bankkort, førerkort og andre viktige "kort" via posten og i egen fysiske postkasse, og da som vanlig frankert post som ikke er rekommandert. Her er det nok det store svindlet og tyveriet foregår.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

Du kan legge inn egen public key i Digipost, og rekryptere innholdet i den digitale postkassen din med den offentlige nøkkelen din. All post mottatt etter du har lastet opp din egen public key krypteres også med denne.

Med vennlig hilsen

Elisabeth i Digipost

Vil ikke en slik rekryptering bare være "for show"? Så lenge innholdet kommer inn og blir behandlet hos dere uten denne nøkkelen sitter dere med mulighet til å få tak i det dere ønsker uansett, med mindre deres nøkler er svake eller ikke er sikret godt nok(noe jeg tviler er tilfellet) legger det ikke noe høyere nivå av sikkerhet for brukeren gjør det? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Med vennlig hilsen

Elisabeth i Digipost

Hadde det ikke vært fint med eierskifte til Altinn? Samme arbeidssted og kanskje litt lønnsøkning? Da tenker jeg i forhold til motivasjon for jobben siden det vil bli en mer verdsatt tjeneste. Sånn som det fremstår i dag virker Digipost overflødig og unødvendig.

Digipost er greit i den forstanden at man slipper unødvendige brev i postkassen, men så mye mer enn det gjør det ikke.

AtW

Digipost er e-post med porto. Ren idioti med andre ord.

Lenke til kommentar

Hei!

Du kan legge inn egen public key i Digipost, og rekryptere innholdet i den digitale postkassen din med den offentlige nøkkelen din. All post mottatt etter du har lastet opp din egen public key krypteres også med denne.

Med vennlig hilsen

Elisabeth i Digipost

Hvorfor kan jeg ikke heller få gjøre dette i altinn? Jeg vil ikke ha Digipost (eller noen som helst annen ekstra e-post, uavhengig av hvilket fancy navn som blir slengt på den) jeg har en e-postadresse og jeg har altinn. At det offentlige skal betale for en (i praksis) ekstra fancy e-postserver som jeg skal tvinges til å bruke er utenfor min fatteevne.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Slutt å omtale Digipost og Eboks som sikker postkasse, for det er det ikke!

Ja, dataene er sikret under transmisjon, men de er ikke sikret der de oppbevares hos den digitale postkasseleverandøren. De vil at du skal stole på at de ikke kikker på meldingene og at de ikke blir utsatt for hacking eller sårbarheter..

Dette har blitt påpekt av Nasjonal Sikkerhetsmyndighet tilbake i 2013 og det er mildt sagt skremmende at det fremdeles forsøkes å male et bilde av at tjenesten er sikker..

Anbefaler bruk av papirbrev i konvolutt fremdeles fremover.. Da får man ihvertfall konvolutt og ingen kan se alle meldingene på en gang..

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...