Gå til innhold

Nå kommer mikrohybridene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Enda mer havre bæres til en avleggs hest ser jeg.

 

Men forøvrig burde 48V gjerne erstatte alt av dagens 12V system

 

Hørest litt kjekt ut.

En komponent som gir 5-10 kW, og erstatter dynamo og startmotor. Og kan gi et fint 230 V AC uttak i yrkesbiler, bobiler og utryknings kjøretøy.

 

Overnevnte grupper mangler jo sin lille "unimog", til en overkomlig pris. Er vel for vanskelig å konstruere, og blir overlatt til nisjeprodusenter med dei ulemper dette har.

Her kan man nok få se en endring når drivline og batteripakker blir mer seksjoner, ein slags bilens VolvoPenta eller påhengsmotor. Men det forutsetter jo at innholdet blir viktigere enn tingen, og den dreiningen sørger nok innfasingen av den autonome bil / kollektivtrafikken for.

 

Om man lurer litt på hva et bedriftsmessig behov kan føre til; se på alle mulige maskiner som er laget for å høste matprodukter, skogen har sitt osv. Selvfølglig mykje inne i bedriftshaller også, men deise er ikkje mobile. Vekten og størrelsen er jo høg, men langt fra alltid.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Herregud, nok en del å skulle bekymre seg for før EU-kontrollene.

 

Er ikke billig å demontere og bytte noe på drivlinjen. Koster fort 10 tusen kroner for å oppnå relativt enkle reperasjoner til og med. Ned må det og tilbake på plass skal det. Det tar tid det.

Endret av G
Lenke til kommentar

 

Bilprodusentene jobber febrilsk med å finne løsninger så de kan fortsette å melke oss for vedlikeholds- og delekostnader på disse museums-motorene.

 

Når "til og med " Opel nå kommer med en el-bil som kjører over 40 mil på en lading, bør vel til og med de som har tyngst for det, innse at bensin- og dieselbiler snart er historie.

 

De som hopper på slike biler hybridløsninger kommer til å tape mye penger, tenker jeg.

Husk det er i bilprodusentenes interesse å holde på bensin/diesel. El-biler tjener de nesten ikke penger på.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Synd politikerne våre ikke bare setter et endelig punktum for å holde på slik.

Skru opp avgiftene på bensin og dieselbiler, uansett hybrid eller ikke, så mye at det ikke er noe alternativ annet enn å kjøpe EL. De problemene som måtte dukke opp fikser vi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synd politikerne våre ikke bare setter et endelig punktum for å holde på slik.

Skru opp avgiftene på bensin og dieselbiler, uansett hybrid eller ikke, så mye at det ikke er noe alternativ annet enn å kjøpe EL. De problemene som måtte dukke opp fikser vi.

Når man kan få kjøpt en bra nok el-bil i "golf-klassen", så får politikerne avslutte salget av bensin og diesel i disse bilene. Når feks Opel nå kommer med sine nye el-bil, er man kommet på nivået "bra nok".

 

Lenke til kommentar

Synd politikerne våre ikke bare setter et endelig punktum for å holde på slik.

Skru opp avgiftene på bensin og dieselbiler, uansett hybrid eller ikke, så mye at det ikke er noe alternativ annet enn å kjøpe EL. De problemene som måtte dukke opp fikser vi.

 

Råoljeprisen er ned ca 4,5 kr literen inkl mva, fra toppnivå. Pumpeprisen har ikkje falt tilsvarendes, så hvertfall oljeselskapene vet her er litt å gå på.

 

Er de prisbevist og liker å gjøre en handel der er fordelaktig for dem, kjøp billigste EL- bilen om de har tilgang på to biler. Eksemplet, prisfall til bil 450 000 tilsvarer over to år pris på el-bil til 150 000

Kasko er helt unødvendig, skrap bilen etter 2 år om der oppstår en feil som garantien ikke dekker eller kjør så lenge dekka holder. Det lønner seg i forhold til å kjøpe en bensinbil med 15 000 mer årlig i rentekostnader, 10 000 i årlig Kasko, 3 000 mer i årsavgift, sum 56 000 spart før kjøringen har startet.

Starter kjøringen kommer servise- kostnader, bommpenger, parkering og noen tanker med bensin i tilleg for bensinbilens vedkommende.

 

Godt ut til høgre for billigbilen er når man hører autovernet, og ikke en armlengdes avstand som ved kjøring av denne "penisforlengeren"

http://www.smp.no/nyheter/2016/10/19/Retten-på-åstedsbefaring-13665385.ece?cx_front_click=baseline_test&cx_front_click_place=15&cx_front_click_articles=3

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Bilprodusentene jobber febrilsk med å finne løsninger så de kan fortsette å melke oss for vedlikeholds- og delekostnader på disse museums-motorene.

 

Motoren er langt ifra den delen på en bil som trenger mest reparasjoner, og påliteligheten til drivstoff-motorer har blitt ekstremt mye bedre i senere tid, på tross av økt kompleksitet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sært. Det eneste nye her er at de faktisk går opp til 48VDC - noe bilindustrien har fablet om siden vi puttet en mann på månen. Og kanskje at denne motoren er blitt litt kraftigere som de motor/generatorene som har vært i bruk til start-stopp mikrohybrid frem til nå. Et eksempel på sistnevnte system er Valeo sitt i-StARS, som funnet i m.a. Peugeot:

 

• 

 

Vil få påpeke at i-StARS er begrenset til standard 12VDC anlegg, og at generatoren av den grunn fortsatt er i størrelsesorden 1kW, både i rollen som generator (alternator) og (start-)motor. For kaldstart, eller når motoren har vært stoppet lenge nok på Øvre Dødpunkt til at kompresjonen til slutt har lekket ut, så må generatoren derfor likevel ha drahjelp av en tradisjonell startmotor med like tradisjonelt Bendix-drev:

 

• 

 

Forskjellen er at en startmotor er en seriekoblet universialmotor som jo har en voldsomt dreiemoment fra stillestående, men som forøvrig er en elendig elektromotor, primært som følge av mekanisk kommutator.

 

• 

• https://en.wikipedia.org/wiki/Universal_motor

• http://what-when-how.com/automobile/starter-motors-and-circuits-automobile/

 

Må også få påpeke at 'viftereima' som jo generatorer er hengt på, ikke er ment ta belastningen fra en full kaldstart. Dette vil forsåvidt også gjelde denne nye 5kW generator/motoren, med mindre de gjør noe heller kostbart med den saken. 

 

En fullhybrid har til gjengjeld elektromotoren hengende rett på veivakselen ut av motoren, eller på akslingen(e) inne i og/eller ut av girkassa. En slik elektromotor kan være av samme type synkronmotor som tradisjonelle generator/motorer, en børsteløs variant eller sågar en induksjonsmotor (asynkron.) Bare større. Men altså ikke en universialmotor.

 

Der vil forresten heller ikke komme noe 230VAC ut av denne nye generator/motoren, av to grunner. Det ene er at 'it beats the point' av å holde seg innenfor SELV/FELV godkjent lavspentanlegg på 48VDC i første runde. Det andre er at frekvensen kommer til å variere med turtallet på forbrenningsmotoren. Begge deler kan fikses med en inverter, men det er i så tilfelle en ekstra boks, som atpåtil er kostbar. 

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Herregud, nok en del å skulle bekymre seg for før EU-kontrollene.

 

Er ikke billig å demontere og bytte noe på drivlinjen. Koster fort 10 tusen kroner for å oppnå relativt enkle reperasjoner til og med. Ned må det og tilbake på plass skal det. Det tar tid det.

 

Morsomt hvordan enkelte hevder at elbil er vedlikeholdsfritt fordi det er elektrisk. Men når man legger en elmotor til en forbrenningsmotor, da er det plutselig "Huff, enda en del som trenger vedlikehold".

 

Nydelig demonstrasjon av religion i praksis. Når elmotoren/profeten kommer fra riktig bil/religion, da er den perfekt. Når den samme elmotoren/profeten kommer fra en annen religion, da er den ikke noe særlig.

Akkurat som å se Muslimer vs Kristne. Begge tror på den samme guden, de har bare to forskjellige navn og to forskjellige språk. Og som regel er de eitrende uenige om hvilken gud som er best, av akkurat den samme guden :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Er ikke billig å demontere og bytte noe på drivlinjen. Koster fort 10 tusen kroner for å oppnå relativt enkle reperasjoner til og med. Ned må det og tilbake på plass skal det. Det tar tid det.

Morsomt hvordan enkelte hevder at elbil er vedlikeholdsfritt fordi det er elektrisk. Men når man legger en elmotor til en forbrenningsmotor, da er det plutselig "Huff, enda en del som trenger vedlikehold".

 

Nå er det ikke nødvendigvis de samme personene som klager over vedlikeholdskostnader på bilelektro, som de som prater varmt om driftssikkerheten på elbiler. Familien hadde bil med Lucas "Lord of Darkness" elektroanlegg tilbake på 80-tallet. Så jeg forbeholder meg den fulle rett til å klage på driftsikkerhet i tradisjonell bilelektro. Legg til motorsykkel uten dedikerte returledninger, og du vet hva jeg snakker om. Lucas tok imidlertid grep allerede den gang, og jeg har ikke hatt problem med noe elektroutstyr på europeiske biler siden. Med unntak av Delphi ECU med hybridelektronikk, da. Har dog hjulpet naboer fikse elektro på sine amerikanske problembiler, uten at vi skal gå nærmere inn på dette. Renhekla idioti, slik som at Mercedes lodder luftmengdemåleren rett inn i mønsterkortet til motorstyringa på A-klassen, eller at ABS pumpa fra ATE er plassert nede i veisaltet på Renaut er også unntatt fra regelen.

 

Vil også få nevne at der finnes opptil flere vikleverksted som driver service på store elektromotorer fra diesel-elektriske fartøy, primært trålere. Elektromotorer er ikke uslitelig - viklingene vibrerer med det roterende feltet, slik at motoren til slutt vil havarere. Det, samt bærelagrene. Men i landkjøretøy vil jeg forvente at kraftelektronikken er det som ryker først, inkludert hva som befinner seg i min e-Golf.

 

• 

 

Ingenting varer evig. Spørsmålet er bare om det varer like lenge som bilens karrosseri og oppheng - i så tilfelle er det greit. Så langt ser dette ut til å holde stikk. Men jeg forventer at der i fremtiden kommer en runde med kostnadskutt også på elbiler, som på et tidspunkt vil gå for langt og lage typiske katastrofe-elbiler. Vi har sett mange eksempel på katastrofemodeller fra tidlig 2000 tall. 

Endret av 1P4XZQB7
Lenke til kommentar

 

 

Er ikke billig å demontere og bytte noe på drivlinjen. Koster fort 10 tusen kroner for å oppnå relativt enkle reperasjoner til og med. Ned må det og tilbake på plass skal det. Det tar tid det.

Morsomt hvordan enkelte hevder at elbil er vedlikeholdsfritt fordi det er elektrisk. Men når man legger en elmotor til en forbrenningsmotor, da er det plutselig "Huff, enda en del som trenger vedlikehold".
 

Nå er det ikke nødvendigvis de samme personene som klager over vedlikeholdskostnader på bilelektro, som de som prater varmt om driftssikkerheten på elbiler. Familien hadde bil med Lucas "Lord of Darkness" elektroanlegg tilbake på 80-tallet. Så jeg forbeholder meg den fulle rett til å klage på driftsikkerhet i tradisjonell bilelektro. Legg til motorsykkel uten dedikerte returledninger, og du vet hva jeg snakker om. Lucas tok imidlertid grep allerede den gang, og jeg har ikke hatt problem med noe elektroutstyr på europeiske biler siden. Med unntak av Delphi ECU med hybridelektronikk, da. Har dog hjulpet naboer fikse elektro på sine amerikanske problembiler, uten at vi skal gå nærmere inn på dette. Renhekla idioti, slik som at Mercedes lodder luftmengdemåleren rett inn i mønsterkortet til motorstyringa på A-klassen, eller at ABS pumpa fra ATE er plassert nede i veisaltet på Renaut er også unntatt fra regelen.

 

Vil også få nevne at der finnes opptil flere vikleverksted som driver service på store elektromotorer fra diesel-elektriske fartøy, primært trålere. Elektromotorer er ikke uslitelig - viklingene vibrerer med det roterende feltet, slik at motoren til slutt vil havarere. Det, samt bærelagrene. Men i landkjøretøy vil jeg forvente at kraftelektronikken er det som ryker først, inkludert hva som befinner seg i min e-Golf.

 

Ingenting varer evig. Spørsmålet er bare om det varer like lenge som bilens karrosseri og oppheng - i så tilfelle er det greit. Så langt ser dette ut til å holde stikk. Men jeg forventer at der i fremtiden kommer en runde med kostnadskutt også på elbiler, som på et tidspunkt vil gå for langt og lage typiske katastrofe-elbiler. Vi har sett mange eksempel på katastrofemodeller fra tidlig 2000 tall. 

Som regel er det ikke den samme troende som både forsvarer Allah og Gud heller, likevel nyter jeg stor humor i å se hvordan stemningen systematisk skifter fra positiv til negativ, så fort den samme Guden plutselig kalles "Allah".

 

Helt enig i a så lenge motoren overlever karosseriet, så har den lang nok levetid. Det gjør det som regel for dagens forbrenningsmotorer, og ergo er de for praktiske formål like gode som elmotorer, til bruk i bil. Og selvsagt finnes det unntak også her, som hylekoret vil bruke til å rokke ved den etablerte sannhet.

(Har forøvrig Lucas (Delphi lisensprodusert) innsprøytning på dieselpurka mi selv. Jeg har aldri hatt mer problemfri bil. Peugeot Societe Anonyme, 2003. XUD9/DW8. Det er 3 ting som vil være igjen etter en atomkrig: Aske, bjørnedyr og PSA XUD9. Den motoren er mer pålitelig enn dovrefjell. Det sagt, så er jeg klar over Lucas sitt rykte...)

Lenke til kommentar

 

En liten elektromotor erstatter startmotoren, og gir bilen et ekstra puff.

 

 

Er ikke startmotoren allerede en liten elektromotor, sånn rent teknisk sett...? *Pirke pirke*.  :tease:

Jo, startmotoren er en liten motor den og dersom du har manuell kasse er det bare å sette bilen i 2 gir og kinne i vei. Hadde en gang en gammel Volvo med værsyk vakkelfeil som hadde en lei tendens til å stoppe inne i rundkjøringer og totalt sett må den bilen ha vært kinnet flerfoldige kilometer før rustet tok overhånd...!

Lenke til kommentar

Helt enig i a så lenge motoren overlever karosseriet, så har den lang nok levetid. Det gjør det som regel for dagens forbrenningsmotorer, og ergo er de for praktiske formål like gode som elmotorer, til bruk i bil. Og selvsagt finnes det unntak også her, som hylekoret vil bruke til å rokke ved den etablerte sannhet.

 

(Har forøvrig Lucas (Delphi lisensprodusert) innsprøytning på dieselpurka mi selv. Jeg har aldri hatt mer problemfri bil. Peugeot Societe Anonyme, 2003. XUD9/DW8. Det er 3 ting som vil være igjen etter en atomkrig: Aske, bjørnedyr og PSA XUD9. Den motoren er mer pålitelig enn dovrefjell. Det sagt, så er jeg klar over Lucas sitt rykte...)

 

Anse deg som heldig. Har faktisk hatt en XUD9 nittimodell sugediesel i min besittelse. [sNIP]

 

Nå til dags vrir jeg bare om nøkkelen og elmotoren er klar til dyst, uten kaldstart, motorolje(svetting) eller kakling. Men jeg må nok ha ny elbil snart - det er jo blitt støvete nede i motorrommet! 

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...