Gå til innhold

På bare fem dager har 30 000 mennesker meldt seg på opplegget til Tjerand

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Som næring er vi kraftig underbemannet Vi må derfor gjøre det vi kan for å bidra til at flere unger for muligheten til å lære seg programmering, og dermed være med på å bygge opp kompetanse som vil kunne være med på å skape flere arbeidsplasser i årene som kommer, sier Austlid."

Hmm, jeg har blitt offshoret ut av kontraktene mine 2 ganger og timelønnen som konsulent har gått ned siden jeg begynte for 10 år siden, jeg kjøper ikke argumentet....

Jeg kjenner folk som er forskalingssnekkere, rørleggere etc og er 22 år som tjener 500k++.

Ungdommen er ike dummere enn at de ser hva som lønner seg. Skal flere jobbe i "næringen" må nok lønningene opp, det er det eneste som motiverer.

Denne falske "vi må jobbe med dette for å redde Norge" er bare tull.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så lenge vi har annen business i landet som understøttes av it vil vi trenge folk med it-kompetanse. Noen lykkes med outsourcing og vi vil få mer kompetanse på det i fremtiden, men jeg tror det er veldig langt fram til den dagen vi kan outsource alle prosesser som krever it-kompetanse. Dessuten vil vi gjerne ha innovasjon, og det kan ikke outsources til India, samtidig som innovasjon på området it krever kompetanse, og desto flere som får slik kompetanse under huden, desto mer innovasjon får vi.
Lenke til kommentar

"Trenger flere kvinner" - sikkert.... men ikke om du vil ha en stabil jobb og gode arbeidstider dersom du får barn.

Og uansett - velg et annet yrke. Alt gjøres i India nå. Før var det veldig gode tider - det er det slutt på. Velg noe statlig - byråkrat/tilsyn.

Lenke til kommentar

Så lenge vi har annen business i landet som understøttes av it vil vi trenge folk med it-kompetanse. Noen lykkes med outsourcing og vi vil få mer kompetanse på det i fremtiden, men jeg tror det er veldig langt fram til den dagen vi kan outsource alle prosesser som krever it-kompetanse. Dessuten vil vi gjerne ha innovasjon, og det kan ikke outsources til India, samtidig som innovasjon på området it krever kompetanse, og desto flere som får slik kompetanse under huden, desto mer innovasjon får vi.

Hvem trenger "innovasjon"? I steden for å forbedre bygg-bransjen kjører vi bare på med 2-3 ganger så mange polakker i steden.

Samme med IT.

Så til slutt har Norge ingen konkurransefordel.

Lenke til kommentar

Å si at man ikke får innovasjon ved å outsource er, som norsk arbeider, å lure seg selv. Bare se på DNB. Det var TCS som kom med VIPPS til dem. Ikke alle utenlandske utviklere er "monkey see, monkey do".

Endret av ryback
Lenke til kommentar

"Kunnskapsministeren er enig i at Norge står midt oppe i en vanskelig omstillingsprosess."

Ja, det har han rett i, men om koding slik det er skissert i denne artikkelen bidrar til omstillingen er et annet spørsmål.

Skal koding i grunnskolen og ungdomsskolen ha noen verdi bør en starte med det grunnleggende, og ikke hoppe inn i programmer som andre har laget.

Håpet er kanskje at det pirrer nyskjerrigheten og selvsagt er det viktig at elevene opplever "Mestringsglede", men hvorfor ble utviklingen satt i revers på dette området i v. g. skole?

Programmering var på læreplanen for elektro elevene i v. g. skole i 1982, men forsvant gradvis og med kunnskapsløftet i 2007 var det helt borte.

Lenke til kommentar

Å si at man ikke får innovasjon ved å outsource er, som norsk arbeider, å lure seg selv. Bare se på DNB. Det var TCS som kom med VIPPS til dem. Ikke alle utenlandske utviklere er "monkey see, monkey do".

Feil, Vipps-konseptet ble uttviklet av knowit:

https://www.knowit.no/kunder/bank-finans--forsikring/dnb/vipps/

TCS ble lempet på å gjøre ting men det er stort sett Norske + innleide galleislaver fra India i Norge som jobber på backend biten nå.

Forøvrig "stjal" DNB ideen etter mCash viste frem sin løsning til dem:

http://kampanje.com/tech/2015/07/vipps-og-dnb-skremmer-vettet-av-meg/

• Liker 2
Lenke til kommentar

"Som næring er vi kraftig underbemannet Vi må derfor gjøre det vi kan for å bidra til at flere unger for muligheten til å lære seg programmering, og dermed være med på å bygge opp kompetanse som vil kunne være med på å skape flere arbeidsplasser i årene som kommer, sier Austlid."

Hmm, jeg har blitt offshoret ut av kontraktene mine 2 ganger og timelønnen som konsulent har gått ned siden jeg begynte for 10 år siden, jeg kjøper ikke argumentet....

Jeg kjenner folk som er forskalingssnekkere, rørleggere etc og er 22 år som tjener 500k++.

Ungdommen er ike dummere enn at de ser hva som lønner seg. Skal flere jobbe i "næringen" må nok lønningene opp, det er det eneste som motiverer.

Synes det er så morsomnt at hun seier det er en underbemannet næring… er jo som hun ser på Obama sin press konferanser og kopier alt som skjer i USA. USA er underbemannet ikkje Norge. Vi er overbemannet.

Lenke til kommentar

Feil, Vipps-konseptet ble uttviklet av knowit:

https://www.knowit.no/kunder/bank-finans--forsikring/dnb/vipps/

TCS ble lempet på å gjøre ting men det er stort sett Norske + innleide galleislaver fra India i Norge som jobber på backend biten nå.

Forøvrig "stjal" DNB ideen etter mCash viste frem sin løsning til dem:

http://kampanje.com/tech/2015/07/vipps-og-dnb-skremmer-vettet-av-meg/

Hehe, Da jeg jobbet i TCS ble jeg fortalt av TCS at det var de som presenterte konseptet til DNB. Det er ikke overraskende at det var en løgn.

Et drøyt år før jeg var borti Vipps i TCS-regi så hadde jeg vært borti mcash i en integrasjonsrolle så jeg var klar over at ideen ikke var ny. At mcash hadde hatt slike samtaler med DNB visste jeg ikke. Mitt inntrykk er at TCS og DNB er to konserner som passer godt sammen da de er mer eller mindre skruppeløse.

Det er flott at barn lærer å kode. Ikke minst at de ser ut til å trives med det. Dugnadsånden er også noe man bør prøve å ta vare på.

Et stort fortrinn Norge har i forhold til andre land er sterke arbeidstakerrettigheter og sosiale ordninger. Innovasjon medfører risiko. En arbeidstaker som er redd for å miste jobben hvis  er ikke en arbeidstaker som ønsker å utsette seg selv for risiko ved å forsøke å innovere. Det samme gjelder gründere som kan tørre å satse fordi de vet at hvis alt går til helvete så har man alltids sitt lokale NAV-kontor. Det er litt verre i andre land hvor man fort kan havne på gata om idéen viser seg å ikke være salgbar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...