Sheldon C Skrevet 24. oktober 2016 Del Skrevet 24. oktober 2016 Jeg har felt en stor furu og delt opp i 25-30 cm. Prøver nå og kløyve kubbene med kløyveøks. Virker helt umulig, de er så seige at øksa bare siger inn i treverket. Er det pga årstiden at det er så vrient å få kløyvet disse kubbene. Har også felt noen eik og den er utrolig enkel å kløyve, hva er spesielt med furu? Kan det være at det blir enklere når frosten kommer og fuktigheten i kubbene fryser? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 24. oktober 2016 Del Skrevet 24. oktober 2016 Uten å ha noe godt svar på hvorfor furua er så seig så er den enkle løsningen en elektrik vedklyver. http://www.biltema.no/no/Fritid/Hage/Maskiner/Vedkloyver/Vedkloyver-4-tonn-2000019111/ Denne har jeg brukt i 4 år og er fornøyd. Har hatt kubber også denne ikke takler men noen strategiske snitt med motorsag fikser biffen også der. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 24. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2016 Jeg er skeptisk til disse små hydrauliske kløyvene. Virker å være veldig treige. Dessuten er det kubber med diameter opp lot 50 cm som er skikkelig tunge og seige. I tillegg foretrekker jeg å stå ute i terrenget å kløyve, ofte langt borte fra strømnettet Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 24. oktober 2016 Del Skrevet 24. oktober 2016 De er ikke verdens raskeste, det må sies men det har betydelig mere kraft en ei hvilken som helst klyveøks, men uten strøm er du like langt. Alternativet er å skaffe seg kløyvekiler og har du en sleggeøks er du langt på vei. http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/Hammer-og-oks/Kloyvekile-2000016932/ Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 24. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2016 Bra (og billig) tips med kløyvekile, skal prøve det. Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 24. oktober 2016 Del Skrevet 24. oktober 2016 Du bør også la de ligge å tørke endel, da blir de sprø og deler seg lettere... Furu er jo litt vanskelig uansett da. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 25. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2016 Ja, det er et alternativ. Trevirke tørker jo godt i streng kulde så kanskje kubbene er lettere å kløyve på vårparten. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 5. november 2016 Del Skrevet 5. november 2016 Bra (og billig) tips med kløyvekile, skal prøve det. Ja, jeg kjøpte de samme, og heldigvis hadde jeg vett til å kjøpe fire stykker. I store kubber, furu eller gran, setter de første to seg fast uten at kubben kløyves, den bare sprekker, og kilen sitter fast. Min erfaring med nyfelt gran er at den kløyves minst like lett før den tørker, men jo større kubbe, jo vanskeligere å kløyve med ett øksehogg. Man må lese kubben og hogge eller drive inn kilene der det ser ut til å være minst kvist. Og om ingen ting annet går: Første kløyving av halvmeteerskubber kan gjøres med motorsag. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 5. november 2016 Forfatter Del Skrevet 5. november 2016 Det ble ikke noe kilekjøp for meg. Tenkte meg frem til samme erfaring som du har at kilene bare villle forsvinne inn i stubben siden de er utrolig seige. Jeg har kløyvet ganske mye og lært meg en bra teknikk, bl.a med å begynne ute langs kanten. I tillegg må alle grener tas hensyn til. Nå avventer jeg med kubbene til frosten kommer og gjør et forsøk. Hvis det ikke funker så vil jeg få hjelp av en kamerat med traktorkløyve. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 5. november 2016 Del Skrevet 5. november 2016 Du kan prøve å kappe et sport med motorsag inn i den siden du skal klyve fra så får øksa litt mere hjelp til selve klyvingen, eventuelle kiler vil også få større brytekraft om de settes i et slikt spor. Har brukt dette på store furukubber og tørka lønnekubber biltema klyveren ikke greide å ta på egenhånd. Et 5cm snitt inn gjorde hele forskjellen. Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 5. november 2016 Del Skrevet 5. november 2016 Jeg har faktisk to kiler som sitter fast midt inni en trekubbe... Den ligger å slenger ute et sted, har glemt den litt Så ja, kiler er ikke noe vidundermiddel. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 5. november 2016 Del Skrevet 5. november 2016 Nei, to kiler er ikke et vidundermiddel, men har man fire, seks eller åtte bør man klare den verste kubben hvor øksa er sjanseløs... Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 5. november 2016 Del Skrevet 5. november 2016 https://www.youtube.com/watch?v=kGB--F0us78 1 Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 5. november 2016 Forfatter Del Skrevet 5. november 2016 Hehe, har sett mange hasardiøse hjemmelaga varianter av vedkløyver, noen med overveiende sannsynlighet for å miste noen fingre eller hånden. Furukubbene mine har i løpet av dagen blitt dekket av 20 cm snø og kløyvejobben blir nok utsatt til våren. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 5. november 2016 Del Skrevet 5. november 2016 Nei, to kiler er ikke et vidundermiddel, men har man fire, seks eller åtte bør man klare den verste kubben hvor øksa er sjanseløs... Når folk klarer å klyve en eikestokk på langs med kjiler så burde en furukubbe klyves relativt greit med kjiler. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 5. november 2016 Del Skrevet 5. november 2016 Det står i førstepost at eikekubbene var utrolig enkle, så tydeligvis er furu noe for seg selv. Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 5. november 2016 Del Skrevet 5. november 2016 Jeg vil tippe at furu er mykere enn eik, og dermed vil ikke sprekker forplante seg like lett. Om kubbene fortsatt har fuktighet i seg gir det mening å prøve når de er gjennomfrosne, siden isen vil gjøre treverket stivere og dermed sprøere. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 5. november 2016 Del Skrevet 5. november 2016 Nå er det ikke kun ei eikekubbe som klyves her men en hel stokk. Alternativet er å gjøre det på denne måten. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 5. november 2016 Del Skrevet 5. november 2016 Kløyva en del ved for mange år siden og furu var det værste vi fikk. Seige som fa#@! og fulle av kvister og dritt så de delte seg fullstendig tilfeldig. Man fikk kubber som var tannpirkere i ene enden og tjukke som et sumolår i andre enden. Dette var med hydraulisk vedkløyver (bensindreven). Det hjalp hvis de fikk ligge ute noen frostnetter. Eik var en drøm. Trengte bare å kjøre hodet noen cm. inn så sprakk resten av seg selv. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå