Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Telio?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Altså at den får beholde de nødvendige bit'ene i ToS feltet i IP-Pakken fra den går ifra din IP-Telefon til den kommer til gatewayen for PSTN-trafikk (vanlig telefoni), slik at ip-pakken blir prioritert fremfor vanlig datatrafikk. Blir ofte kalt Diffserv.

 

Den som kommer med en slik løsning, noe som ikke Telio har per idag siden de "snylter" på nettverkene til NGT/Telenor/Tele2/Osv, vil gjøre at vi kan laste ned filer samtidig som vi har maks kvalitet på telefonsamtalen.

 

Det blir vel like vanskelig eller like lett for de å sperre for IP-telefon til IP-telefon trafikk, siden de må innom Telio sin "sentral" for å finne den andre IP-telefonen. Veldig forenklet sagt.

 

For de som vil lese litt mer om QoS, kan de besøke Cisco side om QoS

Lenke til kommentar

tror ikke dette blir noe problem- tipper telio er på hogget når det gjelder å passe på at folk får det de betaler for. det som blir diskutert i denne tråden tipper jeg de har tenkt på.

 

men - blir ikke overrasket om, om bredbåndsforetak evt. finner ut at de skal tilby ip-telefoni til sine kunder, så vil de optimalisere routingen til sine egne telefon-servere.

 

er det noen som har noen tall på hvor mye forsinkelse det skal til før det blir noe problem med den relativt lave båndbredden som kreves for å bruke ip-telefoni?

Lenke til kommentar
Knugen: Ærlig talt så driter jeg i hvem sin båndbredde det er, jeg har betalt for å utnytte en viss kapasitet og at ISPene overbooker linjene sine er ikke mitt problem. Dersom jeg ikke får den båndbredden jeg har krav på krever jeg kompensasjon og ferdig med det. Ettersom jeg har forstått er bredbånd en måte å integrere mange forskjellige tjenester over en kanal og dersom ISPer begynner å sperre for enkelte protokoller vil jeg anse dette som avtalebrudd.

Etter min mening kan absolutt ikke kalle Telio for snyltere ettersom de åpnebart utnytter en mulighet som ligger der, fullt lovlig. Ett vesentlig poeng er at jeg har benyttet Voice Conversation over messenger i lengre tid, gir det deg grunn til å kalle microsoft for snyltere også, fordi de utnytter ISPene? Det er jo ingen vesens forskjell på dette og ip-telefonien som Telio tilbyr. Personlig så finner jeg din holdning provoserende og jeg tror din lojalitet ovenfor arbeidsgiver har satt seg litt for godt i deg.

Mer korrekt du har betalt for f.eks. en 724/128 linje til ISP'en sin DSLAM. Ifra der så har vi som regel betalt for 20:1 forhold eller noe slikt. Enkelt forklart, så betyr det at dersom sentralen har en 10mb linje mot internett så er det 20 stykker som deler på denne. Er alle sammen pålogget samtidig, som ikke skjer så ofte, så vil vi ikke få full båndbredde. Altså vi får ikke garantert båndbredde.

 

Bedrift abb har ofte garantert båndbredde, slik at de får alttid den båndbredden de har betalt for. Vel og merke kan ikke ISP'en garantere for kapasiteten utenfor deres nettverk.

Lenke til kommentar

Fra Telios avtalevilkår. På advokat-språk står det under at Telio fraskriver seg ethvert ansvar for tjenesten. Legg merke til noe veldig interessant:

 

Telio kan kreve dekket omkostninger forbundet med Telios feilsøkning dersom Kunden melder om feil som ligger utenfor Telios ansvarsområde og Kunden burde ha forstått dette.

 

Dette er et punkt jeg ikke kan huske å sett i avtalevilkår tidligere. Hvorfor har de det med? Hvorfor? Hm.........

 

 

 

13. FEIL ELLER MANGLER VED TJENESTEN

 

 

 

13.1 Reklamasjon

 

 

 

Kunden plikter å reklamere til Telio innen rimelig tid etter at Kunden har oppdaget eller burde oppdaget feil eller mangler ved tjenesten. Dette skal skje til Telios kundesenter.

 

Ønsker Kunden å klage på faktura, må klagen finne sted innen fakturaens forfallsdato.

 

 

 

Før feil meldes til Telio bør Kunden undersøke om feilen skyldes Kundens eget utstyr eller om feilen skyldes avbrudd eller forstyrrelser på Kundens bredbåndstilgang til internett. Dersom det oppstår avbrudd og forstyrrelser på Kundens bredbåndstilgang til internett, vil dette også automatisk medføre avbrudd og forstyrrelser på Telios telefonitjenester.

 

 

 

Telio kan kreve dekket omkostninger forbundet med Telios feilsøkning dersom Kunden melder om feil som ligger utenfor Telios ansvarsområde og Kunden burde ha forstått dette.

 

 

 

13.2. Ansvarsfraskrivelse

 

 

 

Telio fraskiver seg ethvert ansvar for direkte eller indirekte tap eller skade som måtte oppstå som følge av feil eller mangler ved tjenesten

Lenke til kommentar

KJHANKEN: Jara(Telenor Networks) har tre produktklasser. ADSL BASIS(den de fleste med priv. abb har) her er det ingen overbookingsgaranti. ADSL PREMIUM: Tjenestene som Tele2, Telenor, Bluecom etc. har med priser fra ca. 900 - 1500 og sopm leveres til bedrift. Her er garantien 1:20. Mens det på ADSL proff er 1:4, men til den dobbelte prisen. Forøvrig så har også de forskjellige leverandørene "piper" fra 2 mbps og oppover fra hver sentral som kundene deler på.

Lenke til kommentar

13.1 Tror det hørest værre ut en det er. Det positive er at de opplyser om det, før en eventuelt får en regning. Tror de vil benytte vilkåret dersom de oppdager at kunden har ført de bak lyset. Siden formuleringen "Kunden burde ha forstått dette" er litt uklar. F.eks. dersom Telio bruker mye ressurser på å finne en feil, og så forteller kunden hatt det kan skyldes at han har sagt opp internett linjen. Så vil Telio være litt fristet til å sende han en regning. For å sette det litt på spissen.

 

13.2 punktet er jo helt standard i alle avtaler da. Lest andre leverandøres vilkår?

Lenke til kommentar
KJHANKEN: Jara(Telenor Networks) har tre produktklasser. ADSL BASIS(den de fleste med priv. abb har) her er det ingen overbookingsgaranti. ADSL PREMIUM: Tjenestene som Tele2, Telenor, Bluecom etc. har med priser fra ca. 900 - 1500 og sopm leveres til bedrift. Her er garantien 1:20. Mens det på ADSL proff er 1:4, men til den dobbelte prisen. Forøvrig så har også de forskjellige leverandørene "piper" fra 2 mbps og oppover fra hver sentral som kundene deler på.

Takk for infoen. Benytter ikke Telenor nettverk til bredbånd, så jeg har ikke satt meg inn i det. Har derimot lest litt på hvordan det funker i andre land (UK).

 

Du vet vel ikke hvordan policyen er med NGT? Jeg har aldri, som jeg har lagt merke til, at selve NGT nettverket er overbelastet. Hmm, muligens når de testet ut 8mb tilbudet til alle abb. Men det var primært en stresstest og skryte kampanje.

Lenke til kommentar
Vel, jeg har en 1300/512 linje og dersom jeg da ikke får nok båndbredde til ip-telefoni, vil jeg anse dette som kontraktsbrudd eller feil og mangler på tjenesten.

Dersom NGT (som jeg tipper leverandøren din er) bevist struper trafikken mot Telio så kan det muligens tolkes som et kontraktsbrudd. Men dersom de ikke leverer den nødvendige båndbredden generelt sett, grunnet overbelastning i nettverket så har vi lite vi skulle ha sagt om ikke det kontrakten vår står at vi har "garantert båndbredde".

Endret av kjhanken
Lenke til kommentar

Ta en runde og kikk på andre leverandørers vilkår, dette er hentet fra Tele 2: http://www.tele2.no/go.cfm?id=258&type=tex...=43i203i207i214

 

"

6. REKLAMASJON PÅ REGNING

Reklamasjon på regningsbeløpet må fremsettes innen rimelig tid, dvs. normalt innen betalingsfristens utløp.

13.1 Reklamasjon

Kunden plikter å reklamere til Tele2 innen rimelig tid etter at Kunden har oppdaget eller burde oppdaget feil eller mangler ved tjenesten. Dette skal skje til Tele2s kundesenter.

 

Før feil meldes til Tele2 bør Kunden undersøke om feilen skyldes Kundens eget utstyr. Tele2 kan kreve dekket omkostninger forbundet med Tele2s feilsøkning dersom Kunden melder om feil som ligger utenfor Tele2s ansvarsområde og Kunden burde ha forstått dette. "

 

Virket noe av dette kjent? Ta en runde og les litt forskjellige avtalevilkår så finner du nok fort ut at Telio ikke er bedre eller værre enn de andre.

Lenke til kommentar

Man kan ikke plutselig endre vilkårene (iptelefoni står ikke nevnt der) uten at det er å anse som kontraktsbrudd, hvilket gir meg rett til å si opp linjen umiddelbart.

 

Edit: mener å huske det var 80kilobit telio sa man trengte... Det bør man minimum kunne forlange av en ISP når man i utgangspuktet skal ha en halv megabit opp, og over 1 megabit ned

Endret av esk
Lenke til kommentar
Man kan ikke plutselig endre vilkårene (iptelefoni står ikke nevnt der) uten at det er å anse som kontraktsbrudd, hvilket gir meg rett til å si opp linjen umiddelbart.

 

Edit: mener å huske det var 80kilobit telio sa man trengte... Det bør man minimum kunne forlange av en ISP når man i utgangspuktet skal ha en halv megabit opp, og over 1 megabit ned

jo, det var 80kbps

Lenke til kommentar

Du knugen... Se her litt, dette ble litt vel spenstig for meg

 

 

Utsagn1 fra knugen:

Svært så engasjerte dere ble over mine innlegg mot Telio! Det er bare å prøve det i vei, jeg kommer også til å teste det selv fordi jeg må sjekke hva det er. Men for å si det sånn, jeg hadde ikke byttet ut min fast-telefon med Telio(har ingen fast-telefon, så da er det det samme det ikke funker). Men det blir ikke jeg som betaler for det.(det blir Telenor, de som betaler meg for å skrive her)

 

Utsagn2 fra knugen:

Vel, jeg er ikke ansatt av Telenor. Jeg hater Telenor. JEG HATER TELENOR!!!! De legger hindringer i veien for konkurrentene, misbruker sin monopol-makt, kryss-subsidierer. I det hele tatt. JEG ER IKKE ANSATT HOS TELENOR!!!!!

 

 

Dette er det du har skrevet i to forskjellige innlegg. Har du lyst til å forklare dette for oss før vi blir mistroiske?

 

Edit: ryddet opp litt

Edit2: Beklager dersom knugen og knugentheking ikke er den samme. Det er knugentheking som blir sitert. Jeg sjekket medlemslistene og fant at det var en bruker som het knugen... Jeg brukte bare knugen fordi det var kortere å skrive enn knugentheking :blush:

Endret av esk
Lenke til kommentar

Herregud er dette noe og begynne og diskutere før det har kommet da. :no: Vel, jeg har bestilt abonnement fra Telio men skal ikke ha ip-telefon da jeg ikke har isdn men vanlig analog fra før. Hvis jeg ikke skulle være fornøyd med det jeg får fra Telio så sier jeg bare opp på flekken siden det ikke er noen bindingstid der. Kommer til og koste meg 500-600 kr hvis jeg ikke skulle være tillfreds men skal nok greie og komme meg over evnt.tap.. :thumbup:

 

 

Hvorfor ta sorgene på forskudd da.. :xmas:

Endret av Znoken
Lenke til kommentar

Flott diskusjon her gitt :p

 

For Privatbrukere er det ingen som leverer garantert bånbredde til noen DSL brukere. Det vil i prinsippet si at man fikk LEID SAMBAND til 1/100 del av prisen. Alle ISP'er bruker en viss form for overbooking. Ingen ISP'er hadde klart å overleve hvis de måtte garantere kapasitet til brukere, backbone nettet ville bli altfor kostbart.

Men på en annen side så er det mange som opplever bra hastighet hele tiden fordi andre som er under samme sentral bruker mindre.

 

Ang IP telefoni

Dette er helt klart noe Tele operatørene frykter, kanskje ikke så rart etter å investert milliarder, så kommer noen mer eller mindre å "snylter" (sier ikke at dette er det rette ordet") dette nettet for å tilby tjenester.

Men muligens "etter den søte kløe, kommer den sure svie", hva tror dere kommer til å skje hvis operatørene taper inntekter på et området, da må de hente inn på et annet område eks bredbånd. Hvem vet?

Endret av joffe11
Lenke til kommentar
Ang IP telefoni

Dette er helt klart noe Tele operatørene frykter, kanskje ikke så rart etter å investert milliarder, så kommer noen mer eller mindre å "snylter" (sier ikke at dette er det rette ordet") dette nettet for å tilby tjenester.

Men muligens "etter den søte kløe, kommer den sure svie", hva tror dere kommer til å skje hvis operatørene taper inntekter på et området, da må de hente inn på et annet område eks bredbånd. Hvem vet?

Tja, ingen av de leverer ip-telefoni per idag av de. Hvordan kan de tape på noe som de ikke leverer?

 

At de taper fremtidige inntekter er en annen ting, men det kan de skylde på seg selv. NGT har jo veldig lenge snakket om VoIP som de skal eller skulle tilby. Det har kun vært med ordene. Flott dersom Telio klarer å få fortgang i markedet. At Telenor ikke har hastverk er jo forutsigbart, samt Tele2 og andre som også leverer vanlig telefoni. NGT derimot er rart at de ikke er på banen.

Lenke til kommentar

Hvor jobber du knugentheknig?

 

Et par ting, QoS/CoS er kun nødvendig for å hindre at kvaliteten blir dårligere når du laster ned samtidig som du sitter i telefonen. Videre er det ingen som bruker ToS-bitene (diffserv) i backbonet. De fleste store har ATM-basert backbone og bruker ATM QoS. Er det IP-basert backbone brukes 802.1P.

 

Videre anser jeg det som piss det du sier at ISPer vil sperre for trafikk til Telio. Det er mulig at det vil øke gj.snitt bruket til kundene, men P2P trafikk er mye verre og du har jo ikke sett noen sperrer her? Uansett vil IP-telefoni tjenesten som ISPen tilbyr på eget nett bli bedre fordi der kan de tilby QoS. QoS "over Internett" er ikke mulig. Det at de vil sperre for det fordi de selv vil tilby det anser jeg som lite sannsynlig...

Og hva er det tullet med snyltere?! Det blir jo som å kalle nettavisen.no for en snylter fordi de leverer en tjeneste som snylter på andres infrastruktur...

 

Jeg ser ikke noe i veien for at Telio klarer å levere en bra tjeneste så lenge de har en bra nok Internett-linje. De har et veldig bra tilbud så det blir jo spennende og se om de klarer å tjene penger på dette. Punkt 13.1 er også veldig vanlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...