Armador Skrevet 24. oktober 2016 Del Skrevet 24. oktober 2016 Heisann, Fikk hjem en bestilling i dag, men skjønner at det er lenge siden jeg har bygd pc. Er det slik at de har sluttet å legge ved kjølepasta til hverken cpu eller kjøler? Sitter her med alt jeg trenger, bortsett fra en dråpe kjølepasta... noe så irriterende... (6600k, Corsair H60) Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 24. oktober 2016 Del Skrevet 24. oktober 2016 (endret) Det følger gjerne med en firkant kjølepasta som er ferdigpåsmurt på kjøleren. Men dette er kanskje kun på mer low-end-utstyr. Edit: Nei, det står "thermal compound (pre-applied"). Endret 24. oktober 2016 av Emancipate Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 24. oktober 2016 Del Skrevet 24. oktober 2016 Alle Corsair vannkjølere skal ha kjølepasta ferdig på kjølehodet, skal bare være å presse den nedpå CPU. Vist det er en brukt H60 du bruker opp igjen fra en annen build må du nok bare bite i det sure eplet og bestille deg en tube kjølepasta. Lenke til kommentar
Armador Skrevet 25. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2016 Det følger gjerne med en firkant kjølepasta som er ferdigpåsmurt på kjøleren. Men dette er kanskje kun på mer low-end-utstyr. Edit: Nei, det står "thermal compound (pre-applied"). Alle Corsair vannkjølere skal ha kjølepasta ferdig på kjølehodet, skal bare være å presse den nedpå CPU. Vist det er en brukt H60 du bruker opp igjen fra en annen build må du nok bare bite i det sure eplet og bestille deg en tube kjølepasta. Takk for svar! Har likevel bestilt en tube kjølepasta og ser ut som om jeg kan plukke opp denne hos komplett i ettermiddag. Vil det lønne seg å droppe dette siden det allerede er smurt på kjøleren (som er boxfresh) eller kan jeg med fordel smøre på litt ekstra? (en dråpe eller to?) Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 25. oktober 2016 Del Skrevet 25. oktober 2016 Det har ingenting for seg å smøre på ekstra, bare dropp det 1 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 25. oktober 2016 Del Skrevet 25. oktober 2016 Du vil bare få dårligere ytelse av å ha på for mye. 1 Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 25. oktober 2016 Del Skrevet 25. oktober 2016 Kjølepasta skal uansett ikke "smøres" på. 1 Lenke til kommentar
Christian Thork Skrevet 25. oktober 2016 Del Skrevet 25. oktober 2016 Stockpasten som kommer med kjøleren er nok ikke like god som f.eks Noctua sin. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 25. oktober 2016 Del Skrevet 25. oktober 2016 Men da må man ta av pastaen først, ikke smøre på dobbelt. Lenke til kommentar
Christian Thork Skrevet 25. oktober 2016 Del Skrevet 25. oktober 2016 Det er jo selvklart, trodde ikke man måtte spesifisere det. Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 25. oktober 2016 Del Skrevet 25. oktober 2016 Det er ikke betydelig bedre med "high end" kjølepastaer er knapt en varmegrad som skiller de beste fra de dårligste, påføringsmetode er og ganske lite betydning ift. Temperatur ytelse. Linus tech tips har en god video på dette, men finner den ikke frem nå menst jeg er på jobb. 1 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 25. oktober 2016 Del Skrevet 25. oktober 2016 "Kjølepasta" er egentlig et veldig misvisende navn ... Varmeledningsevnen til kjølepasta er egentlig ganske dårlig, så jo tynnere lag jo bedre. Hensikten med kjølepasta er å forhindre at det oppstår luftlommer mellom CPU-dekslet og kontaktflaten til kjøleren, for luft leder varme enda dårligere enn kjølepasta. En fyr fra Australia sammenlignet kjølepasta med mye annet 'klin', bl.a. tannkrem, og fikk resultater som var like gode. Fordelen med kjølepasta var at den ikke tørket inn og sprakk opp og ble til pulver, som mye av det andre han prøvde. Pastaen skal jo gjøre jobben sin i flere år, med temperatursvingninger, vibrasjoner, sjokk, UV-stråling, og andre miljøpåkjenninger, så det er mer enn varmeledningsevnen det kommer an på. 1 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 25. oktober 2016 Del Skrevet 25. oktober 2016 Tok kanskje litt hardt i der .. Mange materialer endrer struktur, særlig i overflaten, ved lyspåvirkning. Men det er vel kanskje ikke så veldig skarpt lys der kjølepastaen bor ... Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 25. oktober 2016 Del Skrevet 25. oktober 2016 Moderatormelding Endret trådtittel til noe mer beskrivende. Kommentarer på moderering tas på PM eller i egnet tråd for tilbakemeldinger. Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 25. oktober 2016 Del Skrevet 25. oktober 2016 Videoen jeg snakket om tidligere, dreper en del myter som har oppstått rundt kjølepasta siden tidenes morgen. Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 25. oktober 2016 Del Skrevet 25. oktober 2016 Videoen jeg snakket om tidligere, dreper en del myter som har oppstått rundt kjølepasta siden tidenes morgen. Jeg vil si at testen ikke er helt vitenskapelig, da det ikke er før etter noen dager at man ser sluttresultatet. Hvor mye som skiller mens kjølepastaen er helt fersk og etter lang tids bruk er veldig forskjellig etter min erfaring. Lenke til kommentar
kjeita Skrevet 25. oktober 2016 Del Skrevet 25. oktober 2016 https://web.archive.org/web/20141010011417/http://www.hardwaresecrets.com/printpage/Thermal-Compound-Roundup-January-2012/1468 Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 25. oktober 2016 Del Skrevet 25. oktober 2016 Jeg vil si at testen ikke er helt vitenskapelig, da det ikke er før etter noen dager at man ser sluttresultatet. Hvor mye som skiller mens kjølepastaen er helt fersk og etter lang tids bruk er veldig forskjellig etter min erfaring. Hadde det vært snakk om forskjellige kjølepastaer kunne jeg nok sagt meg enig i det du skriver, men den store myten rundt påføring av kjølepasta der det er helt krise å smøre den ut kan jeg ikke forstå hvordan tid skal ha noen betydning. Selv har jeg alltid brukt "line" metoden da jeg synst det er enklest i forhold til porsjonering av kjølepasta på forskjellige type sokkler med mindre og større heatspreadere. Grunnen til jeg selv lærte meg å bruke den metoden er i stor grad pga hysteriet om at en ikke måtte spre kjølepastaen grunnet luftbobler osv som kom til å fullstendig ruinere varmeoverføringen, hadde jeg den gang vist det jeg vet i dag hadde jeg nok gitt blanke i å prøve meg fram til en "perfekt" påføringsmetode å bare smurte det ut med et kredittkort eller lignende, men nå som jeg har det i fingrene kommer jeg nok til å fortsette med "line" metoden uansett. Spiller jo sliktsett ingen rolle Men nei det er ikke en vitenskapelig test, det har du helt rett i, men akkurat det føler jeg blir å kverulere for kveruleringens skyld. Ettersom det er samme kjølepasta kan jeg ikke forstå at den skal "aldres" forskjellig basert på påføringsmetoden. 1 Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 25. oktober 2016 Del Skrevet 25. oktober 2016 Mulig jeg er old school, men jeg tetter porene med et kredittkort på cpu og kjøler før jeg tar på kjølepasta. Legger som regel en stripe mellom kjernene. Akkurat det å bare legge en stripe eller en dott er jo minst mulig jobb. Joda, du har nok rett i at det ikke er så stor forskjell i det store og det hele på samme kjølepasta, og det er mulig jeg har litt OCD på akkurat dette punktet. Jeg kan legge til at jeg aldri har måttet byttet kjølepasta, slik som noen gir råd om når brukere spør om råd når temperaturen på CPU har blitt høy. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå