Gå til innhold

USA stasjonerer 300 soldater i Norge

Anbefalte innlegg

Her er det Amerikanske soldater, og da ikke først og fremst NATO soldater, som har fått "oppholdstillatelse" på Værnes.

De kan jo legge inn søknad på UDIs søknadsportal

https://selfservice.udi.no/

Amerikanere går nok ikke vanlig tjenestevei, her er det rød løper rett inn i det helligste med Høyre, FRP og AP`s velsignelse.

Om dette øker Norges forsvarsevne så er det mer enn greit, om det derimot øker faren for at Norge kommer i en konfliktsituasjon, så må det hele sies å være direkte uansvarlig av våre folkevalgte. Men vi kan jo uansett bare takke oss selv, det er jo tross alt vi som har valgt dem, eller hva sier du? ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor har vi i Norge ikke et slags "konstitusjons-råd" etc. som på eget uavhengig grunnlag kan irettesette (enhver tid sittende) regjering? Den politiske opposisjonen her i landet gjør iallefall ikke jobben sin.

For det er ingen tvil om at US Marines på Værnes er brudd på Baseerklæringen.

Den så kalte Baseerklæringen som Stortinget vedtok i sin tid, er helt klar på området. I tillegg til å forby stasjonering av fremmede lands soldater på norsk jord i fredstid, sier erklæringen også at det ikke er tillatt med atomraketter og utskytingsramper.

http://www.nrk.no/underholdning/store_norske/4455771.html

Hvis man skulle lagt til grunn den tåpelige retorikken fra Ine Eriksen Søreide (ang. "rotasjon", ikke fast base) kan man også utplassere amerikanske atomstridshode-raketter på norsk jord. Ved å "rotere" dvs. bytte ut rakettene et par ganger i året, er det liksom greit..

Enig, føler hun/vi tar en spansk en her, men er akkurat det kanskje faktisk greit om dette styrker og ikke forringer Norges sikkerhet?

Det hele er vanskelig å si før det evnt kommer noen reaksjoner utenifra, pr nå har jeg ikke sett dette nevnt noe sted utover USA og Norge. Så om dette får forbigå i stillhet, så sitter vi jo bare igjen med litt ekstra utstyr, mannskap og ikke minst en økt goodwill ifra Amerikanerne.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Og selv om vi tilsynelatende er Amerikas beste venn, er det riktig at vi strekker oss utover NATO mandater for å pleie vårt forholdet til USA og med det så klart og tydelig velge side i en mulig gryende konflikt?

Ja, naturligvis skal vår sterkeste og viktigste alliert kunne plassere soldatene sine her for å beskytte NATO-landet Norge.

Like naturlig som at vi skal bruke våre soldater på å rydde opp etter sodatene deres etter at de har vært å lagd kaos eks i midtøsten

Vi burde bruke egen krefter på vårt eget forsvar fremfor å slippe reven inn i hønsegården, og samtidig hisse opp bjørnen i øst

Problemet er at Norge ikke er sterke nok til å forsvare oss selv, derfor er vi med i NATO hvor vår viktigste allierte USA også er med, da er det helt naturlig at de får plassere styrker i Norge for å beskytte NATO og Norge.
Ja, jeg vet at det er det vi blir fortalt, men jeg har for mye erfaring med løgnene at jeg kjøper salgsargumentene til våre og deres politikere. Til nå ser jeg ikke en eneste fordel ved å støtte noen av sidene. Har forøvrig lang tjeneste fra forsvaret og vet at de er ikke til å lite på i det hele tatt Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Problemet er at Norge ikke er sterke nok til å forsvare oss selv, derfor er vi med i NATO hvor vår viktigste allierte USA også er med, da er det helt naturlig at de får plassere styrker i Norge for å beskytte NATO og Norge.

Ja, jeg vet at det er det vi blir fortalt, men jeg har for mye erfaring med løgnene at jeg kjøper salgsargumentene til våre og deres politikere. Til nå ser jeg ikke en eneste fordel ved å støtte noen av sidene. Har forøvrig lang tjeneste fra forsvaret og vet at de er ikke til å lite på i det hele tatt

En buddhist med lang fartstid i militæret? Spennende kombinasjon ;)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Ja, jeg vet at det er det vi blir fortalt, men jeg har for mye erfaring med løgnene at jeg kjøper salgsargumentene til våre og deres politikere. Til nå ser jeg ikke en eneste fordel ved å støtte noen av sidene. Har forøvrig lang tjeneste fra forsvaret og vet at de er ikke til å lite på i det hele tatt

En buddhist med lang fartstid i militæret? Spennende kombinasjon ;)

Ja, det er vel egentlig ikke så rart tror jeg - den læreren eg har lyttet mest til er en tidligere Korea krig veteran, og ett par andre er Vietnam veteraner - så de har veldig god peiling på hva de snakker om i så måte når det kommer til lidelse og galskap, som vel er en forutsetning for å ville slå i hjel. Spesielt en av Vietnam veteranene er interessant fordi han faktisk har drept andre soldater i striden, og han er ærlig med hva det har gjort med han. 

Lenke til kommentar

For det er ingen tvil om at US Marines på Værnes er brudd på Baseerklæringen.

Den så kalte Baseerklæringen som Stortinget vedtok i sin tid, er helt klar på området. I tillegg til å forby stasjonering av fremmede lands soldater på norsk jord i fredstid, sier erklæringen også at det ikke er tillatt med atomraketter og utskytingsramper.

USA og andre land har hatt soldatar i Noreg i alle år etter at vi gjekk inn i NATO, både på Jåttå og Kolsås. Under store militærøvingar kan det vere tusenvis av utanlandske soldatar her. Eg reknar med at denne fråsegna har teke høgde for slikt, elles har vi brote ho kvar dag sidan ho vart vedteken. Det er ingen permanente utanlandske militærbasar i Noreg.
Lenke til kommentar

Det er ingen permanente utanlandske militærbasar i Noreg.

Nei, fordi tradisjonelt har Nato-soldater kommet hit i et tidsbegrenset tidsrom å øve og reiser hjem etterpå.

Hvor mange år må det være stasjonert 330 US Marines på Værnes før du vil kalle det permanent?

Lenke til kommentar

Det er ingen permanente utanlandske militærbasar i Noreg.

Nei, fordi tradisjonelt har Nato-soldater kommet hit i et tidsbegrenset tidsrom å øve og reiser hjem etterpå.

Hvor mange år må det være stasjonert 330 US Marines på Værnes før du vil kalle det permanent?

Eg har ikkje noko tal på det. Sovidt eg forstår er dette soldatar som skal gjeste Værnes garnison for å øve med norkse soldatar over ein lengre periode, før dei reiser vidare ein annan stad. Når dei har reist kan det komme nye. Både Jåttå og Kolsås hadde mykje større innslag av utanlandske soldatar. Eg klarar ikkje heilt å sjå det sensasjonelle i dette. Det er jo ikkje snakk om å konvertere Værnes garnison til ein utanlandsk base under utanlandsk befal.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...