Gå til innhold

Hjelp, trenger råd ang. pc-kjøp.

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er i ferd med å kjøpe ny PC. Dessverre er jeg ikke inne i hvilke prosessorer som passer til hvilke hovedkort, og hvilke kjølevifter som trengs til det hele. Det hele virker overveldende på en glad amatør som meg, derfor spør jeg nå om råd. Maskinen kommer til å brukes til så vidt forskjellige ting som musikk, bildebehandling(Photoshop), videoredigering, pluss vanlig pcbruk(surfing, brev, osv)

Jeg er også på utkikk etter en maskin som jeg kan oppgradere så mye som mulig etter hvert som tiden går.

Pris er også en viktig faktor, men det må ikke gå på bekostning av prestasjon.

Håper noen kan hjelpe meg.

TD.

Endret av tøffen dasque
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

TD.

om du skal ha en rimelig og god maskin som du kan oppgradere.

Så ville jeg gått for dette:

Hovedkort: Abit NF7-S V2.0 969.-kr (klarer XP 3200+! og 2-3gb ram)

CPU: AMD athlon Xp 2500 799.-kr

Cpu kjøler:Glacialtech silent breeze 227.-kr (klarer opptil xp3000+)

Ram: Twinmos pc3200 512mb 723.-kr

Kabinett: Chieftec Midi-tower Sølv 700-.kr M/PSU

CD-brenner: 52x52 cd brenner får 4-500.-kr

Skjermkort: Sapphire Raedon 9200se 510.-kr

Skjerm: Hansol n920 19'' skjerm 1815.-kr

Mus/tastatur: A4tech tastatur+mus 147.-kr

---------------------------------------------------------

Totalt: ca 5.000.-kr

Driver du veldig mye med videoredigering så er kansje Twinmos pc3200 1024mb og foretrekke? kommer ann på hvor mye du driver med det.

Twinmos pc3200 1024 Dual 2x512mb koster ca 1637.-kr på komplett.no

Uansett så ønsker jeg deg lykke til.

Endret av AMD_XP3000+
Lenke til kommentar

Tja, det er ikke helt bestemt ennå :blush:

Men jeg må prøve å holde meg under 7000 i første omgang.

Jeg glemte forsåvidt å si at jeg har skjerm, tastatur+mus, cd-brenner og dvd fra før. Disse kan jeg godt vente med. Jeg vil heller legge litt mer penger i hovedkort, cpu og kjøler. Det andre får komme etterhvert.

Noen gode forslag?

på forhånd takk :)

TD

Lenke til kommentar

TD.

om du skal ha en rimelig og god maskin som du kan oppgradere.

Så ville jeg gått for dette:

Hovedkort: Abit NF7-S V2.0 969.-kr (klarer XP 3200+! og 2-3gb ram)

CPU: AMD athlon Xp 2500 799.-kr

Cpu kjøler:Glacialtech silent breeze 227.-kr (klarer opptil xp3000+)

Ram: Twinmos pc3200 512mb 723.-kr

Kabinett: Chieftec Midi-tower Sølv 700-.kr M/PSU

CD-brenner: 52x52 cd brenner får 4-500.-kr

Skjermkort: Sapphire Raedon 9200se 510.-kr

Skjerm: Hansol n920 19'' skjerm 1815.-kr

Mus/tastatur: A4tech tastatur+mus 147.-kr

---------------------------------------------------------

Totalt: ca 5.000.-kr

Driver du veldig mye med videoredigering så er kansje Twinmos pc3200 1024mb og foretrekke? kommer ann på hvor mye du driver med det.

Twinmos pc3200 1024 Dual 2x512mb koster ca 1637.-kr på komplett.no

Uansett så ønsker jeg deg lykke til.

EEEEENIG!

Lenke til kommentar
[quote name='tøffen dasque' date='28/11/2003 : 12:20'] Hei. Jeg er i ferd med å kjøpe ny PC.

Maskinen kommer til å brukes til så vidt forskjellige ting som musikk, bildebehandling(Photoshop), videoredigering, pluss vanlig pcbruk(surfing, brev, osv) [/quote]
kanskje en P4c kunne gjort jobben bedre på videoredigering og photoshop. Visst budsjettet godtar det da.

Men å finne hovedkort som er framtidsvennlig er ikke lett i dag... Socket A og Socket 478 blir mindre og mindre nyttige nå som Intel skal ha sin nye socket (husker ikke hva den heter) og AMD sine 754, 939(kommer til våren) og 940 hovedkort inntar for fullt neste år.
Lenke til kommentar

Oj, vil det si at det er bortkastede penger å investere i et ASUS A7N8X Deluxe hovdekort og Athlon xp3000+ cpu, siden det kommer nye ting til våren. Har ikke lyst til å bli sittende med kort jeg ikke kan oppgradere...

p@ayne: Ja, det blir nok en dvd-brenner etterhvert, men ikke nå. Overklokking? Ja, men ikke før jeg er litt mer erfaren ;)

Er Intel bedre for lyd en AMD?

Lenke til kommentar

Her er jo er forslag, muligens over grensa, men, tenk på det...

CPU: AMD Athlon XP 2500+ "Barton"

Hovedkort: Abit NF7-S V2.0

HDD: Western Digital 120GB 7200 RPM, 8mb cache ATA

Skjermkort: Sapphire Radeon 9600 PRO 128 MB DDR "Fireblade Edition"

Kabinett m/PSU: Chieftec Dragon Medium Tower m/dør Sølv

RAM: TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB Dual Pack

Lydkort: Hercules Gamesurround Fortissimo III 7.1 (evt integrert på hk)

CD brenner: 52x brenner (ikke spesielt viktig åssen)

Floppy: Samma åssen, om du i det hele tatt skal ha...

Kabinett vifter: EKL PAPST 80x80x25mm x2

CPU-Kjøler: GlacialTech Socket A/370/FCPGA

Du trenger egentlig ikke lydkort og floppy, men kjekt å ha (floppy) vet ikke hvor kresen du er på lyd jeg, men jeg vil anbefale å kjøpe det lydkortet, dette er også avhengig av åssen høytalere du har, jeg har 7.1 :D

Endret av P@yNe
Lenke til kommentar
[quote name='tøffen dasque' date='28/11/2003 : 14:20'] Oj, vil det si at det er bortkastede penger å investere i et  ASUS A7N8X Deluxe  hovdekort og Athlon xp3000+ cpu, siden det kommer nye ting til våren. Har ikke lyst til å bli sittende med kort jeg ikke kan oppgradere...

p@ayne: Ja, det blir nok en dvd-brenner etterhvert, men ikke nå. Overklokking? Ja, men ikke før jeg er litt mer erfaren ;)

Er Intel bedre for lyd en AMD? [/quote]
Intel har, per i dag, bedre minneoverføring (her: raskere vs Athlon XP!) noe som er ganske nyttigt i video og bildre behandling. Og velge mellom Intel og AMD er ikke noe fasit på. Det velger du selv. Du kommer ikke til å velge noe galt! På lyd vet jeg ikke, men det er nok det samme prinsippet her også.

Det kommer alltid nye ting, men det er greit og har noe som vil være også. Kommer det nye ting blir også det gamle billigere. Så det er ikke idioti å kjøpe ASUS A7N8X Deluxe i dag f.eks. (XP 3000 kan være litt sløs av penger da... (XP 2500 :thumbup: )) Endret av AMD-King
Lenke til kommentar

Har satt sammen PC nå i høst og er meget fornøyd med pris og ytelse.

Pengene du sparer ved å kjøpe XP2500 og NF7 fremfor et dyrere alternativ bruker du når du skal oppgradere :)

Hovedkort blir ofte avleggs omtrent samtidig med CPU'en som sitter i den. Det har utviklingen i FSB og minneteknologi sørget for. Nå blir det dessuten nye sokler neste generasjons AMD.

Lenke til kommentar
[quote name='tøffen dasque' date='28/11/2003 : 14:28'] Sorry, den siste meldingen var til P@yne :)
AMD-King: Takk for råd ang. cpu : [/quote]
Bare i orden! Visst du ser på en melding vi skriver og trykker på "Quote" , så kommer det ett lite sitat som jeg har av din post over meg her, visst du lurer ;) !

P4c vs Athlon XP på video/lyd/bilde behandling er det ikke vanvittige store forskjeller, visst du lurer. Dette kommer litt ann på minnet også. Sørg for å ha minst PC3200 (400MHz helst denne) eller PC2700 (333MHz).
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...