Gå til innhold

Dette er hjernen i alle nye Tesla-modeller


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan dette i teorien brukes til "programmer til" skjermen også? F.eks at man kan ha rask regnekraft på andre ting også, eller kan emulere ps4 eller nyeste xbox?

Det spørs hva du mener med i teorien.

 

Skjermen har sin egen prosessor, så i praksis nei. Det er i bil av sikkerhetsgrunner flere systemer som jobber uavhengig av hverandre.

 

Litt samme tankegang som tokrets bremser. Om den ene kretsen svikter er du fortsatt ikke helt uten bremser til å stoppe

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Imponerende regnekraft. Men hvordan er redundansen i systemet? Det meste av HW feiler en gang i blant og det er viktig at man har backup systemer som hindrer ulykker hvis en feil skulle oppstå.

 

Hva annet i en bil av kritiske systemer har redundans?

 

AtW

 

Bremser f.eks. Moderne elektrisk servostyring hadde i prinsippet virket helt fint uten en ratt aksling som mekanisk kunne svinge hjulene, denne er redundans.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

Imponerende regnekraft. Men hvordan er redundansen i systemet? Det meste av HW feiler en gang i blant og det er viktig at man har backup systemer som hindrer ulykker hvis en feil skulle oppstå.

 

Hva annet i en bil av kritiske systemer har redundans?

 

AtW

 

Bremser f.eks. Moderne elektrisk servostyring hadde i prinsippet virket helt fint uten en ratt aksling som mekanisk kunne svinge hjulene, denne er redundans.

 

 

Det er noen få redundante elementer, den store majoriteten av styre og bremsesystem er ikke redundant. Det er veldig få systemer i en bil som ikke har backup. Denne CPUen har antakelig det siden det er lett å implmentere, men jeg tipper den ikke gjør så mye mer enn å sørge for at bilen stopper på en noenlunde trygg måte.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan bli spennende for passasjerer som skal sitte på når den er blitt førerløs og bilen har lært av meg å gi jernet ut av hvert lyskryss. Med 0-100 på 2.7 uten noen bak rattet tenker jeg pulsen får fart...

 

Jeg tipper de fleste fremtidige selvkjørende biler har en fast "bestemor" modus når de er innstilt på å kjøre uten menneskelig innblanding. Dette kan kanskje hackes for å endre kjørestil, men for det meste blir det nok svært forsiktig kjøring.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Enhver pressemelding fra Tesla får hovedoppslag på TU.

 

Selvkjørende biler vil nok snart takle å kjøre på gode motorveier, samt klare å stanse for stasjonære hindringer som busser og trailere.

 

At de skal klare å kjøre i trange bygater med feilparkerte biler, anleggsaktiver og masse fotgjengere er helt usannsynlig. Det er også helt usannsynlig at de skal takle vinterføre.

 

Jeg skjønner ikke helt poenget med å betale 60k-70k kroner for et slikt system når man uansett må følge godt med. Adaptiv cruisekontroll er flott, men trafikken blir mye tryggere om alle holder i rattet hele tiden. Da er man mer årvåken og har kortere responstid.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

At de skal klare å kjøre i trange bygater med feilparkerte biler, anleggsaktiver og masse fotgjengere er helt usannsynlig. Det er også helt usannsynlig at de skal takle vinterføre.

Snakker du i et 12 mnd perspektiv, eller? Jeg tipper at om 3-4 år så må du spise påstanden over.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke helt poenget med å betale 60k-70k kroner for et slikt system når man uansett må følge godt med. Adaptiv cruisekontroll er flott, men trafikken blir mye tryggere om alle holder i rattet hele tiden. Da er man mer årvåken og har kortere responstid.

 

Øh, hele poenget med level 3 og høyere nivåer av autonomitet er jo at du skal slippe å følge godt med. Jeg ser frem til å slappe av og se på siste episode av Mr.Robot på skjermen i bilen mens den kjører meg til hytta på motorvei og landevei. Om jeg må ta over selv i tettbebygd strøk spiller mindre rolle, det aller meste av kjøringen er uansett enkel og kjedelig landevei/motorvei. Det er mer eller mindre level 3. Level 4 skal klare mer komplekse trafikksituasjoner alene også, mens level 5 skal kunne kjøre uten fører i bilen (mindre interessant for min del). Level 3 er altså det man må opp på for at man skal kunne konsentrere seg om noe annet enn kjøringen. Tesla er i dag på level 2. Da må du følge med og holde i rattet. Jeg ser heller ikke så mye poeng i level 2, ikke for min del ihvertfall.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

Imponerende regnekraft. Men hvordan er redundansen i systemet? Det meste av HW feiler en gang i blant og det er viktig at man har backup systemer som hindrer ulykker hvis en feil skulle oppstå.

 

Hva annet i en bil av kritiske systemer har redundans?

 

AtW

 

Bremser f.eks. Moderne elektrisk servostyring hadde i prinsippet virket helt fint uten en ratt aksling som mekanisk kunne svinge hjulene, denne er redundans.

 

 

Det er noen få redundante elementer, den store majoriteten av styre og bremsesystem er ikke redundant. Det er veldig få systemer i en bil som ikke har backup. Denne CPUen har antakelig det siden det er lett å implmentere, men jeg tipper den ikke gjør så mye mer enn å sørge for at bilen stopper på en noenlunde trygg måte.

 

AtW

Få?

Dobbel krets på bremsesystem, dobbel bremsepumpe, mekanisk backup for servostyring, mekanisk backup for servobremsing, dobble frontlys, dobble bremselys, innlagt skum i hjulene på mange biler i tillegg til trykkovervåkning av hjulene på alle nye biler, redundens i CAN Bus systemet, flere sensorer som må gi utslag før airbag utløses, krav om mekanisk åpning av dører og bagasjelokk fra innsiden, laminert glass i frontrute så den skal henge sammen selv om den knuser, 3 eller flere speil bakover, osv.

 

Hvilke sikkerhetskritiske systemer er det som mangler redundans på biler i dag mener du?

Endret av StormEagle
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Majoriteten av dekk har ingen redundans, bremseskiver, calipere, bremseklosser har ingen redundans (om man ikke regner det som å fungerer dårligere, men ha en viss funksjon som redundans), ingen kritisk input har redundans (ratt, pedaler osv), "mekanisk backup" er ikke det jeg vil kalle redundans, det er bare at systemet ikke settes ut av funksjon av hjelpemidlenes bortfall (selv om definisjonsgrensene ikke er helt klare her). Motor og gir har ingen redudans, sentrale akslinger har ingen redundans. Fjæring har ingen redundans. 

 

AtW

Lenke til kommentar

Motor, gir og fjærer er ikke sikkerhetskritiske elementer. At bilens fremdrift stopper eller at komforten i bilen blir dårlig er ikke sikkerhetskritisk. Og jo mekanisk backup istedenfor å gå for rene servosystemer er så absolutt lagt inn som en redundans.

Og bremseskiver, calippere, ol. er det redundans i da det er 4 stk av dem og kretsene til dem er redundante. Alle bremsene trenger ikke å fungere for å stoppe bilen.

 

Og mekanisk sterke fysiske hendler og spaker som ratt, pedaler, ol. trenger selvsagt ingen redundans. Når er sist gang du har hørt om noen som har ødelagt et ratt eller en pedal ved et uhell?

Endret av StormEagle
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Imponerende regnekraft. Men hvordan er redundansen i systemet? Det meste av HW feiler en gang i blant og det er viktig at man har backup systemer som hindrer ulykker hvis en feil skulle oppstå.

 

Hva annet i en bil av kritiske systemer har redundans?

 

AtW

 

 

Frontlyktene, baklyktene?

Bremsene / håndbrekket?

Vindusviskerne?

Passasjersete, i tilfelle du får deg et illebefinnende, så kan det hende at passasjer kan ha flaks å redde situasjonen?

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...