LaZr Skrevet 24. oktober 2016 Del Skrevet 24. oktober 2016 Hei, hadde et Samsung 5.1-anlegg der receiver (blueray-spiller) gikk i stykker. Kjøpte meg en receiver og i påvente av at jeg finner mer egnede høytalere tenkte jeg å bruke de jeg hadde fra før. Problemet er at motstanden i disse er 3ohm noe som ikke går overens med receiver (Yahama rx-v481d) I hver høytaler sitter det 3 elementer (2x mellomtone 1x diskant). Min begrensede kunnskap om teamet sier meg at disse elementene må være parallell-koblede for å ende på en total ohm på 3 (hvert element er 9 ohm?) Noen med bedre kunnskap innen høytalere/elektro som kan si om meg om disse høytalerne kan kobles om for å oppnå høyere motstand? Kobler jeg ut 1 mellomtone får jeg 4,5 ohm? Takknemmelig for tips! Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 24. oktober 2016 Del Skrevet 24. oktober 2016 Så lenge du ikke spiller sinnssvakt høyt er impedansen ikke noe problem, hvor har du det fra? Problemet oppstår hvis kopler om inni høyttalerne. Høyttalere er komplekse mekanismer der elementer og delefilter er nøye tilpasset hverandre, og hvis du kopler om, risikerer du å ødelegge høyttaleren. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 24. oktober 2016 Del Skrevet 24. oktober 2016 Støtter Tom over. For å få lyd kan du seriekoble 2 og 2 høytalere med 6 ohm.. Da har du stereolyd med 4 høytalere. Er helt jalla å koble Samsungboksene på en receiver. Det bugner av brukte høytalere på finn.no og for noen få høvdinger får du noe som er milevis bedre enn seriekoblede samsunger. Lenke til kommentar
LaZr Skrevet 24. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2016 Så lenge du ikke spiller sinnssvakt høyt er impedansen ikke noe problem, hvor har du det fra? Problemet oppstår hvis kopler om inni høyttalerne. Høyttalere er komplekse mekanismer der elementer og delefilter er nøye tilpasset hverandre, og hvis du kopler om, risikerer du å ødelegge høyttaleren. Jeg spiller relativt lavt (vanskelig å kvantifisere, men type volumslideren på mobilen 1/3 av fult er vanlig). Slo på musikk over bluetooth, med kun fronthøyalerne tilkoblet (forsovet kun de som skal spille). I "pratevolum" så slo receiver seg av. Tenkte at det skulle gå greit som en midlertidig løsning da receiveren jo er flere ganger "kraftigere" enn HTS-systemet fra Samsung. Dog ikke designet for lav-ohm. Et alternativ som vel er uten risiko er vel å seriekoble høytalerne? Sette alle front/bak-høytalerne foran og koble disse 4 til 2 kanaler (gir 6ohm?) Lenke til kommentar
LaZr Skrevet 24. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2016 Støtter Tom over. For å få lyd kan du seriekoble 2 og 2 høytalere med 6 ohm.. Da har du stereolyd med 4 høytalere. Er helt jalla å koble Samsungboksene på en receiver. Det bugner av brukte høytalere på finn.no og for noen få høvdinger får du noe som er milevis bedre enn seriekoblede samsunger. Takker for svar. Fult klar over at høytalerne ikke er av det bedre man finner, hadde dog håpet at jeg kunne ha de til jeg fant noe som passet. Veggen der tv'en henger er smal og fordrer fronthøytalere som er max 14cm brede (90cm=tv'en høye) og helst ikke bygger så mye mer ut enn tv'en (7cm). Dette, sammen med et budsjett et stykke sør for 10' begrenser valgmulighetene en del? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå