victorosbourne Skrevet 29. oktober 2016 Del Skrevet 29. oktober 2016 (endret) Brukte 200.000 på soloppvarming, biovarme, luft/vannpumpe og la vannbåren i alle rom. Fikk ikke en skit. Legg ned Enova. Hei. Da antar jeg at dette skyldes at du ikke brukte fagfolk der hvor vi krever det. Disse gode energitiltakene kan til sammen gi deg rett til over 60.000,- i støtte gjennom Enovatilskuddet. La alt vannbåren gulv selv fram til stokkene. Gass på l/v pumpe, terminering av rør til varmelagring og terminering av solvarmen etc var gjort av rørlegger. Ingen forskrifter at man trenger fagfolk for å legge vannbåren selv i gulv og sette vakuumrør oppå taket selv. Kontornr fra fakuraen jeg søkte om tilsagn( Vi måtte jo søke på forhånd) fra og kontonr som jeg sendt betalingen til etter 8 mnd etter at prosjektet var ferdig var forskjellige fordi firma skifta bank. Fikk også avslag etter klage etter ytterligere dokumentasjon. Men pytt pytt, det virker ganske bra likevel. Helt uten Enova. Det som irriterer meg er at man måtte skrive at Enova tilskuddet var utløsende for at tiltakene ble gjort. Snakk om å ta æren selv for så å gi smuler. Er det noen andre som klapper dere på skuldra enn dere selv? Tror dere virkelig på dette? Er det virkelig argumentet dere har for rettferdiggjøring av tilskuddet til staten? Folk skriver jo under på det er utløsende fordi de vil gjerne ha bittelitt igjen. De som gjør slike tiltak har betalt nok moms på tiltakene til å finansiere "gaven" deres de usle 10.000kr flere ganger. Enda sitter dere med penger i banken og lurer på hvorfor ikke flere folk gjør tiltak? Hvor mange er det som FAKTISK gjennomfører å legge inn solvarme i huset i året? Det er IKKE mange. Norge er ett u-land på det området. Solvarme produksjon kan være 4 ganger mer effektivt energimessing enn solceller i Norge. Vi gikk fra 24000kwt i forbruk strøm til 5500kwt i året med tiltakene. Det vi sparte samme året ville ikke engang dekke kosten til disse "energi rådgiverne." Måler alt varmemengde forbruk (temperatur OG flow) : (Forbruk gulvarme, varmeforbruk til varmtvann feks: dusjforbruk) og varmemengde produksjon (Biovarme, solvarme og luftvarme) med Grundfos flowmetere. Så ingen dårligere estimeringer fra rådgivere her. Kun fakta med data er blir samlet er relatert til faktisk brukeroppførsel, klima, faktisk produksjon og faktisk forbruk. Er dette noe som rådgivere måler i detalj etter at de har gitt rådene sine når tiltakene har gjort eller det det noe de synser om og gjentar sine mantra av floksler til nye subsidierte Enova kunder? Alt er sentralstyrt fra EN kontroller og ikke uavhengige systemer så varme blir produsert alltid på den billigste og mest effektive måten. Skal legge live data ut på nett så folk kan se at det virker. Har sett på nett som har lignende systemer men dem måler aldri energimengde, kun temperatur i systemene sine. Jeg vil gjerne vise at man kan klare dette helt uten støtte fra Enova og bruk av dyre konsulenter på varme. Masse vinkasser spart. Gjør det momsfritt eller trekk fakturaen på skatten. Mindre byråkrati: Legg ned Enova. Endret 29. oktober 2016 av victorosbourne Lenke til kommentar
Frank Drebin Skrevet 30. oktober 2016 Del Skrevet 30. oktober 2016 Det som irriterer meg er at man måtte skrive at Enova tilskuddet var utløsende for at tiltakene ble gjort. Snakk om å ta æren selv for så å gi smuler. Er det noen andre som klapper dere på skuldra enn dere selv? Tror dere virkelig på dette? Er det virkelig argumentet dere har for rettferdiggjøring av tilskuddet til staten? Folk skriver jo under på det er utløsende fordi de vil gjerne ha bittelitt igjen. De som gjør slike tiltak har betalt nok moms på tiltakene til å finansiere "gaven" deres de usle 10.000kr flere ganger. Enda sitter dere med penger i banken og lurer på hvorfor ikke flere folk gjør tiltak? Hvor mange er det som FAKTISK gjennomfører å legge inn solvarme i huset i året? Det er IKKE mange. Norge er ett u-land på det området. Solvarme produksjon kan være 4 ganger mer effektivt energimessing enn solceller i Norge. Slik jeg har forstått det er det strenge regler om statsstøtte fra EFTA/ESA (påført oss gjennom EØS-medlemskapet) som gjør at tilskuddet i teorien skal være utløsende. Hvis man gir penger til et prosjekt som allerede er lønnsomt eller uansett skulle utføres er dette statsstøtte som ikke er OK i ESAs øyne, mens hvis man gir prosjektet et lite dytt som løfter det fra ulønnsomt til akkurat lønnsomt så er det derimot greit. Det er noen år siden jeg satte meg inn i dette, så det kan være at dette er utdatert info nå, siden Enova nå vel utbetaler støtte til boligeiere i etterkant av prosjekter... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå