Gå til innhold

Telenor legger ned flere kontorer i Norge. Drøyt 180 ansatte mister jobbene sine.


Gjest Marius B. Jørgenrud

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Good riddance.

 

Vanligvis er jeg i mot indiske kundesentre, men i Telenors tilfelle betyr flere indere betydelig økt kundeservice og kompetanse, slik at all Telenors kundeservice bør i utgangspunktet outsources.

 

Jeg har forøvrig en genial ide som kan spare Telenor for enda mer penger.

I stedet for å ansatte nye medarbeidere i Rørvik, til 150k mindre lønn i året, kan de leie inn 100 sjimpanser fra Afrika for en brøkdel, faktisk holder det med å betale de peanøtter, bokstavelig talt, og servicen vil neppe bli dårligere.

 

- if you pay peanuts you get monkeys

Endret av adeneo
Lenke til kommentar

Folk med mer kjennskap til Telenor har sagt at konsernet har en nærmes ubestridelig policyfor hvor mye penger aksjonærene skal kunne ta ut for hver femårsperiode. Er det ikke nok å ta ut, så må stillinger kuttes. Profitten er hellig, og alle midler tas i bruk for å oppnå den. Det betyr jo i såfall at man legger ned stillinger og sier opp ansatte for kortsiktig besparelse, =+profitt. At dette gjør at det i neste runde er færre ansatte, og dermed færre som kan generere profitten, er åpenbart ikke et tema.

 

Nå har ikke jeg noe annet enn enkelte "insidere" som kilder på dette, men når man ser hvordan de har operert de siste årene så fremstår det jo ikke helt bak mål. Samtidig har de råd til å sløse bort milliarder på mislykkede korrupsjonsforsøk i deler av verden hvor det ikke får noen konsekvenser for toppene hvis de blir tatt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Good riddance.

 

Vanligvis er jeg i mot indiske kundesentre, men i Telenors tilfelle betyr flere indere betydelig økt kundeservice og kompetanse, slik at all Telenors kundeservice bør i utgangspunktet outsources.

Jeg har helt motsatt erfaring enn deg med kundeservicen deres. Indisk kundeservice generelt kan du imidlertid få billig - nei, gratis - av meg. Det har bl.a. drept M$ sin kundeservice rimelig fullstendig. Alt du får til svar nå er en forskjellig inder for hver gang, som sier det samme som vedkommende før: "Blablablablaa. Resette, installere på nytt."

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Når alt skal outsources til India: Snart blir det vel et krav at kundene snakker engelsk.

 

Hurra for globaliseringen!

Dette er feil.

Konkurransen i markedet, og Telenors tapte markedsandeler i fastnettsegmentet samt begrenset tilstedeværelse i nye fibermarkeder har redusert antall henvendelser inn til kundesenterne betraktelig. Ett eksempel er typiske høytrafikkdager ved uvær og torden som tidligere krevde et robust svarapparat, som nå oppleves langt roligere enn tidligere.

Fiberoptikk er relativt uberørt av dette, og fasttelefoniabonnentene har for lengst migrert til mobilmarkedet som ikke kan sammenlignes når vi snakker om sårbarhet på individnivå.

 

Folk kan ikke sitte å heve lønn mens det går 10-15 minutter mellom samtalene, og det finnes begrenset av andre gjøremål. Da er alternativet samlokalisering i de områdene som fortsatt er relativt aktive.

 

Et tredje moment er at kundene i dag er langt mer vant med selvhjelp via web med tilhørende helautomatiske ordresystemer. Dette samsvarer godt med samtidig automatisering i andre næringer.

 

For å oppsummere så dreier dette seg om reduksjon i arbeidsoppgaver og dårlig utnyttelse av tilgjengelig arbeidskraft. Unntaket er de store kundesenterne som har bygget opp fleksibel kompetanse der medarbeiderne svarer både mobil og fastnettmarkedene. Eksempler her er Kristiansand og Gjøvik.

Endret av Switch(config)#
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Folk med mer kjennskap til Telenor har sagt at konsernet har en nærmes ubestridelig policyfor hvor mye penger aksjonærene skal kunne ta ut for hver femårsperiode. Er det ikke nok å ta ut, så må stillinger kuttes. Profitten er hellig, og alle midler tas i bruk for å oppnå den.

Selvfølgelig er det sånn. Hadde de kunnet doblet inntjeningen med å halverere kvaliteten hadde de gjort det på flekken.

 

Corporate greed kommer til å bli vår undergang.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...