Gå til innhold

- Arkitekter er byggherrens slaver

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En ting er å tegne et bygg som er høyt og slankt. Hva med den stakkars byggingeniøren som må få det til å holde? ;)

Jeg tror ikke det er verre å beregne enn for andre utradisjonelt formede bygg, tenk heller på de stakkarene som skal montere det..

Ellers så er det vel sånn at økende slenderfaktor gir økt mengde stål per volum. Mon tro hvor høyt det kunne vært om det ble bygget i massivt stål, som et voldsomt vertikalt sverd?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Skal vi se: Stålet tåler Xkg/m^2, og veier Ykg/(høydem*m^2)

Om vi generaliserer til en struktur med loddrette sider, tåler det omtrent 1/7 eller 1/8 meter høyde for hver kg/m^2 kompresjonsmotstand stålet har.

For 316 rustfritt (det jeg fant i farten) vil det si noe slikt som 450 meter, sikkert pluss minus hundre eller mer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Magefølelsen min sier at det er alt for lavt, men takk for metoden i hvert fall. Jeg fant ut at 316 har en flytgrense på rundt 200 N/mm2 eller 20*106 kg per kvadratmeter. Med en tetthet på rundt regnet 8 tonn/m3 så vil det bli 2,5 km høyt. Det er vel og merke langt i fra en sterk ståltype. Det finnes stål som er over 5 ganger sterkere så 12,5 km høyde er i teorien mulig om det eneste tårnet skal tåle er sin egen vekt og er like tykt hele veien opp.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt artikkelen, det handler om prosjekter der arkitekt er byggherre, men så spør de andre arkitetkter om det er aktuelt å være totalentreprenør? Det er jo to ganske forskjellige roller. Personlig mistneker jeg at totalenterprise-formen er noe av grunnen til at arkitekter har blitt "slaver".

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...