torest Skrevet 24. oktober 2016 Del Skrevet 24. oktober 2016 Slapp unna i Paris: Nå ber skipsredere selv om CO2-tiltak Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 24. oktober 2016 Del Skrevet 24. oktober 2016 "Norske aktører er redd for lokale og regionale CO2-krav." Ja, selvsagt bør dette reguleres internasjonalt for å få like konkurransevilkår. Problemet er at internasjonale avtaler må godkjennes av alle berørte land, og det er ikke felles interesse på området. Alle vil begrense oppvarmingen, men samtidig ville alle tjene mest mulig penger, og da får vi et regelverk, slik det er i dag. Noe er effektivt, som "Feed-In" politikken til Tyskland i overgangen til mer solenergi. Norge er ikke interessert i en politikk som reduserer prisen på olje og gass, så en regel som sier at CO2 avgiften skal brukes som støtte til mer fornybar energi er uaktuell. Dette er virkeligheten og vi får systemet som salg av CO2 kvoter, hvor det er tvil om systemet egentlig bidrar til redusert fossil bruk. Det samme kan sies om Regnskogfondet og svindel-systemet med salg av "Opprinnelsesgarantibeviser". 1 Lenke til kommentar
Havardo Skrevet 25. oktober 2016 Del Skrevet 25. oktober 2016 Noen som vet hvor mye utslipp av klimagasser som kommer fra skipsfart globalt sett? Jeg finner bare nasjonale tall når jeg søker på nett. Hadde vært fint å sette ting i perspektiv... 2 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 25. oktober 2016 Del Skrevet 25. oktober 2016 Teg *tror* de ligger på 2-4% av globale klimagassutslipp. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 25. oktober 2016 Del Skrevet 25. oktober 2016 Noen som vet hvor mye utslipp av klimagasser som kommer fra skipsfart globalt sett? Jeg finner bare nasjonale tall når jeg søker på nett. Hadde vært fint å sette ting i perspektiv... Om jeg husker rett er det kanskje rund 5% når det gjelder CO2. AtW Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 25. oktober 2016 Del Skrevet 25. oktober 2016 "Norske aktører er redd for lokale og regionale CO2-krav." Ja, selvsagt bør dette reguleres internasjonalt for å få like konkurransevilkår. Problemet er at internasjonale avtaler må godkjennes av alle berørte land, og det er ikke felles interesse på området. Alle vil begrense oppvarmingen, men samtidig ville alle tjene mest mulig penger, og da får vi et regelverk, slik det er i dag. "Ja, selvsagt bør dette reguleres internasjonalt for å få like konkurransevilkår." Det kan også være slik at de enkelte land ( f.eks. kan vi starte med Norge.) ikke vil godta sjø-transport drevet av forurensende drivstoff. Det vil selvsagt være noen som prøver å omgå forbudet, men slik vil det også være med internasjonale avtaler. Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 25. oktober 2016 Del Skrevet 25. oktober 2016 Noen som vet hvor mye utslipp av klimagasser som kommer fra skipsfart globalt sett? Jeg finner bare nasjonale tall når jeg søker på nett. Hadde vært fint å sette ting i perspektiv... Jeg antar at svovel-utslipp og andre forurensninger er like viktig å redusere. Lenke til kommentar
LFTR Skrevet 27. oktober 2016 Del Skrevet 27. oktober 2016 Noen som vet hvor mye utslipp av klimagasser som kommer fra skipsfart globalt sett? Jeg finner bare nasjonale tall når jeg søker på nett. Hadde vært fint å sette ting i perspektiv... "3.5 to 4 percent" https://en.wikipedia.org/wiki/Environmental_impact_of_shipping https://en.wikipedia.org/wiki/World_energy_consumption Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå