Redaksjonen. Skrevet 24. oktober 2016 Del Skrevet 24. oktober 2016 Nå får selskapet ros av Datatilsynet for åpenheten.Over tusen Telia-kunder avlyttet i sanntid Lenke til kommentar
GitKenneth Skrevet 24. oktober 2016 Del Skrevet 24. oktober 2016 Og begrunnelsen for avlytting er? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 24. oktober 2016 Del Skrevet 24. oktober 2016 Dette er en av de sakene der Telenor ikke velger å konkurrere med Telia. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. oktober 2016 Del Skrevet 24. oktober 2016 (endret) Og begrunnelsen for avlytting er? Skjellig grunn til mistanke og en rettslig kjennelse på at avlytting er nødvendig og riktig virkemiddel i hver enkelt sak. Altså ordre fra politi/PST (med godkjennelse fra rettsvesenet). Endret 24. oktober 2016 av Simen1 Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 24. oktober 2016 Del Skrevet 24. oktober 2016 Og begrunnelsen for avlytting er?Skjellig grunn til mistanke og en rettslig kjennelse på at avlytting er nødvendig og riktig virkemiddel i hver enkelt sak. Altså ordre fra politi/PST. Viktig med presisering av rettslig kjennelse - politi/PST kan altså ikke bare gi ordre, det må være med en kjennelse fra domstolen om at de har fått lov til dette. Dog finnes det vel noen spesifikke unntaksregler knyttet til rikets sikkerhet. Ellers er åpenheten til Telia svært positiv. Interessant at det bare er ca 1 100 abonnenter av 2,3 millioner. 2 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 24. oktober 2016 Del Skrevet 24. oktober 2016 Og begrunnelsen for avlytting er? Er du seriøs? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. oktober 2016 Del Skrevet 24. oktober 2016 Enig i at det er svært positivt at de er åpen om dette, men ~1:2000 abonnenter synes jeg hørtes mye ut. Er det virkelig så mange saker der avlytting er et godt virkemiddel? Og er det så vanlig at rettsvesenet deler ut i gjennomsnitt 6 kjennelser på avlytting hver dag? Jeg synes det hørtes mye ut, men har egentlig ikke særlig peiling på temaet. 4 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 24. oktober 2016 Del Skrevet 24. oktober 2016 Berre det å gå gjennom opptaka må vell være svært tidkrevande, så eg også lurer litt på kor effektivt det er med slik utbredt bruk av avlytting. Lenke til kommentar
Marantz Skrevet 24. oktober 2016 Del Skrevet 24. oktober 2016 Enig i at det er svært positivt at de er åpen om dette, men ~1:2000 abonnenter synes jeg hørtes mye ut. Er det virkelig så mange saker der avlytting er et godt virkemiddel? Og er det så vanlig at rettsvesenet deler ut i gjennomsnitt 6 kjennelser på avlytting hver dag? Jeg synes det hørtes mye ut, men har egentlig ikke særlig peiling på temaet. "Tallet kommer fram i en rapport som viser avlyttinger i Norge, Sverige, Finland og Spania, skriver Dagens Næringsliv". I snitt 1,5 pr land. Er vel ikke så alt for galt det? Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 24. oktober 2016 Del Skrevet 24. oktober 2016 Og begrunnelsen for avlytting er?Skjellig grunn til mistanke og en rettslig kjennelse på at avlytting er nødvendig og riktig virkemiddel i hver enkelt sak. Altså ordre fra politi/PST (med godkjennelse fra rettsvesenet). Enig med den. Som det står i artikkelen har Telia avslått 54 tilfeller for avlytting. Regner med disse gjelder henvendelser som ikke har rettskjennelse. Tror nok ikke Telia har noen mulighet til å avslå henvendelser for avlytting dersom en rettskjennelse foreligger. Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 24. oktober 2016 Del Skrevet 24. oktober 2016 Bravo for transparensen. Også jeg synes tallet høres høyt ut, men det er nettopp da det er viktig med transparens. Staten burde underlegge seg selv slik transparens. Vi trenger ikke vite hvem som blir overvåket når, men vi burde vite i hvilken grad det skjer, og for hva, og hvem som avgjør det. Dersom en regjering dobler overvåkningen kan det være et faresignal. Dersom en annen regjering halverer den, kan faktisk det være et faresignal også. Men internt er det kun varslere som kan plukke opp disse, og jeg har ingen tro på at varsler-system fungerer som sikkerhetventil her eller andre steder. 1 Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 24. oktober 2016 Del Skrevet 24. oktober 2016 Bravo for transparensen. Også jeg synes tallet høres høyt ut, men det er nettopp da det er viktig med transparens. Staten burde underlegge seg selv slik transparens. Vi trenger ikke vite hvem som blir overvåket når, men vi burde vite i hvilken grad det skjer, og for hva, og hvem som avgjør det. Dersom en regjering dobler overvåkningen kan det være et faresignal. Dersom en annen regjering halverer den, kan faktisk det være et faresignal også. Men internt er det kun varslere som kan plukke opp disse, og jeg har ingen tro på at varsler-system fungerer som sikkerhetventil her eller andre steder. Faktisk så synes jeg ikke tallene er høye. Dessverre tror jeg at en gode del av oss er litt for blåøyde når det gjelder omfanget av tyngre organisert kriminalitet knyttet til narkotika, økonomiske forhold, vold osv. Bare de såkalte "1 %" klubbene har en del tusen medlemmer, og i disse er flertallet i en situasjon hvor retten vil kunne godkjenne overvåkning. Og i en sak knyttet til organisert narkotikavirksomhet kan det fort bli 10 - 15 tillatelser på en sak. Jeg kan også tenke meg at hendelser de siste årene har gjort det enklere å få godkjennelse av retten knyttet til terrortrusler. EOS-utvalget har en lang rekke informasjon om overvåkning og E-tjenester, https://eos-utvalget.no/norsk/. Dessverre er ikke pressen særlig interessert i deres arbeid på løpende basis. Dog er jeg helt enig i at mye av denne informasjonen - som faktisk er offentlig tilgjengelig, burde vært presentert på en måte som gjør den enklere å lese. Og jeg ser heller ingen grunn til at det ikke skal kunne informeres om hvor mange rettskjennelser for "overvåkning" som er gitt. 2 Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 24. oktober 2016 Del Skrevet 24. oktober 2016 Kudos til Telia for åpenheten. Burde bli et eksempel til etterfølgelse hos de andre selskapene. Dog synes jeg tallet er høyt. Dette gjelder jo bare Telia kunder, men når man da må gå ut fra at tallet er tilsvarende for de andre store operatørene begynner det å bli et veldig høyt antall totalt sett vil jeg tro. Lenke til kommentar
0laf Skrevet 24. oktober 2016 Del Skrevet 24. oktober 2016 Viktig med presisering av rettslig kjennelse - politi/PST kan altså ikke bare gi ordre, det må være med en kjennelse fra domstolen om at de har fått lov til dette. Dog finnes det vel noen spesifikke unntaksregler knyttet til rikets sikkerhet. Det er riktig at det finnes unntak, men det lyder som følger "Dersom det ved opphold er stor fare for at etterforskningen vil lide, kan ordre fra påtalemyndigheten tre istedenfor kjennelse av retten." Denne regelen benyttes nok relativt ofte, ettersom påtalemyndigheten i Kongeriket Noreg er nettopp politiet, ved politiadvokaten. Med andre ord, dersom politiet finner det for godt å starte "kommunikasjonskontroll", som det heter, så får de godkjennelse av politiadvokaten, og setter i gang. Så heter det seg at politiadvokaten skal legge frem saken for tingretten så snart det lar seg gjøre, vanligvis innen 24 timer, med mindre retten er stengt, og dette er normalt bare en formalitet. I Norge kan generelt sett politiet avlytte og ransake slik som de finner det for godt, med bakgrunn i "skjelig grunn til mistanke", man trenger ikke rettavgjørelser slik man ser på film. Rettsikkerhet er en illusjon. Lenke til kommentar
Marantz Skrevet 24. oktober 2016 Del Skrevet 24. oktober 2016 (endret) I Norge kan generelt sett politiet avlytte og ransake slik som de finner det for godt, med bakgrunn i "skjelig grunn til mistanke", man trenger ikke rettavgjørelser slik man ser på film. Rettsikkerhet er en illusjon. Det som du har skrevet her, adeneo, er ikke riktig. Se dette lille oppslaget, Google gjerne videre på det om du vil: https://www.nrk.no/nyheter/norge-er-andre-beste-rettsstat-1.13188403 Endret 24. oktober 2016 av Marantz Lenke til kommentar
0laf Skrevet 24. oktober 2016 Del Skrevet 24. oktober 2016 (endret) Det som du har skrevet her, adeneo, er ikke riktig. Se dette lille oppslaget, Google gjerne videre på det om du vil: Norge scorer høyt i forhold til mange andre land, fordi den lovgivende makt er valgt av folket, og det er så å si ingen korrupsjon. Men du har forsåvidt rett, vi har rettsikkerhet i Norge, i den grad rettsutøvende makt aldri kan gripe inn overfor eller dømme landets borgere uten å ha hjemmel til dette i de gjeldende rettsregler. De gjeldende rettsregler sier dog at politiet har forholdsvis frie tøyler i dette landet. Langt friere enn i andre land vi liker å sammenligne oss med, samt at separasjon mellom politi og påtalemakt er nærmest fraværende. Dette er selvfølgelig en fare for rettsikkerheten, men så er vi samtidig så heldige i Norge at politiet generelt sett ikke benytter seg av sine frie tøyler, i det minste ikke som vi får høre om, for ingen vet jo hva PST eller NSM driver med, ettersom Norge også er et av få land som fremdeles har "hemmelig politi". Jeg har dog helt rett når det kommer til lovverket. Politiet i Norge trenger ikke å stå skolerett i en domstol, slik man ser på amerikanske filmer, å prosedere sin sak, for å ransake eller avlytte noen. Endret 24. oktober 2016 av adeneo Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 24. oktober 2016 Del Skrevet 24. oktober 2016 Bravo for transparensen. Også jeg synes tallet høres høyt ut, men det er nettopp da det er viktig med transparens. Faktisk så synes jeg ikke tallene er høye. (...) EOS-utvalget har en lang rekke informasjon om overvåkning og E-tjenester, https://eos-utvalget.no/norsk/. Dessverre er ikke pressen særlig interessert i deres arbeid på løpende basis. Dog er jeg helt enig i at mye av denne informasjonen - som faktisk er offentlig tilgjengelig, burde vært presentert på en måte som gjør den enklere å lese. Og jeg ser heller ingen grunn til at det ikke skal kunne informeres om hvor mange rettskjennelser for "overvåkning" som er gitt. Og kanskje ville slik informasjon være med på å underbygge nettopp at tallet ikke er for høyt. Med riktig grad av transparens hadde kanskje ulovlig overvåkning som den vi kjenner fra Lund-kommisjonen vært unngått, eller tatt tak i raskere. Lenke til kommentar
Nobunaga Skrevet 24. oktober 2016 Del Skrevet 24. oktober 2016 Og begrunnelsen for avlytting er?Skjellig grunn til mistanke og en rettslig kjennelse på at avlytting er nødvendig og riktig virkemiddel i hver enkelt sak. Altså ordre fra politi/PST. Viktig med presisering av rettslig kjennelse - politi/PST kan altså ikke bare gi ordre, det må være med en kjennelse fra domstolen om at de har fått lov til dette. Dog finnes det vel noen spesifikke unntaksregler knyttet til rikets sikkerhet. Ellers er åpenheten til Telia svært positiv. Interessant at det bare er ca 1 100 abonnenter av 2,3 millioner. Det er for så vidt riktig at det må være en rettslig kjennelse, men i praksis er dette rent formelt. Enhver dommer godtar dette helt uten videre på anmodning fra politiet. Politiet vil si "vi vurderer det er skjellig grunn til mistanke" – og hvilken dommer vi overprøve det? Lenke til kommentar
Noozeng Skrevet 24. oktober 2016 Del Skrevet 24. oktober 2016 Enig med den. Som det står i artikkelen har Telia avslått 54 tilfeller for avlytting. Regner med disse gjelder henvendelser som ikke har rettskjennelse. Tror nok ikke Telia har noen mulighet til å avslå henvendelser for avlytting dersom en rettskjennelse foreligger. De har ikke lest rapporten, Telia har ikke avvist 54 henvendelser for avlytting, men 54 henvendelser. Teknisk kan det hende de ikke har avvist noen henvendelser for avlytting. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå