Gå til innhold

Svein Olaf vokste opp et sted med få veier. Løsningen trenger verken vei eller diesel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den er fantastisk. Og et el/hybridkjøretøy jeg kan like.

 

Ringe Elon og få han til å sende over noen av sine batterier?

 

Ja, og så drivverket også. Hadde det ikke vært genialt å frese avgårde i lyskrysset med denne med 0-100 på 2.7sekunder på denne?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Fra Norge og Norad kom det ingen interesse."

 

Hva med Innovasjon Norge?

Et fantastisk produkt, men byråkrater og konsulenter(som oftest økonomer har jeg inntrykk av) har problem med å skille de gode produktene fra de dårlige.

Det virker som folk med gode skrivekunnskaper og gode forbindelser stikker av med pengene.

Selvsagt er det et stort marked dersom et kjøretøy er driftssikkert og kan ta seg frem på dårlige veier, uten at det koster mye penger.

Hvor ofte ser vi ikke at landsbyens kvinner må frakte vann milevis, ved å bære det på hodet.

Dersom Norge kan bidra med produktutvikling på dette området, er det kanskje den beste utviklingshjelpen vi kan gi.

Er litt skeptisk til elektromotorer på hjulene, da disse må være sårbare når en kjører over små elver eller i regntiden, når vi tenker på Afrika.

Har mer tro på hydrauliske motorer på hjulene, men litt konstruktiv kritikk er bra når en utvikler noe nytt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Kult!

 

Det er et marked for avanserte traktorer til en kvart eller halv eller hel million, med selvkjøring, GPS-styring, TV og litt av hvert. Og så er det et stort marked for noe enkelt, billig, robust, fleksibelt som ikke trenger helt flate firkantede jorder.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Selvsagt er det et stort marked dersom et kjøretøy er driftssikkert og kan ta seg frem på dårlige veier, uten at det koster mye penger.

 

Det er vel litt feil. Tjener mye mer på ting som trenger reparasjoner og reservedeler jevnlig og det skal helst være dyrt.

 

Folka i strøk der de har behov for noe driftssikkert og billig har ikke råd til det alikevel, tar sikkert 5 år for en u-lands landsby å spare til et hjul... Hvis Norge (og andre) hadde bidratt med maskiner og infrastruktur istedenfor å gi til tvilsomme folk penger så hadde det ikke vært en tanke at vi/ de trengte en slik doning.

 

Men jeg håper selvfølgelig på at det blir realisert i stor'ish skala og at folk som trenger det klarer å skaffe en slik :)

Lenke til kommentar

Det har vært en del andre forsøk på dette, og ingen har blitt suksess ennå.

En gruppe i England holder på nå: http://oxgvt.com/the-ox-all-terrain-vehicle/

Africar er et annet forsøk fra slutten av åttitallet.

Det ser ut til at de billige og enkle løsningene som har slått an i uveisomme strøk i Afrika, har vært å bruke allerede tilgjengelige kjøretøy som har vært produsert i hopetall slik at tilgangen til kjøretøy og deler har vært billig og lett tilgjengelig. Eksempel på dette er Peugeot 504/5, Mercedes lastebiler, Land Rovere, og i senere tid Toyota.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det har vært en del andre forsøk på dette, og ingen har blitt suksess ennå.

En gruppe i England holder på nå: http://oxgvt.com/the-ox-all-terrain-vehicle/

Africar er et annet forsøk fra slutten av åttitallet.

Det ser ut til at de billige og enkle løsningene som har slått an i uveisomme strøk i Afrika, har vært å bruke allerede tilgjengelige kjøretøy som har vært produsert i hopetall slik at tilgangen til kjøretøy og deler har vært billig og lett tilgjengelig. Eksempel på dette er Peugeot 504/5, Mercedes lastebiler, Land Rovere, og i senere tid Toyota.

"Eksempel på dette er Peugeot 504/5, Mercedes lastebiler, Land Rovere, og i senere tid Toyota."

 

Dette er vel biler beregnet på en kjøpergruppe med penger, og når de har utspilt sin rolle sendes til fattige land i stedet for skraphaugen(dersom noen betaler frakten).

Det er blitt slik at dagens kjøretøy vanskelig kan repareres av andre enn autoriserte bilverksted, og ting som folk gjorde selv blir vanskeligere og vanskeligere, også her hjemme.

Selv skifte av frontlyspære måtte jeg gi opp på en Toyota, Yaris.

Det var for trangt for mine never, og dersom bilverkstedene må tilsette japanere da plassen er for liten for oss nordboere, da er vi kommet ganske langt.

Skal ting fungere i Afrika må lokale folk kunne reparere uten spesialverktøy, og dette markedet blir uinteressant for de store bilprodusentene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Selvsagt er det et stort marked dersom et kjøretøy er driftssikkert og kan ta seg frem på dårlige veier, uten at det koster mye penger.

 

Det er vel litt feil. Tjener mye mer på ting som trenger reparasjoner og reservedeler jevnlig og det skal helst være dyrt.

 

Folka i strøk der de har behov for noe driftssikkert og billig har ikke råd til det alikevel, tar sikkert 5 år for en u-lands landsby å spare til et hjul... Hvis Norge (og andre) hadde bidratt med maskiner og infrastruktur istedenfor å gi til tvilsomme folk penger så hadde det ikke vært en tanke at vi/ de trengte en slik doning.

 

Men jeg håper selvfølgelig på at det blir realisert i stor'ish skala og at folk som trenger det klarer å skaffe en slik :)

 

"har ikke råd til det alikevel"

Hvis en maskin gjør arbeid slik at man sparer eller produserer mer, er det lønnsomt å kjøpe. Helst da om den produseres stort sett lokalt slik at bytte av ( innspart) arbeidstid kan foregå innad i landet. Økt vareproduksjon og redusert arbeidsbehov kan gjøre at  det blir rom for arbeidskrefter til traktorproduksjon. Utvikling BØR helst gå i små skritt, der veien er like viktig som målet. Og  penger er kun byttemiddel i en nasjons dugnadsregnskap.

Og/men maskiner må ikke  eies av hver enkelt bonde. Ofte vil en god start være en for landsbyen, som en start.

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Produksjon i afrika er mildest talt en stor utfordring. Billigere å importere noe som allerede er satt sammen.

 

Dersom enheten ikke er billigere å levere enn en standard afrikansk spec traktor eller lignende så gidder ikke en afrikaner å kjøpe noe som ser billig ut og ikke har tilgang til standard deleleveranser og standard tilbehør.

Lenke til kommentar

Kult!

 

Det er et marked for avanserte traktorer til en kvart eller halv eller hel million, med selvkjøring, GPS-styring, TV og litt av hvert. Og så er det et stort marked for noe enkelt, billig, robust, fleksibelt som ikke trenger helt flate firkantede jorder.

 

Enig,

 

Men - en traktor skal dekke litt mer enn bare transportbehovet. Den skal også drive redskap som slåtteapparat, jordbearbeiding, pumping osv osv. Det betyr trepunktfest og kraftuttak i tillegg samt nok effekt og utholdenhet til å drive disse. Først da kan vi snakke om mekanisering av landbruket.

 

Sånn på siden - mange utviklingsland importerer traktorer fra 60 tallet fra vesten for å mekanisere.

Lenke til kommentar

 

Kult!

 

Det er et marked for avanserte traktorer til en kvart eller halv eller hel million, med selvkjøring, GPS-styring, TV og litt av hvert. Og så er det et stort marked for noe enkelt, billig, robust, fleksibelt som ikke trenger helt flate firkantede jorder.

 

Enig,

 

Men - en traktor skal dekke litt mer enn bare transportbehovet. Den skal også drive redskap som slåtteapparat, jordbearbeiding, pumping osv osv. Det betyr trepunktfest og kraftuttak i tillegg samt nok effekt og utholdenhet til å drive disse. Først da kan vi snakke om mekanisering av landbruket.

 

Sånn på siden - mange utviklingsland importerer traktorer fra 60 tallet fra vesten for å mekanisere.

Netopp. Bedre med en traktor og tilhenger. Til en traktor kan man koble omtrent alle slags redskaper.

Lenke til kommentar

 

Helt klart.  Akkurat som en BMW er bedre enn en sykkel, eller biff er bedre enn poteter, eller et hus er bedre enn et telt.  Men så finnes det store grupper i verden som ikke har råd hverken til BMW, biff, hus eller traktor.  
 
Det finnes noen som har et behov for billig transport i vanskelig terreng, og som ikke trenger de andre funksjonene man får fra en traktor.  
Lenke til kommentar

 

 

 

Billigere enn en brukt pickup blir det nok ikke i så fall - og de er det mange av i utviklingsland også.

 

Og der har du nok grunnen til at dette i så fall ikke slår an, uten kraftuttak og 3-punkt kobling. 

 

Vi skal ikke lengre tilbake enn mekaniseringen av det norske landbruket for å kunne dra parallellene. Selv på brattlendte vestlandsbruk var det mye mer økonomisk med 3-punkt og kraftuttak på en standard traktor, transporter eller lignende enn de rene transportløsningene.

 

Som jeg skrev over - det er en grunn til at utviklingsland importerer gamle brukte traktorer av typen MF165 o.l. De er ikke dumme skjønner du..

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

 

 

Helt klart.  Akkurat som en BMW er bedre enn en sykkel, eller biff er bedre enn poteter, eller et hus er bedre enn et telt.  Men så finnes det store grupper i verden som ikke har råd hverken til BMW, biff, hus eller traktor.  
 
Det finnes noen som har et behov for billig transport i vanskelig terreng, og som ikke trenger de andre funksjonene man får fra en traktor.  

 

 

Riktig, og det antas at afrikanere må for alle del kopiere vesten. Vi pløyer i vesten, men er det virkelig helt nødvendig å pløye?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...